@article { author = {Barzegar Bafrooei, Kazem and Barzegar Bafrooei, Mehdi and Khezri, Hassan}, title = {The Role of School Bonding in the Appearance of Bullying in Junior Secondary School in Yazd}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {42}, pages = {21-40}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7381}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the role of school bonding in bullying at school. This study was a descriptive-correlational type. The population consisted of all of the students of the junior high schools in Yazd in the academic year 2015-2016. From the population, 365 students (180 female and 185 male) were selected by random cluster sampling method. Data were gathered through School Bonding Scale and the School Bullying Scale and then they were analyzed by using variance analysis and multiple regression analysis methods. Result showed that there was a negative and significant correlation between school bonding and three dimensions of bullying (bullying perpetration, bullying victimization, bullying perpetration/bullying victimization). The results of multivariate regression analysis showed that the school bonding could predict school bullying. Also, the results of analysis of variance (ANOVA) indicated that there was a significant difference between gender and school bullying, namely the malestudents displayed significantly higher levels of bullying perpetration, bullying victimization, bullying perpetration / bullying victimization, than their female counterparts. The findings demonstrated that strengthen school bonding have a significant impact on the reduction of students' bullying.}, keywords = {School Bonding,Bullying,Victimization,students}, title_fa = {نقش پیوند با مدرسه در وقوع زورگویی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر یزد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیوند با مدرسه در میزان وقوع زورگویی دانش­آموزان انجام شد.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دوره متوسطه اول شهر یزد می­باشد که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 365 دانش­آموز با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مقیاس پیوند با مدرسه و مقیاس زورگویی جمع­آوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس یک‌راهه و تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ابعاد پیوند با مدرسه و سه گونۀ زورگویی (زورگو، قربانی و زورگو / قربانی)رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که ابعاد پیوند با مدرسه به‌صورت منفی، سه گونه زورگویی (زورگو، قربانی و زورگو/ قربانی) را پیش­بینی می­کنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه نیز نشان داد که بین جنسیت و اقدام به زورگویی تفاوت معنادار وجود دارد، به‌طوری‌که پسران، بیشتر از دختران، اقدام به زورگویی می‌کنند، بیشتر از دختران، قربانیِ آن هستند و بیشتر از دختران، در نقش زورگو/ قربانی، قرار می‌گیرند.نتایج پژوهش حاضر نشان می­دهد که تقویت ابعاد پیوند با مدرسه می­تواند در کاهش پدیدۀ زورگویی مؤثر باشد.}, keywords_fa = {پیوند با مدرسه,دانش‌آموزان,زورگویی,قربانی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7381.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7381_b6ad40ed0d77136255a45b4780116720.pdf} }