تأثیر آموزش مهارت‏های غلبه بر سهل‏انگاری بر سهل‏انگاری و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان مقطع ابتدایی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‏شناسی عمومی

2 عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور

3 - عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور

چکیده

این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش مهارت‏های غلبه بر سهل‏انگاری برکاهش سهل‏انگاری و عملکرد‏تحصیلی دانش‏آموزان مقطع ابتدایی پرداخته است. به این منظور 46 نفر از دانش‏آموزان مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند و آموزش مهارت‏های غلبه بر سهل انگاری برای آنان اجرا شد. برای سنجش میزان سهل‏انگاری دانش آموزان از پرسشنامه محقق ساخته 25 سؤالی استفاده شد و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل نمرات دانش‏آموزان استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‏های غلبه بر سهل‏انگاری باعث کاهش سهل‏انگاری و نیز افزایش عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است.

کلیدواژه‌ها


الیس، آلبرت، ترجمه، فرجاد، محمدعلی .(1387). روان‏شناسی اهمال کاری. تهران: انتشارات رشد.
منابع انگلیسی
Aitken, M. (1982). A personality profile of the college studentprocrastinator. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Pittsburgh.
Alexander E. S, & Onwuegbuzie, A. J. (2007). Academicprocrastination and the role of hope as a coping strategy. Personality and Individual Differences, 42, 1301-1310.
Blunt, A., & Pylchyl, T. (2005). Project systems of procrastinators: A personal project-analytic and action control perspective. Personality and Individual Differences, 38, 1771-1780.
Burka, J., & Yuen, L. (1983). Procrastination: Why you do it, what to do about it. Cambridge: Da Capo.
Delongis, A., Coyne, J. Dakof, G., Folkman, S., & Lazarus, R. (1982). Relationship of daily hassles, uplifts and major life events on health status. Health Psychology, 1, 119 136.
Dewitte, S., & Lens, W. (2000). Procrastinators lack a broad action perspective. European Journal of Personality, 14, 121-140.
Dewitte, S., & Schouwenburg, H. (2002). Procrastination, temptation and incentives: The struggle between the present and the future procrastination and the punctual. European Journal of Personality, 16, 469-489.
Ferrari, J.R., Johnson, J., & McCown, W. (1995). Procrastinationand task avoidance: Theory, research and practice. New York: Plenum Press.
Ferrari, J.R., O’Callaghan, J., & Newbegin, I. (2005). Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and avoidance delays among adults. North American Journal of Psychology, 7, 1-6.
Galimba, M. (2001) managing time :the effects of personal goal setting on resource allocation strategy and task performance.
Hoker, A. (2008) evaluation of cognitive-behavioral intervention for procrastination.
Janssen, T. (1999) the effect of locus of control and task difficulty on procrastination, the journal of genetic psychology.
Klassen, R. (2009) academic procrastination and motivation of adolescents in turkey education psychology.
McCown, W., & Johnson, J. (1989, April). Validation of an adult inventory of procrastination. Paper presented at the Society for Personality Assessment, New York.
Milgram, N., Sroloff, B., & Rosenbaum, M. (1988). The procrastination in everyday life. Journal of Research in Personality, 22, 197-212.
Moon, S., & Illingworth, A. (2005). Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual Differences, 38, 297-309.
Onwuegbuzie, A. (2000). Academic procrastination and perfectionist tendencies among graduate students.
Rosário, P., Soares, S., Núñez, J.C., González-Pienda, J., & Rúbio, M. (2004). Processes de auto-regulação da aprendizagem erealização escolar no ensino básico. Psicologia, Educação e Cultura, 8, 141-157.
Rothblum, E., Solomon, L., & Murakami, J. (1986). Affective,cognitive, and behavioural differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33, 387-394.
Scher, S., & Ferrari, J. (2000). The recall of completed andnoncompleted tasks through daily logs to measure procrastination. Journal of Social Behaviour and Personality,15, 255-265.
Scher, S., & Osterman, N. (2002). Procrastination, conscientiousness, anxiety, and goals: Exploring the measurement and correlates of procrastination among school-aged children. Psychology in the Schools, 39, 385-398.
Schouwenburg, H. C. (2004). Trait procrastination in academic settings: An overview of students who engage in task delays. In H.C. Schouwenburg, C. Lay, T. Pylchyl, & J.
Ferrari, (Eds.), Counseling the procrastinator in academic settings (pp. 3-18). Washington: American Psychological Association.
Van Eerde, W. (2003). A meta-analytically derived nomological network of procrastination. Personality and Individual Differences, 35, 1401-1418.