خودکارآمدی عمومی، اهمال‌کاری‌تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

2 عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم نهران

3 دانشجوی دکتری روان‏شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران

چکیده

با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی عمومی و اهمال‌کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، 389 دانشجو (228 دختر و 161 پسر) با روش نمونه‌برداری مرحله‌ای به پرسشنامه خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) و اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند میانگین نمره‌های پسران بیشتر از دختران است. مقایسه هنجاریابی نمره‌های برای اهمال‌کاری در کنش‌وری تحصیلی نیز نشان داد در تمام موارد نمره‌ها از هنجارهای پیشین بالاتر است. تنایج همبستگی پیرسون در مورد رابطه بین متغیرها نشان داد بین خودکار‌آمدی عمومی و اهمال‌کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. باوجود این تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد بین گروه‌ها از نظر آماری تفاوت معنادار وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


اصغرنژاد، ط‏، احمدی قطب‌الدینی، م‏، فرزاد، و‏، خداپناهی، م، (1385). مطالعه ویژگی‏های روانسنجی مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر. مجله روان‏شناسی، 39، سال دهم شماره 3، 262-274.
منابع انگلیسی
Babdura, A. (1997). Self-efficacy The exercise of control, chapter 6, n=New  York :Freeman
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26.
Beswick, G., and Mann, L. (1994). State orientation and procrastination. In J. Kuhl and J. Beckmann (Eds.), Volition and personality: Action versus state orientation (pp. 91- 396). Gottingen, Germany: Hogrefe and Huber Publishers
Blunt, A., & Pychyl, T. A. (1998). Volitional action and inaction in the lives of undergraduate students: State orientation, procrastination and proneness to boredom. Personality & Individual Differences, 24(6), 837-846.
Chen, G., Gully, S. M., & Eden, D. (2001). Validation of a New General Self-Efficacy Scale. Organizational Research Methods, 4 (1), 62-68.
Eden, D. (1988). Pygmalion, goal setting, and expectancy: Compatible ways to raise productivity. Academy of Management Review, 13, 639-652.
Ferrari, J. R., & Scher, S. J. (2000). Toward an understanding of academic and nonacademic tasks procrastinated by students: The use of daily logs. Psychology in the Schools, 37(4), 359-366.
Ferrari, J.R., O’Callaghan, J., & Newbegin, I. (2005). Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom and Australia: Arousal and avoidance delays among adults. North American Journal of Psychology, 7, 1-6.
Feist, J. and Feist, G. J. (2006). Theory of personality. 6th ed. MacGraw Hill
Fischer, J.  and Corcoran, K.  (1994) .Genelar self efficacy scale. Measure for Clinical practice V2; 446-452
Judge, T., & Bono, J. E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits – self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability – with job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 86, 80-92.
Hill, M. B., Hill, D. A., Chabot, A. E., & Barrall, J. F. (1978). A survey of college faculty and student procrastination. College Student Journal, 12(3), 256-262.
Imam, S. S. (2007). Sherer et al. General Self-efficacy: internal consistency, temporal stabilit, dimensionality.  Department of Psychology International Islamic University Malaysia.
Milgram, N. A., Gehrman, T., & Keinan, G. (1992). Procrastination and emotional upset: A typological model. Personality & Individual Differences, 13, 1307-1313Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387-394.
Rohrbaugh, D. (2006). Perceived Stress in Active, Passive and Non-Procrastinating College Students. PsychologyII. BURS 2006
Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1999). Generalised Self-Efficacy Scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.), Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs (pp. 35–37). Windsor, UK: Nfer-Nelson
Sherer, M., Maddux, J(1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51, 663-671
Solomon, L. J., and Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31,504-510.
Steel, P. (2005). The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Self-Regulatory Failure. University of Calgary
Troia, G. A. (2009). Instruction and assessment for struggelongwriters. A devision Guilford Publications, Inc.
Woodruff, S., & Cashman, J. (1993). Task, domain, and general efficacy: A
reexamination of the self-efficacy scales. Psychological Reports, 72, 423-432.
Yao,  M. (2009). An Exploration of Multidimensional Perfectionism, Academic Self- efficacy, Procrastination Frequency, and Asian American Cultural Values. Graduate Program in Psychology. The Ohio State University
Zamanpour, H. (2000). The mediational roles of performance-avoidance goals pursuit and procrastination in the hierarchical model of achievement motivation. Unpublished Masters, Carleton University, Ottawa, Ontario, Canada.