لیلا مصدق؛ بابک نصیری فرقانی؛ افسانه زمانی مقدم
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی به منظور ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد شهر تهران بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از رویکرد کیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریتآموزشی و یادگیری است که در زمینه یادگیری مجازی تجربه و حضور ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی به منظور ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد شهر تهران بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از رویکرد کیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریتآموزشی و یادگیری است که در زمینه یادگیری مجازی تجربه و حضور دارند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری با روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات برای سؤالات پژوهش در این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردیده است و با استفاده از سه فرایند همپوش در فرایند تحلیل تئوری مفهوم-سازی بنیادی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی به تحلیل یافتهها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد: " یادگیری شبکه ای و تیمی و تعامل" به عنوان کانونی یا مقوله محوری مطرح شدهاند. مقولههای " انگیزههای دانشجویان، برنامهریزی شبکه های یادگیری و امکانات و تدارکات" به عنوان عللی تلقی میشوند که نقش فعال در ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی نقش داشته و تا این عوامل مهیا نشوند یادگیری شبکهای شکل نمیگیرد. مهمترین راهبردهای اتخاذ شده در این پژوهش عبارتند از: " شبکهسازی، پشتیبانی، چرخه دانش و ارشادگری". شرایط بستر در پژوهش کنونی مقولههای " مشکلات دانشجویان، جو محیطی و گروه دانشجویان و اساتید" هستند. مقولههای " درگیری دانشجویان و ساختار سازمانی دانشگاه" به عنوان شرایط مداخلهگر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفتهاند.