سالار فرامرزی؛ حسین زارع؛ اعظم فتوت
دوره 11، شماره 36 ، تیر 1394، ، صفحه 151-177
چکیده
هدف از انجام پژوهش بررسی اثربخشی برنامة آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر بر عملکرد هوشهای چندگانه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده گردید. بدین منظور از بین دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-91 تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش بررسی اثربخشی برنامة آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر بر عملکرد هوشهای چندگانه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده گردید. بدین منظور از بین دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-91 تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر که روایی و اعتبار آن نیز مورد تأیید قرارگرفته است، استفاده شد. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر بر میزان نمرات هوش تجسمی – فضایی، هوش کلامی- زبانی، هوش موسیقایی- موزون، هوش جنبشی- بدنی، هوش درون فردی بهجز هوش برون فردی و هوش منطقی-ریاضی، دانشآموزان شرکتکننده در پسآزمون گروه آزمایشی تأثیر مثبت داشته است (01/0P<)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید، جهت افزایش مهارتهای هوشی دانشآموزان مورداستفاده قرار گیرد.