مهران سلیمانی؛ نیلوفر کاظمی منیر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS ) بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرعت پردازش کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی پیش-آزمون- پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مراجعه کننده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS ) بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرعت پردازش کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی پیش-آزمون- پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مراجعه کننده به مراکز و کلینیکهای درمان اختلالات رفتاری کودکان در شهر ارومیه در 3 ماهه اول سال 98 را شامل می شود. تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مراجعهکننده به کلینیک پیشگامان امید در شهر ارومیه در 3 ماهه اول سال 98 به-عنوان نمونه پژوهش انتخاب و با روش نمونهگیری تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و گواه گنجانده شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون سرعت پردازش وکسلر و انعطافپذیری شناختی بود. گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه 10 دقیقهای در معرض درمان تحریک الکتریکی مستقیم از فراجمجمهای مغز (TDCS) قرار گرفت. دادههای جمعآوریشده با آزمون کواریانس چندمتغیره و از طریق نرمافزار 19 Spss مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد مداخله TDCS بر افزایش انعطافپذیری شناختی (05/0 >P ) و سرعت پردازش (01/0 > P) کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) اثربخش بود. با توجه به نتایج می توان گفت مداخله درمانی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS ) میتواند در ارتقاء کارکردهای اجرایی مانند انعطافپذیری شناختی و سرعت پردازش در کودکان ADHD موثر باشد.
مینا فتحی آشتیانی؛ مهناز اخوان تفتی؛ ملوک خادمی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری انجام شده است. پژوهش به شیوهی آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ویژه یادگیری شهر تهران بود. از بین ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری انجام شده است. پژوهش به شیوهی آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ویژه یادگیری شهر تهران بود. از بین این دانش آموزان 20 دانشآموز به شکل تصادفی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همه مشارکتکنندگان، از طریق آزمونهای رمزنویسی، نمادیابی، فراخنای ارقام و حافظه تصویری مورد ارزیابی قرار گرفتند. آموزش شناختی در ده جلسه یکساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده نشان داد که تأثیر آموزش شناختی در سرعت پردازش اطلاعات و حافظهی کاری کلامی و دیداری- فضایی در گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه گواه بود ولی تفاوتی از نظر عملکرد تحصیلی بین دو گروه مشاهده نشد. بر اساس نتایج این تحقیق میتوان به این نتیجه دستیافت که از آموزش شناختی میتوان برای ارتقای عملکرد شناختی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بهرهگیری نمود.