بختیار محمودپور؛ موسی بندک؛ فرزاد زندی
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، ، صفحه 56-74
چکیده
شاحص فرصت دیجیتالی، یک شاخصمرکب است که امکان دسترسی ارزان، همه شمول، فراگیر و برابر شهروندانیک کشورمشخص یا گروههایمشخصی از یکجامعه به ابزارهای (ICT) را مورد اندازهگیری قرارمیدهد. پژوهشحاضر با هدف شناخت رابطه بین دسترسی به مؤلفههای شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت وکارایی دورههای آموزش ضمن ...
بیشتر
شاحص فرصت دیجیتالی، یک شاخصمرکب است که امکان دسترسی ارزان، همه شمول، فراگیر و برابر شهروندانیک کشورمشخص یا گروههایمشخصی از یکجامعه به ابزارهای (ICT) را مورد اندازهگیری قرارمیدهد. پژوهشحاضر با هدف شناخت رابطه بین دسترسی به مؤلفههای شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت وکارایی دورههای آموزش ضمن خدمت (ICDL) انجام گرفتهاست. جامعهآماری شامل دبیران مقطع متوسطه شهرسردشت بود که در دورههای (ICDL) شرکت کرده بودند. و نمونهآماری با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از بین دبیران مرد و زن مقطع متوسطه به تعداد 168نفر انتخاب شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است پایایی آن با استفادهاز روشآلفایکرانباخ 84/0 محاسبه شدهاست. برای بررسیشاخصفرصت دیجیتالی از آمار توصیفی و برای بررسی رابطه شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزهشرکت و کارایی دورههای (ICDL) از همبستگی دورشتهای نقطه استفادهشد. براساس نتایج پژوهش معلمان 52 درصد به کامپیوتر، 38 درصد به اینترنت و 75 درصد به موبایل (شاخص فرصت دیجیتالی)دسترسی داشتهاند و یافتههای پژوهش نشان داد که بین دسترسی به مؤلفههای فرصتدیجیتالی و انگیزه بالا برای شرکت در دورههای (ICDL) و همچنین کارایی این دورهها رابطه معنیداری وجود دارد و براساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که در جهت بهرهوری هر چه بیشتر دورههای (ICDL) نسبت به افزایش شاخص فرصت دیجیتالی در بین گروههای هدف این دورهها برگزار شود.