روانشناسی یادگیری
الهه ولایتی؛ محمد رضا نیلی احمد آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درامدی؛ اسماعیل سعدی پور
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی بود. با توجه به این هدف کلی، اهداف جزئی پژوهش، طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی، اعتباریابی درونی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی، اعتباریابی بیرونی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی از طریق بررسی تأثیر آن بر یادگیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی بود. با توجه به این هدف کلی، اهداف جزئی پژوهش، طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی، اعتباریابی درونی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی، اعتباریابی بیرونی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی از طریق بررسی تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان. جامعهی آماری کلیهی مقالاتی بودند که از طریق موتور جستجوی google و بانکهای اطلاعاتی ebsco، wiley و sciencedirect قابل دانلود بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. حجم نمونه شامل 25 مقاله و 4 کتاب بود. واحد تحلیل محتوا در این پژوهش، مضمون بود. طبق تحلیل محتوای انجام شده بر روی متن 25 مقاله و 4 کتاب در نظریهی بار شناختی، سه طبقهی بار شناختی درونی، بار شناختی بیرونی و بار شناختی مطلوب به دست آمد. در نتیجهی انجام تحلیل بیشتر بر روی استنتاجهای به دست آمده در هر سه طبقه، مؤلفههای الگو به دست آمد. در نهایت، نتیجهی تمامی تحلیل محتواهای انجام شده بر روی مقالهها و کتابها و استنتاجها و مؤلفههای به دست آمده از آنها، در قالب الگو ارائه گردید. نتایج حاصله از اعتباریابی درونی و بیرونی در این پژوهش نشان داده است که الگوی آموزشی ارائه شده بر مبنای نظریهی بار شناختی، اثربخشی لازم را برای آموزش به دانشآموزان دارد.
روانشناسی یادگیری
رحیم مرادی؛ پیمان کامکار؛ اسماعیل سعدی پور؛ الهه ولایتی
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 93-92 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی 250 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 93-92 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی 250 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی شرر و آدامز، کارکردهای سبک تفکر واگنر و استرنبرگ و مقیاس آمادگی ورودی یادگیرنده به برنامه درسی دورههای الکترونیکی استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد،) و روشهای آمار استنباطی (t گروههای مستقل و همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی با آمادگی برای حضور در دورههای الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد و میتوان از طریق کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی، آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای الکترونیکی را پیشبینی کرد. همچنین نتایج آزمون t گروههای مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر و دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از لحاظ میزان آمادگی برای حضور در دورههای الکترونیکی تفاوت معناداری وجود ندارد. سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در برنامههای درسی دورههای آموزش الکترونیکی مؤثر میباشند.