طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه‌ی بار شناختی بر اساس تحلیل محتوای کیفی و اعتباریابی درونی و بیرونی آن

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 ئانشگاه لامه طباطبایی

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه‌ی بار شناختی بود. با توجه به این هدف کلی، اهداف جزئی پژوهش، طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه‌ی بار شناختی، اعتباریابی درونی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه‌ی بار شناختی، اعتباریابی بیرونی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه‌ی بار شناختی از طریق بررسی تأثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی مقالاتی بودند که از طریق موتور جستجوی google و بانک‌های اطلاعاتی ebsco، wiley و sciencedirect قابل دانلود بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است. حجم نمونه شامل 25 مقاله و 4 کتاب بود. واحد تحلیل محتوا در این پژوهش، مضمون بود. طبق تحلیل محتوای انجام شده بر روی متن 25 مقاله و 4 کتاب در نظریه‌ی بار شناختی، سه طبقه‌ی بار شناختی درونی، بار شناختی بیرونی و بار شناختی مطلوب به دست آمد. در نتیجه‌ی انجام تحلیل بیشتر بر روی استنتاج‌های به دست آمده در هر سه طبقه‌، مؤلفه‌های الگو به دست آمد. در نهایت، نتیجه‌ی تمامی تحلیل محتواهای انجام شده بر روی مقاله‌ها و کتاب‌ها و استنتاج‌ها و مؤلفه‌های به دست آمده از آنها، در قالب الگو ارائه گردید. نتایج حاصله از اعتباریابی درونی و بیرونی در این پژوهش نشان داده است که الگوی آموزشی ارائه شده بر مبنای نظریه‌ی بار شناختی، اثربخشی لازم را برای آموزش به دانش‌آموزان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


پازارگادی، مهرنوش؛ خطیبان، مهناز و اشک تراب، طاهره. (1386). کاربرد تحلیل کیفی محتوا در تبیین حیطه‌های ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی پرستار. نشریۀ دانشکدۀ پرستاری و مامایی شهید بهشتی، 59، 68-57.

ریچی، آر. سی.، کلاین، جی. دی.، و تریسی، ام. دی. (1391). دانش پایۀ طراحی آموزشی: نظریه، پژوهش، عمل (ترجمۀ حسین زنگنه و الهه ولایتی). تهران: آوای نور. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2011)

فردانش، هاشم. (1387). طبقه­بندی الگوهای طراحی سازنده‌گرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. فصلنامۀ مطالعات تربیتی و روانشناسی، 19، 21- 5.

موریسون، جی، آر.، راس، ای. ام.، و کمپ، جی. ای. (1387). طراحی آموزش اثربخش (ویرایش چهارم، ترجمۀ غلامحسین رحیمی دوست). اهواز: دانشگاه شهید چمران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2004)

نوروزی، داریوش، و رضوی، عباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).

Ayres, P. (2006). Impact of reducing intrinsic cognitive load on learning in a mathematical domain. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 20(3), 287-298.

Bannert, M. (2002). Managing cognitive load—recent trends in cognitive load theory. Learning and instruction, 12(1), 139-146.

Bradford, G. R. (2011). A relationship study of student satisfaction with learning online and cognitive load: Initial results. The Internet and Higher Education, 14(4), 217-226.

Calleia, A. M., & Howard, S. J. (2014). Assessing what students know: Effects of assessment type on spelling performance and relation to working memory. Journal of Student Engagement: Education Matters, 4(1), 14-24.

Chong, T. S. (2005). Recent Advances Cognitive Load Theory Research: Implications for the Instructional Designers. Recent Advances in Cognitive Load Theory Research.

Cierniak, G., Scheiter, K., & Gerjets, P. (2009). Explaining the split-attention effect: Is the reduction of extraneous cognitive load accompanied by an increase in germane cognitive load?. Computers in Human Behavior, 25(2), 315-324.

Clark, R. C., Nguyen, F., & Sweller, J. (2011). Efficiency in learning: Evidence-based guidelines to manage cognitive load. John Wiley & Sons.

Clementking, R., & Babu, S. (2015). Study of cognitive load and learning memory performance variation for cognitive computing architecture design. Technology & Business Management, 29, 23 – 35.[u1] 

Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of advanced nursing, 62(1), 107-115.

Given, L. M. (Ed.). (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Sage Publications.

Hadfi, R., & Ito, T. (2013). Uncertainty of cognitive processes with high-information load. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 97, 612-619.

Howard, S. J., Burianová, H., Ehrich, J., Kervin, L., Calleia, A., Barkus, E., ... & Humphry, S. (2015). Behavioral and fMRI evidence of the differing cognitive load of domain-specific assessments. Neuroscience, 297, 38-46.

Jalani, N. H., & Sern, L. C. (2015). The Example-problem-based learning model: Applying cognitive load theory. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 872-880.

Kalyuga, S.

Kalyuga, S. (2008). Relative effectiveness of animated and static diagrams: An effect of learner prior knowledge. Computers in Human Behavior, 24(3), 852-861.

Kalyuga, S. (2012). Instructional benefits of spoken words: A review of cognitive load factors. Educational Research Review, 7(2), 145-159.

Kalyuga, S. (Ed.). (2008). Managing cognitive load in adaptive multimedia learning. IGI Global.

Kester, L., Kirschner, P. A., & Van Merriënboer, J. J. (2005). The management of cognitive load during complex cognitive skill acquisition by means of computer‐simulated problem solving. British journal of educational psychology, 75(1), 71-85.

Kidd, T. T. (2009). The application of sound and auditory responses in e-learning. In Encyclopedia of Multimedia Technology and Networking, Second Edition (pp. 47-53). IGI Global.

Kirschner, P. A. (2002). Cognitive load theory: Implications of cognitive load theory on the design of learning.

Leahy, W., & Sweller, J. (2008). The imagination effect increases with an increased intrinsic cognitive load. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 22(2), 273-283.

Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York, NY: Cambridge University Press.

Meel-van den Abeelen, A. S., Kessels, R. P., van Beek, A. H., & Claassen, J. A. Very-low-frequency oscillations of cerebral haemodynamics and blood pressure are affected by aging and cognitive load. PDF hosted at the Radboud Repository of the Radboud University Nijmegen, 177.

Mell, P., & Harang, R. (2014). Reducing the Cognitive Load on Analysts Through Hamming Distance Based Alert Aggregation. International Journal of Network Security & Its Applications, 6(5), 35.

Minamoto, T., Osaka, M., Engle, R. W., & Osaka, N. (2012). Incidental encoding of goal irrelevant information is associated with insufficient engagement of the dorsal frontal cortex and the inferior parietal cortex. Brain research, 1429, 82-97.

Minamoto, T., Shipstead, Z., Osaka, N., & Engle, R. W. (2015). Low cognitive load strengthens distractor interference while high load attenuates when cognitive load and distractor possess similar visual characteristics. Attention, Perception, & Psychophysics, 77(5), 1659-1673.

Mousavi, S. Y., Low, R., & Sweller, J. (1995). Reducing cognitive load by mixing auditory and visual presentation modes. Journal of educational psychology, 87(2), 319.

Nelson, B. C., & Erlandson, B. E. (2008). Managing cognitive load in educational multi-user virtual environments: Reflection on design practice. Educational Technology Research and Development, 56(5-6), 619-641.

Nourbakhsh, N., Wang, Y., Chen, F., & Calvo, R. A. (2012, November). Using galvanic skin response for cognitive load measurement in arithmetic and reading tasks. In Proceedings of the 24th Australian Computer-Human Interaction Conference (pp. 420-423). ACM.

Paas, F., & Van Gog, T. (2006). Optimising worked example instruction: Different ways to increase germane cognitive load.

Papathanassiou-Zuhrt, D. (2015). Cognitive load management of cultural heritage Information: An application multi-mix for recreational learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 188, 57-73.

Papathanassiou-Zuhrt, D. (2015). Cognitive load management of cultural heritage Information: An application multi-mix for recreational learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 188, 57-73.

Pastore, R. S. (2010). The effects of diagrams and time-compressed instruction on learning and learners’ perceptions of cognitive load. Educational technology research and development, 58(5), 485-505.

Plass, J. L., Moreno, R., & Brünken, R. (Eds.). (2010). Cognitive load theory. Cambridge University Press.

Quiroga, L. M., Crosby, M. E., & Iding, M. K. (2004). Reducing cognitive load. Paper presented at the Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences.

Reedy, G. B. (2015). Using cognitive load theory to inform simulation design and practice. Clinical Simulation in Nursing, 11(8), 355-360.

Reedy, G. B. (2015). Using cognitive load theory to inform simulation design and practice. Clinical Simulation in Nursing, 11(8), 355-360.

Reedy, G. B. (2015). Using cognitive load theory to inform simulation design and practice. Clinical Simulation in Nursing, 11(8), 355-360.

Seel, N. M. (2008). Empirical perspectives on memory and motivation. Handbook of research on educational communications and technology, 39-54.

Sweller, J. (2010). Element interactivity and intrinsic, extraneous, and germane cognitive load. Educational psychology review, 22(2), 123-138.

Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Measuring cognitive load. In Cognitive load theory (pp. 71-85). Springer, New York, NY.

Tarmizi, R. A., & Bayat, S. (2012). Collaborative problem-based learning in mathematics: A cognitive load perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 32, 344-350.

Van't Veer, A., Stel, M., & van Beest, I. (2014). Limited capacity to lie: Cognitive load interferes with being dishonest.

Vasile, C., Marhan, A. M., Singer, F. M., & Stoicescu, D. (2011). Academic self-efficacy and cognitive load in students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 478-482.

Young, J. Q., Van Merrienboer, J., Durning, S., & Ten Cate, O. (2014). Cognitive load theory: Implications for medical education: AMEE guide no. 86. Medical teacher, 36(5), 371-384.