الهام نوروزپور؛ مسعود جان بزرگی؛ مژگان آگاه هریس؛ محمد حسین فلاح
دوره 10، شماره 33 ، مهر 1393، ، صفحه 155-168
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر تعدیل کمالگرایی مادران انجام شد. این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. با کاربرد طرح نیمهآزمایشی و استفاده از دو گروه کنترل و آزمایش با پیش آزمون- پس آزمون؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان پیشدبستانی و دبستانی6 تا 11سال در 5 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر تعدیل کمالگرایی مادران انجام شد. این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. با کاربرد طرح نیمهآزمایشی و استفاده از دو گروه کنترل و آزمایش با پیش آزمون- پس آزمون؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان پیشدبستانی و دبستانی6 تا 11سال در 5 مدرسه مقطع ابتدایی شهرستان آمل در سال 92-1391تشکیل داد. با استفاده از نمونهگیری در دسترس، از میان مادران داوطلب که واجد معیارهای ورود-خروج بودند، تعداد 42 نفر که نمره فرزندپروری آنها یک انحراف استاندارد بالاتر از نمره میانگین در زیر مقیاسهای مستبدانه و سهلگیرانه بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 21 نفره جایگزین شدند. کلیه آزمودنیهای دو گروه به گویههای پرسشنامههای فرزندپروری باومریند و چندوجهیکمالگراییوالدینیقبل و بعد از مداخله روی گروه آزمایش، پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها با کاربرد نسخه بیستم نرمافزار آماری SPSS و استفاده از آزمون مانویتنییو نشان داد که آموزش تحلیل رفتار متقابل روی مادران میتواند به تعدیل کمـالگـرایی منتهی شود (05/0 p<). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش تحلیل رفتار متقابل به واسطه کاربرد فنون رشد بالغ، ساختدهی به زمان، اقتصاد نوازش و غیره توانسته است به تعدیل کمالگرایی مادران بیانجامد.