محمد کهربائی کلخوران علیا؛ مسعود شریفی؛ امید شکری
چکیده
احساس تعلق به مدرسه ویژگی روانشناختی مهمی است که بر سایر مولفههای مربوط به تحصیل موثر است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی گشتالتدرمانی گروهی بر احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان پایه دهم منطقه 4 شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود. جامعه آماری شامل ...
بیشتر
احساس تعلق به مدرسه ویژگی روانشناختی مهمی است که بر سایر مولفههای مربوط به تحصیل موثر است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی گشتالتدرمانی گروهی بر احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان پایه دهم منطقه 4 شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه دهم منطقه 4 شهر تهران در سال 98-1397 بودند.17 نفر با توجه به آزمون غربالگری و ملاکهای ورود به پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(9نفر) و کنترل(8نفر)جایگذاری شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای، تحت مداخله گشتالتدرمانیگروهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافتنکرد. سپس پسآزمون و همچنین بعد از 3 ماه از هر دو گروه آزمون پیگیری دریافت شد و نتایج با یگدیگر مقایسه گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد به طور کلی احساس تعلق به مدرسه در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است(001/0=P و 08/19=F). همچنین اثربخشی مداخله بعد از گذشت 3 ماه پایدار بوده است(001/0=P و 72/46=F). براساس یافتههای مطالعه حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که گشتالتدرمانی گروهی بر افزایش احساس تعلق دانشآموزان پسر پایه دهم موثر است و این اثرگذاری از پایداری معناداری برخوردار است؛ به همین جهت از این روش مداخله میتوان برای بهبود وضعیت احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان پایه دهم استفاده نمود.