Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D student in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

2 Assistant Professor of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Department of Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.

4 Associate Professor of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study was effectiveness of instruction of self-regulated learning strategy to increase educational buoyancy and educational conscience of procrastinating students. The method of this study was quasi-experimental with pre-test & post-test and control group. The statistical population of the present study included all male students of the non- public schools in the second branch of the second grade (eleventh) secondary schools of the first and second rasht in the academic year of 2017-2018. Of these, 40 of them were selected by multi-stage cluster sampling and randomly divided into 2 groups (experimental and control). questionnaires educational conscience McIllory and Bunting (2002) and educational buoyancy of Dehghani-Zadeh and Hossein-Chari (2012) completed all of the subjects in the pre-test and post-test phases. The experimental group received 15 sessions of 90 minutes under the self-administered learning strategy learning curriculum, while the control group did not receive any interventions during this period. The results of covariance analysis showed that instruction of self-regulated learning strategy increased educational buoyancy and conscience of procrastinating students (P˂0.001). The result of this study showed that using self-learning learning strategies is effective in reducing procrastinating students.

Keywords

Main Subjects

بازیاری، مرضیه و بهمن توفیقی. (۱۳۹۵). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودگردان با وجدان تحصیلی دختران پایه دوم مقطع متوسطه شهر بوشهر، کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز، پژوهش شرکت ایده بازار صنعت سبز.
باقری، سیده نفیسه؛ محمدی فر، محمدعلی و مهدی­نژاد، گلین. (1394). اثربخشی آموزش یادگیری خودگردان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان. پایان نامه دکتری روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان.
بیرامی، منصور. (1392). اثربخشی آموزش یادگیری خودگردان بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 8(29)، 71-48.
پورمحمد، ژیلا و اسماعیل‌پور، خلیل. (1394). اثربخشی آموزش یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر هنرستانی. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 8(31)، 102-93.
پیوسته گر، مهرانگیز و موسوی، سیده افروز. (1392). تأثیر آموزش یادگیری خودگردان بر شادکامی، راهبردهای یادگیری و باورهای انگیزشی دانش آموزان. پایان‌نامه دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه امام رضا (ع).
جعفرطباطبایی، سمانه سادات؛ بنی جمالی، شکوه سادات؛ احدی، حسن و خامسان؛ احمد. (1391). تأثیر آموزش یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند. پایان‌نامه دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
رستم اوغلی، زهرا و خشنودنیای، بهنام. (1392). مقایسه وجدان تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 2(3)، 37-18.
سعادتی، ابوطالب؛ طاهرغلامی، راحله و جلایی، شهربانو. (1395). تأثیر آموزش مهارت‌های فراشناختی بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و اضطراب امتحان. فصلنامه خانواده و پژوهش، 34، 102-89.
سعیدی پور، بهمنی و میرمعینی، فاطمه سادات. (1394). بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودگردان مبتنی بر الگوی پینتریچ بر ارزش‌گذاری درونی و میزان نمره درس ریاضی. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(7)، 64-53.
صدری دمیرچی، اسماعیل؛ جعفری، کریم؛ کیانی، عارفه و بالاخانی، آذر. (1397). پیش‌بینی گرایش به تفکر انتقادی بر اساس یادگیری خودگردان و باورهای معرفت‌شناختی در دانشجویان. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 13(2)، 113-101.
عربزاده، مهدی؛ کدیور، پروین و دلاور، علی. (1393). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسئله اجتماعی دانش‌آموزان. دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، ویژه‌نامه زمستان 93.
محمدی، ناهید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن و احدی، حسن. (1392). بررسی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانش‌آموزان دبیرستان. پایان‌نامه دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
میرافشار، سحر؛ خان‌آبادی، مهدی؛ آزادنیا، ابوالفضل و سلطانی، سمیه. (1391). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر یزد. مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 9(7)، 117-105.
نریمانی، محمد؛ محمدامینی، زرار؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1394). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان اهمال‌کار. مجله روانشناسی مدرسه، 4(1)، 155-139.
نوروزی، سوده؛ حکیم زاده، رضوان؛ داورنیا، رضا؛ محمودی، محمد جلال و براتیان، امین. (1395). تأثیر مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی در ارتقاء وجدان تحصیلی دانش‌آموزان. مجله پیشگیری و سلامت، 2، 19-11.
Alexiou, A., & Paraskeva, F. (2013, June). Exploiting motivation and self-efficacy through the implementation of a self-regulated oriented eportfolio. In International Conference on E-Learning in the Workplace, NY, USA.
Bembenutty, H. (2010). Homework completion: The role of self-efficacy, delay of gratification, and self-regulatory processes. The International Journal of Educational and Psychological Assessment.
Berberena, S. (2009). Investigating the Relation between Dimensions of Perfectionism and Social Problem- Solving. Master’s thesis, Central Connecticut State University.
Bogg, T., & Roberts, B. W. (2004). Conscientiousness and health-related behaviors: a meta-analysis of the leading behavioral contributors to mortality. Psychological bulletin, 130(6), 887.
Broadbent, J., & Poon, W. L. (2015). Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review. The Internet and Higher Education, 27, 1-13.
de Bruin, A. B., Thiede, K. W., Camp, G., & Redford, J. (2011). Generating keywords improves metacomprehension and self-regulation in elementary and middle school children. Journal of Experimental Child Psychology, 109(3), 294-310.
Dörrenbächer, L., & Perels, F. (2016). Self-regulated learning profiles in college students: Their relationship to achievement, personality, and the effectiveness of an intervention to foster self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 51, 229-241.
Ferrari, J. R. (1991). Compulsive procrastination: Some self-reported characteristics. Psychological reports, 68(2), 455-458.
Housand, A., & Reis, S. M. (2008). Self-regulated learning in reading: Gifted pedagogy and instructional settings. Journal of Advanced Academics, 20(1), 108-136.
Ifenthaler, D. (2012). Determining the effectiveness of prompts for self-regulated learning in problem-solving scenarios. Journal of Educational Technology & Society, 15(1), 38-52.
Järvelä, S., & Järvenoja, H. (2011). Socially constructed self-regulated learning and motivation regulation in collaborative learning groups. Teachers College Record, 113(2), 350-374.
Kavanagh, D. (2009). Self-efficacy and depression. In R. Schwarzer (Ed.), Self-efficacy: Thought control of action. Washington DC: Hemisphere.
Kim, D. H., Wang, C., Ahn, H. S., & Bong, M. (2015). English language learners' self-efficacy profiles and relationship with self-regulated learning strategies. Learning and Individual Differences, 38, 136-142.
Lee, J. K., & Orsillo, S. M. (2014). Investigating cognitive flexibility as a potential mechanism of mindfulness in generalized anxiety disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 45(1), 208-216.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46(1), 53-83.
McInerney, D. M., Cheng, R. W. Y., Mok, M. M. C., & Lam, A. K. H. (2012). Academic self-concept and learning strategies: Direction of effect on student academic achievement. Journal of Advanced Academics, 23(3), 249-269.
Miller, S., Connolly, P., & Maguire, L. K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62, 239-248.
Moon, S. M., & Illingworth, A. J. (2005). Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual Differences, 38(2), 297-309.
Perry, N. E., Phillips, L., & Hutchinson, L. (2006). Mentoring student teachers to support self-regulated learning. The elementary school journal, 106(3), 237-254.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
Putwain, D. W., Connors, L., Symes, W., & Douglas-Osborn, E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping?. Anxiety, Stress & Coping, 25(3), 349-358.
Shek, D. T., & Li, X. (2016). Perceived school performance, life satisfaction, and hopelessness: A 4-year longitudinal study of adolescents in Hong Kong. Social indicators research, 126(2), 921-934.
Solomon, C. & Rothblum, F. (2013). Patterns of academic procrastination. Josotl Indian Edu J. 30, 120-134.
Sun, Z., Xie, K., & Anderman, L. H. (2018). The role of self-regulated learning in students' success in flipped undergraduate math courses. The Internet and Higher Education, 36, 41-53.
Vianello, M., Robusto, E., & Anselmi, P. (2010). Implicit conscientiousness predicts academic performance. Personality and Individual Differences, 48(4), 452-457.
Walker, O. L. (2011). Preschool predictors of social problem-solving and their relations to social and academic adjustment in early elementary school.
Wolters, C. (2011). Self-Regulated Learning and the 21st Century Competencies. Journal of Educational Psychology, 122, 171-186.
Zimmerman, B.J. (2000). Attaining self-regulation a social cognitive perspective. Handbook of self-regulation, San Diego, CA: Academic Press, 13-39.
Zimmerman, B.J. (2002). Student differences in selfregulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 51–59.