Document Type : Research Paper

Authors

1 Imam Khomeini Higher Education Center , Agricultural Research,Education and Extension Organization (AREEO), Karaj,Iran

2 Graduated of master of Human Resource Education and Resource Improvement, Non-profit Institution of Higher Education samangan, Amol, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between self-awareness and Excitement of teaching in Conservatory teachers in Qaemshahr city. The research method was descriptive and correlational (regression). The statistical population of the study was all students of Ghaemshahr, who were studying in the academic year of 2017- 2018. And using Cochran's formula, 114 of them were selected randomly for both men and women Equally.
Standard questionnaires were used to collect data. The content validity of the research tool was confirmed by the experts and the reliability of the research tool was measured using Cronbach's alpha coefficient. Pearson correlation test and multivariate regression were used to measure the relationship between variables. Data analysis was performed using SPSS21 software. Findings of the research show that self-knowledge of educational skills and background knowledge can anticipate the feeling of pleasure from teaching, positively and significantly. And emotions, feelings of anger of teaching and feeling of anxiety of teaching can be described negatively and meaningfully.

Keywords

Main Subjects

تقی زاده، محمداحسان. (1390). باد بی‌آرام نوجوانی. اصفهان: انتشارات یکتا
حسینی، فریده سادات؛ خیر، محمد. (1389). بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانش­آموزان. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم، شماره 20.
ستوده، هدایت الله. (1392). روان‌شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات آوای نور.
سلیمانی، سمیرا؛ بابانژادی، مهران؛ غنمی، فائقه؛ خودآگاهی و تنظیم هیجان در کنترل اضطراب دانشجویان، فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ مشاوره و روان درمانی، شماره 20.
 ظفری زاده، علی‌اکبر؛ عابدی، محمدرضا و باغبان، ایران. (1392). تدوین الگوی آموزش مهارت‌های هوش هیجانی و بررسی اثربخشی این الگو بر خودپنداره شغلی دانش آموزان دبیرستان. فصلنامه فناوری آموزش، شماره 2، صفحه 125-131.
قاضی‌پور، سعادت. (1392). اثربخشی فیلم درمانی بر بهبود عواطف خودآگاه و بازشناسی هیجان در افراد افسرده. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
کاوه‌ای، طیبه؛ عاشوری، احمد و حبیبی، مجتبی. (1393). پیش‌بینی رضایت شغلی بر اساس باورهای خودکارآمدی، خودکارآمدی تدریس، استرس شغلی و سطح نیازهای معلمان استثنایی استان لرستان، تعلیم وتربیتاستثنایی، سال چهارم، شماره 126، صص 15-5.
لوک، بدار؛ ژوزه، دزیل و لوک، لامارش. (1393). روان شناسی اجتماعی. (ترجمه حمزه گنجی). تهران: نشر ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2011).
منادی، مژده. (1393). اثربخشی آموزش گروهی برنامه‌ریزی عصب – زبان‌شناختی بر میزان خودپنداره و ترس از صمیمیت زوج‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
نجفی کلیانی، مجید؛ پورجم، الهه؛ جمشیدی، ناهید؛ کریمی، شهناز و نجفی کلیانی، وحید. (1388). بررسی استرس، اضطراب، افسردگی و خودپنداره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا، مجلهدانشگاهعلومپزشکی فسا، دوره سوم، شماره 3، صص 240-235.
یغما، عادل. (1389). معلم در برنامه درسی ملی. مجلهرشدتکنولوژیآموزشی، شماره 1، دوره 26، صص 3-2.
 
Banks, T. (2011). Helping students manage emotions: REBT as a mental health educational curriculum. Educational Psychology in Practice, 27(4), 383-394.
Caldwell, C., & Hayes, L. A. (2016). Self-efficacy and self-awareness: moral insights to increased leader effectiveness. Journal of Management Development, 35(9), 1163-1173.
Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Durksen, T. L., Becker-Kurz, B., & Klassen, R. M. (2016). Measuring teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotions Scales (TES). Contemporary Educational Psychology, 46, 148-163.
Frenzal, A.C., Pekrun, R., 7 Goetz, T. (2007). Girls and Mmathematics- a Hopless Issue? A Control- value Aapproach to Gender Ddifferences in Emotions toward Mathematics, Eurapean Journal of Education, XXII
(4), 497-514.
Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of Relatedness as a Factor in Children's Academic Engagement and Performance, Journal of Educational Psychplogy, 95 (1), 148-162.
Goetz, T., Pekrun, R., & Hall, N., (2015). Academic Emotions from a Social cognitive Perspective: Aantecedents and Domain Specificity of Students, Affect in the Context of Latin Instruction, British Journal of Educational Psychology, 76, 289-308.
Gross, J.J., & Thompson, R.A., (2007). Emotional Regulation; Cconceptual Foundations, In J.J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation (pp. 3-26). New York: Guilford Press.
Hagenauer, G., Hascher, T., & Volet, S. E. (2015). Teacher emotions in the classroom: associations with students’ engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship. European Journal of Psychology of Education, 30(4), 385-403.
Hensley, L., Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., & Keller, M. M. (2014). Exploring teacher emotions: A literature review and an experience sampling study. In Teacher Motivation (pp. 91-104). Routledge.
Lohbeck, A., Hagenauer, G., & Frenzel, A. C. (2018). Teachers' self-concepts and emotions: Conceptualization and relations. Teaching and Teacher Education, 70, 111-120.
Retelsdorf, J., Bauer, J., Gebauer, S. K., Kauper, T., & Möller, J. (2014). Erfassung berufsbezogener Selbstkonzepte von angehenden Lehrkräften (ERBSE-L). Diagnostica.