Document Type : Research Paper

Authors

1 azad university, branch of science and research, Tehran, Iran

2 Professor, educational psychology, Branch of science and research, Azad university, Tehran, Iran

3 Professor, educational psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of current study was the effectivness of mindfulness training in reducing the test anxiety and increasing the attitude toward school in 11th grade students in Tehran. The research method is experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all students of the 11th grade students of Tehran in the academic year of 2017-2018. From this population, by using a multi-stage clustering method, 88 students (44 girls and 44 boys) who had high scores in Friedben's Anxiety Inventory (1997) and low scores in attitudes toward Schools the McCoach & Siegle Inventory (2003), were selected and randomly assigned to 4 groups (2 experimental and 2 control groups). Then, experimental groups received a Mindfulness protocol in 8 sessions of 2 hours. After completion of the sessions, all subjects were re-evaluated. The data were analyzed by using univariate analysis of covariance (ANCOVA) and multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The findings of this study showed that mindfulness training is effective in reducing the test anxiety and increasing the attitude toward the school.

Keywords

آذرگون، حسن و کجباف، محمدباقر. (1389). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر کاهش نگرش ناکارآمد و افکار خودآیند دانشجویان افسرده دانشگاه اصفهان. مجلة روانشناسی، 14 (1)، 26-21.
باعزت، فرشته؛ صادقی، منصوره سادات؛ ایزدی فرد، راضیه و روبن زاده، شرمین. (1391). اعتباریابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدبن. مجلة مطالعات روان‌شناختی، 8 (1)،66 -51.
بیابانگرد، اسماعیل. (1387). اضطراب امتحان، ماهیت، علل، درمان، همراه با آزمون‌های مربوطه. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
بیرامی، منصور و عبدی، رضا. (1388). بررسی تأثیر فنون مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان. فصلنامة علوم تربیتی، 2 (6)، 54-35.
بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان و علیزاده گورادل، جابر. (1394). اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت در کاهش اضطراب اجتماعی و نگرش‌های ناکارآمد نوجوانان. فصلنامة علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 4 (1)، 37-15.
حافظ­نیا، محمدرضا. (1391). مقدمه‌ای در روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
خجسته­مهر، رضا؛ عباسپور، ذبیح اله؛ کرایی، امین و کوچکی، رحیم. (1391). تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، خودپنداره تحصیلی، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانش آموزان. مجلة روانشناسی مدرسه، 5 (1)، 45-27.
سیف، علی‌اکبر. (1389). سنجش فرایند و فراورده یادگیری (ویرایش دوم). تهران: نشر دوران.
سیف، علی‌اکبر. (1395). معرفی درمان‌های رفتاری و شناختی نسل‌های اول و دوم و سوم با تأکید بر درمان وابسته به پذیرش و تعهد (ACT) (چاپ اول)، تهران: کتاب دیدآور.
شیخ‌الاسلامی، علی. (1392). تأثیر آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های مطالعه بر اضطراب امتحان و تعلل‌ورزی دانش‌آموزان پسر پیش‌دانشگاهی. رسالة دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
شیدایی اقدم، شوان و فاطمی­پور، حمیدرضا. (1396). تأثیر آموزش توجه آگاهی بر کاهش اضطراب امتحان. مجلة اندیشه و رفتار، 11 (45)، 51-23.
قمری، محمد و حسینی، گلفر. (1396). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر. فصلنامة علمی پژوهشی زن و فرهنگ، 8 (1)، 43-33.
کاویانی، حسین؛ جواهری، فروزان و بحیرایی، هادی. (1384). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی و اضطراب: پیگیری 60 روزه. مجلة تازه‌های علوم شناختی، 7 (1)، 122-109.
گل­پور، رضا و امینی، محمد. (1391). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهبود ذهن آگاهی و افزایش ابراز وجود در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجلةروان‌شناسیمدرسه، 1 (3)، 100-84.
متین راد، مهرداد. (1389). مقایسة روش‌های تن‌آرامی و مراقبة کوتاه‌مدت در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران. رسالة دکتری چاپ‌نشده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
مصرآبادی، جواد. (1389). هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامة تجدیدنظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه. فصلنامة علوم تربیتی، 3 (12)، 120-107.
مصرآبادی، جواد؛ زوار، تقی و جباری، ثریا. (1394). نقش مؤلفه‌های عاطفه به مدرسه، صفات شخصیت و عملکرد تحصیلی در تمایزگذاری بین دانش‌آموزان منضبط و دارای مشکل انضباطی. نشریة علمی- پژوهشی آموزشی و ارزشیابی، 8 (29)، 108-93.
مک‌کی، میتو؛ وود، جفری و برنتلی، جفری. (1391). تکنیک‌های رفتاردرمانی دیالیتیکی. (ترجمة حسن حمیدپور، حمید جمعه‌پور و زهرا اندوز). تهران: نشر ارجمند (تاریخ چاپ به زبان اصلی وجود ندارد).
موسوی، فرانک و بدری، عمران. (1395). رابطه آگاهی‌های فراشناختی با خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان. فصلنامة علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7 (1)، 83-57.
 
Beauchemin, J., Hutchins, T. L., & Patterson, F. (2008). Mindfulness meditation may lessen anxiety, promote social skills, and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Complementary Health Practice Review, 13(1), 34-45.
Dane, E. (2011). Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. Journal of management, 37(4), 997-1018.
Duraku, Z. H. (2017). Factors influencing test anxiety among university students. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 18(1), 2325.
Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2009). Schools, academic motivation, and stage‐environment fit. Handbook of adolescent psychology, 1.
Epstein, B. J. (2010). Effects of a mindfulness based stress reduction program on fathers of children with developmental disability. Hofstra University.
Flavell, J. H., & Flavell, E. R. (2004). Development of children's intuitions about thought-action relations. Journal of cognition and development, 5(4), 451-460.
Friedman, I. A., & Bendas-Jacob, O. (1997). Measuring perceived test anxiety in adolescents: A self-report scale. Educational and Psychological Measurement, 57(6), 1035-1046.
Geschwind, N., Peeters, F., Huibers, M., van Os, J., & Wichers, M. (2012). Efficacy of mindfulness-based cognitive therapy in relation to prior history of depression: randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry, 201(4), 320-325.
Grupe, D. W., & Nitschke, J. B. (2013). Uncertainty and anticipation in anxiety: an integrated neurobiological and psychological perspective. Nature Reviews Neuroscience, 14(7), 488.
Hashmat, S., Hashmat, M., Amanullah, F., & Aziz, S. (2008). Factors causing exam anxiety in medical students. Journal-Pakistan Medical Association, 58(4), 167.
Jansen, B. R., Louwerse, J., Straatemeier, M., Van der Ven, S. H., Klinkenberg, S., & Van der Maas, H. L. (2013). The influence of experiencing success in math on math anxiety, perceived math competence, and math performance. Learning and Individual Differences, 24, 190-197.
Jansen, B. R., Louwerse, J., Straatemeier, M., Van der Ven, S. H., Klinkenberg, S., & Van der Maas, H. L. (2013). The influence of experiencing success in math on math anxiety, perceived math competence, and math performance. Learning and Individual Differences, 24, 190-197.
Jansen, B. R., Louwerse, J., Straatemeier, M., Van der Ven, S. H., Klinkenberg, S., & Van der Maas, H. L. (2013). The influence of experiencing success in math on math anxiety, perceived math competence, and math performance. Learning and Individual Differences, 24, 190-197.
Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 144-156.
Kabat-Zinn, J. (2005). Coming to our senses: Healing ourselves and the world through mindfulness. Hachette UK.
Kavanagh, B. E., Harvey, J. T., & Mesagno, C. (2017). Social anxiety mediates the relationship between social connectedness and test anxiety: An exploratory investigation. Journal of Theoretical Social Psychology, 1(2), 60-69.
Lawson, D. J. (2006). Test anxiety: A test of attentional bias.
Lufi, D., Okasha, S., & Cohen, A. (2004). Test anxiety and its effect on the personality of students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(3), 176-184.
McCoach, D. B., & Siegle, D. (2003). The school attitude assessment survey-revised: A new instrument to identify academically able students who underachieve. Educational and Psychological Measurement, 63(3), 414-429.
Miller, D. G. (2016). The Impact of Formal Extracurricular Activities on Satisfaction and Attitudes-toward-School among At-Risk Adolescents.
Napoli, M., Krech, P. R., & Holley, L. C. (2005). Mindfulness training for elementary school students: The attention academy. Journal of applied school psychology, 21(1), 99-125.
Pena, M., & Losada, L. (2017). Test anxiety in spanish adolescents: examining the role of emotional attention, and ruminative self-focus and regulation. Frontiers in psychology, 8, 1423.
Perri, S. (2017). The Impact of a Mindfulness-Based Intervention on Elementary School Students Anxiety Level.
Steele, C. M. (2011). Whistling Vivaldi: How stereotypes affect us and what we can do (issues of our time). New York, NY: WW Norton.
Stöber, J., & Esser, K. B. (2001). Test anxiety and metamemory: general preference for external over internal information storage. Personality and Individual Differences, 30(5), 775-781.
Takamiya, Y., & Tsuchiya, S. (2018). The self-care education for healthcare professional students using mindfulness. International Journal of Whole Person Care, 5(1).
Teens, S. (2010). Assessing the efficacy of an adapted in-class mindfulness-based training program for school-age children: A pilot study.
Trifoni, A., & Shahini, M. (2011). How does exam anxiety affect the performance of university students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 2(2), 93-100.