Document Type : Research Paper

Authors

chamran un

Abstract

۱۲۰۴/۵۰۰۰
Child upbringing is an essential principle in life and is considered to be a key element of parenthood. But this important task and essential parenting mission for parents requires obtaining the moral merit necessary for the process of education, in order to obtain moral merit in behavior Moral parenting. For this purpose, it is necessary for Wald to first have a proper understanding of merit and ethical competence, in order to gain theoretical knowledge and to analyze related issues of being able to move towards ethical conduct. In this research, we propose a definition for moral merit. We have been developed in a general way so that it can be used Different times, in different contexts and for different purposes be provided. The meaning of the term moral competence has also been operationalized in a conceptual framework that utilizes both research on merit and ethics, parenting and education, and a look at the usefulness of research And action.
In addition, we believe that the program of moral eligibility for child rearing should be based on the overall development or growth of the entire parental personality, and the duration of the programs is planned in such a way that the parent is continually assigned to the parent's duties and ethical competencies required for Inform them.
Key words: Competency, moral competence, child upbringing, ethical behavior

Keywords

Main Subjects

کارلو، گوستاو. (2010). اخلاقیات مبتنی بر نوع‌دوستی و توجه به دیگران» ترجمه سید رحیم راستی تبار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم.
گرایی، احسان. (1390). تدوین الگوی شایستگی‌های کانونی و سنجش آن در میان دانشجویان دورۀ سۀ کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های تهران، شهید چمران و فردوسی مشهد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شهید چمران
لیل آبادی، لیدا. (1392). بررسی و مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری مادران عادی و مبتلا به اختلال سلوکی در مدارس ابتدائی، فصلنامهرهیافتینودرروانشناسی، سال دوم، شماره 3.15-26
محرابی، شهربان. (1389). مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه‌های فرزندپروری والدین در دبیرستان‌های شهرستان جیرفت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه.
محمدی، فریده. (1377). بررسی شیوه حل مسئله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
مطهری، مرتضی. (1383). تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ چهل و یکم، تهران، صدرا.
مهرافروز، حجت‌الله. (1390). بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوه‌های فرزندپروری مادر (اقتدار، منطقی، استبدادی، آزادگذاری)، مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
هیبتی، علیرضا. (1381). بررسی تطبیقی رابطه بین سبک‌های فرزند پروری و رویکردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. تازه‌هایعلومشناختی، سال 8، شماره 2، 44-52
یوسفی، آیت‌الله. (1389). رابطه شیوه‌های فرزند پروری با مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان ابتدائی شهر اسفراین، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
 
Biswas, M. (2011). Moral Competency: Deconstructing the Decorated Self. Vision, 15(2), 115-125.
Costin, J., Lichte, C., Hill-Smith, A., Vance, A., & Luk, E. (2004). Parent group treatments for children with oppositional defiant disorder. Australian e-Journal for the advancement of mental health, 3(1), 36-43.
Jormsri, P., Kunaviktikul, W., Ketefian, S., & Chaowalit, A. (2005). Moral competence in nursing practice. Nursing Ethics, 12(6), 582-594.
Kulju, K., Stolt, M., Suhonen, R., & Leino-Kilpi, H. (2016). Ethical competence: A concept analysis. Nursing ethics, 23(4), 401-412.
Lind, G. (2000). The meaning and measurement of moral competence revisited: A dual-aspect model. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13(3), 399-416.
Maughan, B., Rowe, R., Messer, J., Goodman, R., & Meltzer, H. (2004). Conduct disorder and oppositional defiant disorder in a national sample: developmental epidemiology. Journal of child psychology and psychiatry, 45(3), 609-621.
Tullett, A. D. (1996). The thinking style of the managers of multiple projects: implications for problem solving when managing change. International Journal of Project Management, 14(5), 281-287.
Zhang, L. F. (2006). Thinking styles and the big five personality traits revisited. Personality and individual differences, 40(6), 1177-1187.