Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 M.A. in Elementary Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 M.A. in Pre-School Education, Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran

Abstract

The present research has been carried out with the aim of evaluating Farsi book’s contents of elementary sixth- grade based upon Gilford’s creativity factors including memory cognition, convergent and divergent thought, and evaluative judgment. The statistics society of the entire Farsi book’s contents contains text and test in the academic year 1391-92. The collection tool of this research’s data is the researcher- made contents analysis form based on Gilford’s creativity indexes. Its justifiability has been gained by getting professors’ opinions of study planning & educational psychology and tool permanency from integrating and operating definition of Gilford’s creativity indexes and selecting 0.20 contents of the above mentioned book through using Cronbach’s alpha was assessed 0.85 percent. The survey of the adjustment rate context in text with Gilford’s creativity indexes showed that cognitive level with an explanation for .0.94 of the book’s contents had the most significance followed by 4.61, 0.80, 0.23 for divergent thought, convergent thought, and evaluative judgment respectively. Concerning self-evaluation adjustment, it is true to say that convergent thought, cognitive memory, and divergent thought have scored 40.7, 31.48, and 27.77 percent respectively. It could be possible to reach this conclusion that in Farsi book’s contents of elementary sixth- grade, therefore, cognitive memory has received more attention than the high levels of creativity and most attention has also been paid to divergent thought in self- evaluations.

Keywords

پیرخائفی، علیرضا. (1379). پرورش خلاقیت. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. تهران: مرکز آموزش از راه دور. تهران: انتشارات یادوارۀ کتاب.
جهانگیر، عطیه. (1390). بررسی تحلیل محتوای کتاب­های فارسی پایه چهارم ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
رجبی باغدار، علی. (1377). بررسی تطبیقی محتوای کتاب فارسی سال­های اول تا سوم دوره ابتدایی با شاخص­های گیلفورد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
رحمتی، احمد. (1390). تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
سام خانیان، محمد ربیع. (1387). خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی (مفاهیم، نظریه­ها، تکنیک­ها و سنجش). تهران: انتشارات آگاه.
سرداری گرده، باقر. (1381). بررسی تحلیلی محتوای کتب درسی در رابطه با اعمال ذهنی و شاخص­های خلاقیت گیلفورد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
سلیمی، لیلا و عصاره، علیرضا. (1392). تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی سال دوم راهنمایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 4، بهار 9.
سیف، علی‌اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه.
شعبان­زاده چماچمائی، حمید. (1384). بررسی تحلیل محتوای کتاب­های فارسی پایه دوم ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
شهمیر، سامیه. (1390). تحلیل محتوای کتاب دروس علوم دوره راهنمایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
عصاره، علیرضا. (1389). مطالعات تطبیقی آموزش‌وپرورش دوره اول متوسطه در کشورهای منتخب.
فلاح تفتی، سعیده. (1386). بررسی شیوه­های پرورش خلاقیت در دانش آموزان از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر تهران و ارائه الگوی خلاقیت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
کلیجی، مسعود اسلامی و ابراهیمی مته کلایی، رضا. (1390). تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی پنجم ابتدایی از دیدگاه الگوی خلاقیت گیلفورد. سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی مطالعات اجتماعی و فرهنگی، اصفهان.
مهدوی پور، محمدرضا. (1387). تحلیل محتوای کتاب شیمی نظام متوسطه ازنظر تطبیق با عوامل خلاقیت گیلفورد و مهارت حل مسئله گانیه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
Fernandes, A. A., da Silva Vieira, S., Medeiros, A. P., & Natal Jorge, R. M. (2009). Structured methods of new product development and creativity management: A teaching experience. Creativity and Innovation Management, 18(3), 160-175.
Gamlath, S. L. (2008). Creativity in Teaching and Learning: A Global Economic Perspective.
Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, intelligence, and creativity synthesized. Cambridge University Press.
Williams, F. E. (1969). Models for encouraging creativity in the classroom by integrating cognitive-affective behaviors. Educational Technology, 9(12), 7-13.
Wolk, S. (2007). why go to school.648-658.elsegundomiddleschool. edlioschool.com/.../Wolk-Why%20Go%20To%