Author

Abstract

Text books, as the main components of education, can play important roles in fostering students’ creativity and creative thinking. This study aimed to assess the alignment of six graders Thinking and Research textbook content to Plsek’s (1997) Directed Creativity Model. Data were sourced and analyzed using all the exercises from the Thinking and Research textbook for newly developed sixth grade students in primary schools. Various researcher developed forms as data collection tools to analyze the selected content. Results showed that 61% of the analyzed content was congruent to Plesk’s first principle- attention (the preparation stage). Alignment to the second principle, escape (imagination and development stage) was around 39%. But the third principle- movement (practice stage) was totally ignored (0%) throughout the exercises designed to promote students’ creativity. It is worth mentioning that the principle of movement is considered as a key stage in fostering creativity according to Plsek. These finding might be of salience for curriculum developers in reviewing and re-crafting the Thinking and Research textbook for sixth grade students in order to betterment of nurturing students’ creativity through the curricula.

Keywords

احمدی، غلامعلی. (1388). بررسی و مطالعه‌ی عوامل مؤثر در تعیین کتاب‌های علوم تجربی دوره‌ی راهنمایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
اسبورن، الکس. (1374). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، ترجمۀ حسن قاسم‌زاده. تهران: نیلوفر.
افروز، غلاملی. (1371). روان‌شناسی و تربیت کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن و اولیا مربیان.
افشارکهن، زهرا. (1388). مقایسه‌ی میزان تفاوت رشد خلاقیت بین کودکان تحت تعلیم معلمان آموزش دیده و ندیده در زمینۀ خلاقیت بین کودکان پایه‌ی اول ابتدایی استان خراسان در سال تحصیلی 89-88. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
جهانی، جعفر و قاسمی، فرشید. (1387). ارزیابی اهداف و محتوای کتاب‌های علوم تجربی دوره ابتدایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک. فصلنامه‌ی مطالعات برنامه درسی، سال سوم شماره‌ی 10.
دانشور، میترا و غلامحسینی، احمد. (1392). کتاب کار تفکر و پژوهش- ششم دبستان- 8/34. اداره‌ی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
ذهبیون، لیلا و احمدی، غلامرضا. (1388). تفکر خلاق و رابطۀ آن با موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله‌ی دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی. دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، شماره 21، بهار 1388.
رمی، بختیار؛ کرمی، آزادالله و هاشمی، نظام. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه‌ی پیشرفت و خودپندارۀ تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره‌ی دوم، شمارۀ 4.
سبحانی­نژاد، مهدی؛ زراعتی، محسن؛ مرادی، شعبان و حیدرپور، بیژن. (1392). پروزش مهارت‌های تفکر خلاق با رویکرد حل مسأله در برنامه‌ی درسی دانشجویان. فصلنامه‌ی علمی-پژوهشی مدیریت نظامی. شماره 50، سال سیزدهم.
سرداری گرده، باقر. (1381). بررسی تحلیل محتوای کتب درسی علوم دوره‌ی ابتدایی در رابطه با اعمال ذهنی و شاخص‌های خلاقیت از نظر گیلفورد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
سیف، علی اکبر. (1388). روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم. تهران: دوران.
سیلور، الکساندر و لوتیس، م. (1374). برنامه­ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه‌ی غلامرضا خویی­نژاد. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 1992.
عصاره، علیرضا و قهرمانی، علی­اصغر. (1393). تحلیل محتوای کتاب­های ریاضی چهارم و پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی آموزش خلاقیت پلسک. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال نهم، شماره 34، پاییز 1393، 116-93.
فردانش، هاشم. (1387). مبانی نظری تکنولوژی آموزش. تهران: سمت.
قهرمانی، علی اصغر. (1390). ارزیابی اهداف و محتوای کتاب‌های ریاضی دوره‌ی از دیدگاه مدل آموزش خلاقیت پلسک. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
ملکی، حسن. (1388). برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: انتشارات پیام اندیشه.
ملکی، حسن؛ افشارکهن، زهرا و نوروزی، بهزاد. (1391). ارزیابی محتوای کتب علوم تجربی دوره‌ی راهنمایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 4.
مهدوی­پور، رضا. (1387). تحلیل محتوای کتاب شیمی نظام جدید دورۀ متوسطه از نظر تطبیق با عوامل خلاقیت گیلفورد و مهارت حل مسأله گانیه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت شهید رجایی.
میرکمالی، سیدمحمد و خورشیدی، عباس. (1387). روش‌های پرورش خلاقیت در نظام آموزشی. تهران: یسطرون.
همتی قرارملکی، مریم. (1377). بررسی تأثیر برنامه‌های پرورش خلاقیت کودکان در شکوفایی استعدادهای خلاق دانش‌آموزان دبستان. اداره کل آموزش و پرورش تبریز، شورای تحقیقات.
یارمحمدیان، محمد حسین. (1377). اصول برنامه‌ریزی درسی. تهران: انتشارات یادواره کتاب.
Connelly, F. M. & Clendenin, D. J. (1991). Curriculum Decision. The International Encyclopedia of curriculum, Pergamum Press, New York.
Dogbey, J. K. (2010). Concepts of variable in middle-grades mathematics textbooks during four eras of mathematics education in the United States.
Erdogan, T., Akkaya, R., & Celebi Akkaya, S. (2009). The Effect of the Van Hiele Model Based Instruction on the Creative Thinking Levels of 6th Grade Primary School Students. Educational sciences: theory and practice9(1), 181-194.
Fernandes, A. A., da Silva Vieira, S., Medeiros, A. P., & Natal Jorge, R. M. (2009). Structured methods of new product development and creativity management: A teaching experience. Creativity and Innovation Management18(3), 160-175.
Gamlath, S. L. (2008). Creativity in Teaching and Learning: A Global Economic Perspective.
Lehning, A. J., Vu, C. M., & Pintak, I. (2007). Theories of poverty: Findings from textbooks on human behavior and the social environment. Journal of Human Behavior in the Social Environment16(1-2), 5-19.
Perkins, D. N. (1981). The mind's best work: A new psychology of creative thinking.
Plsek, P. E. (1997). Creativity, innovation, and quality. Asq Press.
Simmons, R., & Thompson, R. (2008). Creativity and performativity: the case of further education. British Educational Research Journal34(5), 601-618.
Weisberg, R. (1986). Creativity: Genius and other myths. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Co.
Woolfolk, A. E. (2004). Educationalpsychology. Boston: Allyn and Bacon.