Document Type : Research Paper

Authors

1 . MA Holder, Educational Psychology, Shahid Beheshti University

2 . PhD Holder, Educational Psychology, Research Institute of Family, Shahid Beheshti University

3 . PhD Holder, Clinical Psychology, Faculty of Psychology, Shahid Beheshti University

4 . PhD Holder, Educational Psychology, Faculty of Psychology, Shahid Beheshti University

Abstract

This study is designed to investigate the relationship between religious practice and coping styles in students of religious and secular high schools and discover the impact of approaches taken by schools to religious education on the students’ religiosity and application of religion in their lives. Therefore, two religious and two secular non-profit high schools were selected through accessible proportional stratified sampling, and the students completed questioners measuring religious practice (Golzari, 2000) and coping styles (Frydenberg & Lewis, 1994). The results showed that there was no significant difference between students of secular and religious high schools in coping styles, yet some significant differences were found in coping strategies between these students. There were also significant differences between the students of secular and religious high schools in religious practice, so the mean of students of religious high schools were higher than the students of secular high schools. These differences demonstrate that students of religious high schools are in better situation because of their high scores in religious practice and some coping strategies.

Keywords

آذربایجانی، مسعود. (1387). تهیه و ساخت آزمون جهت‏گیری مذهبی با تکیه بر اسلام، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
ابوالقاسمی، عباس. حجاران، محمود. (۱۳۷۶). نقش گرایش‏های دینی در اتخاذ شیوه‏های مقابله با استرس در سالمندان تهرانی، مجموعه مقالات اولین همایش نقش دین در بهداشت روان، تهران: دفتر نشر معارف.
احسانی، محمد. (1388). تربیت دینی در خانواده، قم: معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
اصفهانی، راغب. (1392ق). مهجم المفردات الفاظ القرآن، تحقیق: ندیم مرعشی، تهران: مکتبة الرضویة.
برقی، زیبا. علی‏پور، احمد. (1388). بررسی رابطه سلامت روان با باورهای مذهبی، منبع کنترل و خوش‏بینی استادان دانشگاه، معرفت در دانشگاه اسلامی43، سال 13، شماره 3، ص 148-170.
پناهی، علی احمد. (1387). نقش نماز در آرامش روان، فصلنامه روانشناسی و دین، شماره 1، ص21.
تشکری، طیبه. (1362). بررسی تأثیر تربیت اسلامی بر سه ویژگی شخصیتی، پایان نامه کارشناسی ارشد روان‏‏شناسی، دانشگاه تهران.
توماس، آر. ام. (1379). تربیت دینی، ترجمه محمد صادق موسوی، فصلنامه معرفت، شماره 33، ص22-31.
خدایاری‌فرد، محمد. پرند، اکرم. (1386). استرس و روش‏های مقابله با آن، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
داعی پور، پروین. (1378). بررسی مقدماتی مقیاس کنارآیی نوجوانان در دانش‏آموزان شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روان‏‏شناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران.
داوودی، محمد. (1385). نقش معّلم در تربیت دینی، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه. (1372). درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، سمت.
دیماتئو، ام. رابین. (1378). روان‏‏شناسی سلامت(جلد دوم)، ترجمه موسوی اصل و همکاران، تهران: سمت.
رجایی، علیرضا. بیاضی، محمدحسین. حبیبی پور، حمید. (1388). باورهای مذهبی اساسی، بحران هویت و سلامت عمومی جوانان، روان‏‏شناسی تحولی، شماره 22، ص 97-107.
ساجدی، ابوالفضل. (1389). تفاوت آموزش و پرورش دینی و غیردینی، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‏های تربیتی، سال دوم، شماره اول، ص 95- 124.
سهرابی، موسی. (1386). عوامل مؤثر بر تربیت دینی و نقش نهاد مدرسه در تکوین این فرآیند، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
شاه­نظری، مهدی. (1385). رابطه بین ویژگی‏های شخصیتی (روان‏رنجورخویی، برونگرایی، گشودگی به تجربه، توافق گرایی، وجدان گرایی) با عمل به باورهای دینی در دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاههای دولتی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روان‏‏شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی.
صادقی، منصوره سادات. (1384). بررسی رابطه بین روش تربیت دینی با تصور از خدا در دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد روان‏‏شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
صولتی، سید کمال. نجفی، مصطفی. (1379). بررسی رابطه بین نگرش مذهبی و مکانیزم‏های مقابله در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، خلاصه مقالات تحقیقات علوم پزشکی در اسلام، کرمان: آبان ماه، ص 34.
علوی، سلمان. ثابت قدم، مرتضی. امانت، سیامک. نورایی، زهره. حسینی، اعظم. (1387). نقش مذهب در کاهش پرخاشگری، فصلنامه روان‏‏شناسی و دین، سال اول، شماره 4، ص117.
گلزاری، محمود. (1379). تهیه ابزارهایی جهت سنجش: عمل به باورهای دینی و انواع حیا و بررسی رابطه دینداری و حیا با ویژگی‏های شخصیت و سلامت روان، پایان نامه دکتری روان‏‏شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی.
مداحی، حجت. جواهری، محمدحسین. (1388). مقایسه سلامت عمومی حافظان قرآن و غیر حافظان، فصلنامه روان‏‏شناسی و دین، سال دوم، شماره 1 (پیاپی 5)، ص109.
مشایخی‏راد، شهاب‏الدین. (1380). مجموعه مقالات تعلیم و تربیت دینی، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
مطهری، مرتضی. (1362). مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
موسوی اصل، سیدمهدی. (1387). نقش رفتارهای دینی در بهداشت روانی، فصلنامه روان‏‏شناسی و دین، شماره 1، ص87.