Document Type : Research Paper

Authors

1 . MA Student, Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University e-mail: hadinikandish@gmail.com

2 Assistant Professor, Allameh Tabataba'i University; e-mail: ebiabangard@yahoo.com

3 . PhD Candidate, Counseling, Allameh Tabataba'i University

4 . MA Holder, Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between personality traits, studying approaches and academic achievement in BA students at Allameh Tabataba’i University. The method used in the study was descriptive-correlational survey. In this research, a total sample of 110 students was chosen by cluster sampling. The sampled students were asked to fill out the Personality Five-Factor Questionnaire along with the Approaches and Skills of Study Questionnaire, and their semester average was used as the criterion of academic achievement.The results of the Pearson product-moment correlation coefficient showed that the relationship of neuroticism and surface approaches of studying with academic achievement was negative. The relationship between academic achievement and extroversion, agreeableness, conscientiousness and deep approaches of studying was positive. Academic achievement was not associated with openness to experience. Furthermore, the multivariate regression analysis indicated that deep and surface approaches of studying, neuroticism, conscientiousness and extroversion could predict the academic achievement. Students who are more extroverted, agreeable or conscientious and use deeper studying approaches experience more academic achievement.

Keywords

ایزدی، صمد، محمدزاده، رجبعلی. (1387). بررسی رابطه سبک‏های یادگیری، ویژگی‏های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان. دو ماهنامه علمی‏‏ پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، 14، 27.
آتش روز، بهروز، پاکدامن، شهلا، عسکری، علی. (1387). ارتباط بین پنج‏رگه‏ی شخصیتی با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه‏ی روان‏شناسان ایرانی، 14، 16.
رفعتی، فوزیه، ضغیمی بهرام، شریف. (1383). رابطه پیشرفت تحصیلی با درون‏گرایی– برون‏گرایی و روان‏رنجوری دانشجویان پرستاری شیراز. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ص 31 – 24.
رئیس سعدی، حسن. (1386). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت، اسناد علی و پیشرفت تحصیلی در. پایان نامه ارشد دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی.
سیف، علی اکبر، فتح آبادی، جلیل. (1388).رویکردهای مطالعه و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی، جنسیت، و مدت تحصیل دانشجویان در دانشگاه، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد. 15، 33.
سیف، علی اکبر. (1388). روان‏شناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
شکری، امید، کدیور، پروین، فرزاد، ولی الله، سنگری، علی اکبر. (1385). نقش صفات شخصیت و رویکردهای یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پژوهش‏های روان‏شناختی، 9، 3و4.
کریمی، یوسف. (1389). روا‏نشناسی شخصیت. تهران. موسسه نشر ویرایش.
کیامهر، جواد. (1381). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نئو و بررسی ساختار عاملی آن در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه‏های تهران. دانشگاه علامه طباطبائی.
گروسی فرشی،  میرتقی. (1384). رویکرد‏های نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: دانیال