Document Type : Research Paper

Author

Abstract

his research was done to investigate the effectiveness of training cognitive and metacognitive strategies on reading comprehension of second grade Guidance school boys in district 11 Education in Tehran city. Three schools and from each, one class was selected by random sampling and were assigned into two groups. That is, experimental and control groups.A researcher-made reading comprehension test was prepared and used for pre and post test. For two experimental groups, strategies training were applied for eight sessions in 45 to 60 minutes. The hypothesis was tested by one-way ANOVA and Tokay’s method. The results showed that there is a difference between the mean of additional scores experimental groups and control group’s mean in =./.1 and mean of additional score of metacognitive strategies group was obtained greater than cognitive strategies group that the difference was significant in = ./.5. Accordingly, it can be suggested that teachers need to introduce cognitive and metacognitive strategies during of their teaching courses.

Keywords

آدم‏زاده، فاطمه. (1380). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی در اصلاح مشکلات بیان نوشتاری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری. پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد. دانشگاه تهران.
استوار، نگار. (1381). مقایسه اثر‏بخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد در تکالیف علوم. پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
بشاورد، سیمین. (1379).تأثیر آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر عملکرد حل مسآله ریاضی دانش‏آموزان عقب‏مانده ذهنی. پایان‏‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه تهران.
بلوم، بنجامین س. (1363). ویژگی‏های آدمی و یادگیری آموزشگاهی (علی‏اکبر سیف، مترجم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1982).
پاکدامن ساوجی، آذر. (1379). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانش‏آموزان با مشکل درک خواندن. پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه تهران.
سیف، علی‏اکبر. (1380). روان‏شناسی پرورشی، روان‏شناسی یادگیری و آموزش (ویراست نو). تهران: آگاه.
سیف، علی‏اکبر. (1382). اندازه‏گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی ( ویرایش سوم). تهران: دوران.
شعاری‏نژاد، علی‏اکبر. (1380). نگاهی نوبه روان‏شناسی آموختن یا روان‏شناسی تغییر رفتار (جلد اول). تهران: چاپ بخش.
صالحی، جواد. (1381). تأثیر دانش فراشناختی و آموزش روش خود پرسشگری هدایت شده بر عملکرد حل مسأله کودکان: یک رویکرد فرایندگرا. پایان‏نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
کار‏شکی، حسین. (1380). تآثیر آموزش راهبردهای شناختی بر عملکرد درک مطلب دانش‏آموزان. پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه تهران.
کرمی، ابوالفضل. (1381). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان متوسطه تهران. پایان‏نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
کله، پی و چان، ال.(1372). روش‏ها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی( فرهاد ماهر، مترجم). تهران: قومس ( تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1990).
گلاور، جی. ای، رانینگ آر.آر. و پردنینگ آر. اچ. (1377). روان‏شناسی شناختی برای معلمان (علینقی‏کمال- خرازی، مترجم).تهران: مرکز نشر دانشگاهی ( تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1990).
متولی، محمد. (1376). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برخواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش‏آموزان کلاس‏های اول دبیرستانی دختران شهرستان فردوس. پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
مشهدی میقانی، فریده. (1376). بررسی تأثیر مهارت‏های مطالعه بردرک مطلب، سرعت خواندن دانش‏آموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه. پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه تهران.
وست وود، پیتر. (1381) آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه. (شاهرخ مکوند حسنی و فرخ شیلاندری، مترجمان). تهران: رشد، (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، بی تا).
یوسفی، فخرالسادات.(1380). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد حل‏ مسأله دانش‏آموزان حساب نارسا. پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی و احد تهران.
منابع انگلیسی
Alexander, Patricia A., Murphy. Karen & Guan Josephs.(1998). The learning and study strategies of highly able female students in Singapore. Educational psychology. 18,391-408.
Butler.D.&Wine.J.(1995). Promoting strategic learning by postsecondary students with learning disabilities. Journal of learning disabilities. 28,17o-190.
Cross, D.R.& Paris, Scot.(1988). Developmental and instructional analyses and children's metacognition and reading comprehension. Journal of Educational psychology. 80, 131-142.
Flavell, J.H.(1979). Metacognition and cognitive monitoring. A new Area of cognitive-development inquiry. American psychologist. 34,906-911.
Fox, Murk, (1994). Introduction to education psychological perspectives in education. London: Casell Educational limited.
Gage, N.L. & Berliner, D.C.(1998). Educational psychology (sixthed.) U.S.A: Houghton Mifflin, Company.
Ghazi, Ghaith. (2003). Effect of think alouds on litral and Higher-order reading comprehension. Educational Research Quarterly. 26,13-16.
Lambert, Monica A.(2000). Tips for teaching, using cognitive and metacogtinive learning strategies in the classroom. Preventing school failture. 44,81-83.
Lederer, Jeffrey. (2000). Reciprocal teaching of social studies in inclusive elementary classroom. Journal of learning disability. Austin. 33,91-107.
Leffrancois, G.R.(1997). Psychology of teaching. Wadsworth publishing company.
Long, Martyn.(2000). The psycholy of education. London: Routledge falmer.
Pachler, Norbert,& Field, kit.(2001). Learning to teach modern foreign languages in the secondary school. A companion to school experience(2nd, ed). London: Rout ledge farmer.
Palinscar, A.S. and Brown, A.L.(1984). The reciprocal teaching of comprehension- Fostering and comprehention, monitoring activities.Cognition and Instruction. 1,117-175.
Paris, S.G., Lipson, M.Y. and Wixson, K.K. (1983). Becoming a strategic reader. Contemporary educational psychology, 8,293-316.
Paris, S.G. & Jacobs, J.E.(1984). The benefits of informed instruction for children's reading a wareness and comprehension skills. Child Development. 55. 2083-2093.
Protheroe, Nanly.(2202). More learning strategies for deeper student learning. The Educational Cesigest, 68, 25-28.
Slavin, R.E.(1994), Educational psychology: theory and practice. Boston, MA: Allyn and Bacon.
Vaidya, Sheila R.(1999). Metacognitive learning strategies  for student with learning disabilities. Education, chuluvista, 120, 180-1910.
Weinstein, C.E. & Hume, L.M.(1998). Study strategies for life long learning. Washington D.c: American psychological association.
Weinstein, C.E. & Mayer, R.E.(1986), Teaching of learning strategies. New York: Mc Millan.
Woolfolk, Anita E. (1995). Educational psychology. (6th ed). U.S.A; Allyn& Bacon Asimon& Chuster company.