Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

his study aimed to investigate the effect of training learning strategies (cognitive and metacognitive) on working memory performance of high school girl students in Tehran city. The statistical society comprised all the high school girl students in Tehran in the academic year of 1387-88. Among them, 175 people were selected using cluster sampling method. Then, performing working memory test (adapted from Daneman and Carpenter, 1980) and forty-four integrated questionnaire of learning strategies (Karami, 1381), 40 students who scored lower than the average in the two tests were selected. Then, 20 subjects were randomly replaced in the control group and 20 others in the experimental group. Experimental group were trained learning strategies for 10 sessions of one hour per week. After training sessions, working memory of both control and experimental groups were measured. Data obtained from pre-test and post-test, were analyzed using t test for independent groups. Findings showed that knowledge and use of cognitive and metacognitive learning strategies has a positive effect on working memory performance. These results may have some implications for effective teaching and learning which will be discussed in the present paper.

Keywords

اسدزاده، حسن .(1388). بررسی رابطۀ ظرفیت حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی میان دانش‏آموزان پایۀ سوم راهنمایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شمارۀ 1 (شماره مسلسل 97)، صص 70-53.
بنتهام، سوزان .(1384). روان‏شناسی تربیتی، (ترجمه‏ی اسماعیل سعدی‏پور و‏ علی نعمتی)، تهران: رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002).
رایدینگ، ریچارد .(1384). آموختن و سبک شناختی، (ترجمه‏ و تألیف حسن اسدزاده) . تهران: عابد.
سیف، علی‏اکبر .(1383). روش‏های مطالعه و یادگیری، چاپ پنجم، تهران: دوران.
سیف، علی‏اکبر .(1386). روان‏شناسی پرورشی نوین: روان‏شناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
فردیزدی، نجمه .(1384). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان، پایان‏نامهکارشناسی‏ارشد، دانشکده‏ی روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
قربانعلی‏زاده، خیرالله .(1385). رابطه‏ی بین ظرفیت حافظۀ فعال و راهبردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی در بین دانش‏آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر لنگرود، پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
کرمی، ابوالفضل .(1381). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه‏ی این راهبردها با پیشرفت تحصیلی، رساله‏ی دکتری، دانشکده‏ی روان‏شناسی و علوم‏تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
لک‏راد، کبری .(1381). آموزش راهبردهای فراشناختی (پس‏ختام) بر درک مطلب، سرعت یادگیری و عملکرد خواندن در دانش‏آموزان دختر پایۀ اول دبیرستان. پایان نامه کارشناسی‏ارشد، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
لورا، برک .(1383). روان‏شناسی رشد، (ترجمۀ یحیی سیدمحمدی)، تهران: ارسباران.
مجتبی‏زاده، محمد .(1385). بررسی رابطۀ حافظۀ فعال، میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی در بین دانش‏آموزان سال سوم متوسطه دبیرستان‏های شهر زنجان، پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
مهاجر، آمنه .(1387). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر ظرفیت حافظۀ فعال و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دختر سال سوم دورۀ راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی، پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
هرگنهان، بی. آر.، السون، متیو اچ. (1385) . مقدمه‏ای بر نظریه‏های یادگیری، (ترجمه‏ی علی‏اکبر سیف) ویرایش هفتم، تهران: دوران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1997).
یگانه ایرائی، روجا .(1385). رابطۀ بین حافظۀ فعال، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در بین دانش‏آموزان دختر پایه‏ی پنجم ابتدایی شهر آمل، پایان‏نامه کارشناسی‏ارشد، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
 
 
 
منابع انگلیسی
Alloway, P. A. (2006) How dose working memory work in the classroom, Educational research and reviews, Vol. 1(4), 134-139.
Dembo, M. H. (1994) Applying Educational Psychology, New York, LongMan
Gathercole, S. E. & Pickering, S. J. (2000) working memory deficits in children with low achievement in the national curriculum at 7 years of age, British Journal of Education Psychology, 70. 177-194.
Gathercole, S. E, Pickering, S. J., Ambridge, B. & Wearning, H (2004) the structure of working memory from 4 to 15 years of age". Developmental Psychology, 40, 177-190.
Gathercole, S. E., Lamont, E., Alloway, P. A. (2006) "working memory in the Classroom. Chapter 8. pp. 219-239.
Gathercole, S. E. & Alloway, P. A. (2006) working memory and classroom Learning. UK: The University of Durham.
Gathercole, S. E. (2008) Working memory in the classroom, Vol. 21. No 5. May 2008. The University of York.
Riding, R. J., Grimley, M., Asadzadeh, D. H., & Banner, G. (2003) Cognitive style, working memory and learning behaviour and attainment in school subjects British Journal of Educational Psychology, 73, 149–169.