Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

method:the scale structured the base on Thurston,s theory .The scale is consisted of seven domains:verbal ability ،verbal fluency،numder ability ،deductive reasoning ،perceptual speed،memory and spatial comprehension.The scale performanced on 513 tehranian high school students population To determain reliability ، we use testretest ،split ، half method ،kuder-Richardson، and to determain validity ، we use of content validity،criterion validity (concurent validity،predictive validity)،construct validity (factorial validity)،discriminant validity) Coefficent is 0.85،split ،method result: Test retest reliability Is 0.75، koderrechardson coefficient is 0.87.all of the reliability coefficent are dependability.The scale is valid to assess intelligence ، Concurent validity is 0.52 ،predictive validity is 3.91and has ability to differentiate between borderline ،bright and normal individual.ر

Keywords

آناستازی،آن.(1371). روان­آزمایی. ترجمه محمدتقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1984).
ثرندایک.(1369). روان­سنجی کاربردی. ترجمه حیدرعلی هومن. تهران:انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1982).
چاپاری، ثریا. (1374). هنجاریابی و پایایی­یابی آزمون ماتریس پیشرونده ریون. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم­تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
دلاور، علی. (1382).احتمالات و آمارکاربردی در روانشناسی وعلوم­تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
دلاور، علی. (1377). مقدمه­ای بر تحلیل عاملی. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
سرمد،زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1379).روش­های تحقیق در علوم رفتاری. (چاپ سوم) انتشارات سهامی کتاب­های جیبی.
سیف، علی اکبر. (1382).روش­های اندازه­گیری و ارزشیابی آموزشی (چاپ ششم). تهران: انتشارات آگاه.
شریفی، حسن­پاشا. (1379). نظریه­ها و کاربرد آزمون­های هوش و شخصیت. تهران: انتشارات رشد.
شریفیان، علی. (1376). هنجاریابی آزمون ماتریس­های پیشرونده ریون برای دانش­آموزان 14 -12 سال شهر تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم­تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
شعاری نژاد، علی اکبر (1371).درآمدی بر روانشناسی انسان. تهران: انتشارات آزاده.
شویر، ل، ا. (1368).تهیه آزمون­های پیشرفت تحصیلی. ترجمه حمزه گنجی. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی،1991).
کرلینجر، فرد،آن. (1376). مبانی پژوهش در علوم­رفتاری. ترجمه: حسن­پاشا شریفی. تهران: انتشارات آوای نور. ( تاریخ انتشار به زبان اصلی1979).
کرمی، ابوالفضل.(1382).کاربرد آزمون­های روانی. تهران: انتشارات روان­سنجی.
مارنات، گری.(1374).راهنمای سنجش روانی جلد اول.ترجمه حسن پاشا شریفی. محمدرضا نیک خو. تهران: انتشارات رشد. ( تاریخ انتشار به زبان اصلی1979).
مهاجر،یحیی.(1376).هنجاریابی مقیاس 3 آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل برای دانش آموزان پسر پایه دوم مقطع متوسطه شهر تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم­تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
مهدی ولوجردی، مریم. (1379).بررسی پایایی وپایایی فرم الف نسخه سوم آزمون هوش غیر کلامی (Toin-3)(پایان­نامه کارشناسی­ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
هومن، حیدرعلی. (1380). تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات نشر پارسا.
 
Aiken ,Lewis R.)1985(. assessment .Massachusetts:Allyn&Bacon Inc.
Cronbach L .J .(1990).Essential of psycological testing. Newyork .
harper and row.Kline, Paul. (1991).Intelligence, The psycometric view .Londen: Routlege.
Soamitan .Hamilton.(1997). Psychological testing .Newyork .harper and row.