Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

The present study was conducted with the aim of developing a model of happiness based on psychological well-being with the mediation of emotional intelligence in undergraduate students. The type of applied research and its method was descriptive correlation based on structural equations. The statistical population of the research consisted of all undergraduate students of the Islamic Azad University of Science and Research. In order to determine the sample size based on Klein's point of view in the structural equation model, 414 individuals were selected through cluster multistage random sampling. Oxford happiness (2002), Rief psychological well-being (2002) and Schott emotional intelligence (1998) questionnaires were used to collect data. Data analysis was done through structural modeling using Amos software. The results showed that psychological well-being and emotional intelligence have a positive and significant effect on students' happiness, and emotional intelligence among students positively and significantly mediates the effect of psychological well-being on happiness. It can be concluded that the psychological well-being of students acts as a protection against stressful events and has an essential role in influencing and improving the quality of life, mental health and happiness in different societies.
 

Keywords

Main Subjects

آی، عفت، شیرازی، محموئد، جعفر طباطبائی، سمانه السادات، جعفر طباطبائی، تکتم السادات، و موسوی، سید ابوالفضل. (1397). بررسی رابطه شخصیت اصیل و شادکامی با بهزیستی روان­شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. رویش روان­شناسی، 7(12)، 240-227. http://frooyesh.ir/article-1-624-fa.html
احمدی، افسانه. (1399). بررسی تاثیر آموزش شادکامی بر خلاقیت دانش­آموزان. پژوهش و مطالعات علوم­اسلامی، 2(17)، 86-79. https://www.joisas.ir/fa/showart-2e170e2b00e9dc366185c9590442fed0
اصفا، آرزو، و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1401). پیش‌بینی اهمال کاری تحصیلی براساس نیازهای بنیادین روان‌شناختی با میانجی‌گری بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان. روان‌شناسی تربیتی، 18(65)، 42-23. DOI: 10.22054/jep.2023.53037.3034
جزایری، سید حسین، دلاور، علی، و درتاج، فریبرز. (1397). تدوین مدل شادکامی براساس ویژگی­های شخصیتی، هوش هیجانی، سبک دلبستگی، فعالیت­های ارادی و ویژگی­های جمعیت شناختی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان­درمانی دانشگاه علامه طباطبائی، 9(35)، 56-27. https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.32077.1826
چالشگر کردآسیایی، مشرفه، عباسی شوازی، معصومه، کریمی، ام البنین، حسن­پوری یلمه، سهیلا، لخی، حنیفه، و نیکوکاران، جلال. (1400). شادکامی و خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. طلوع بهداشت، 20(6)، 27-16. http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3271-fa.html
چالشگر کردآسیابی، مشرفه، یزدانی چراتی یزادنی، جمشید، عوض پور، محبوبه، رمضانی، آتنا، و حسین­زاده، کبری. (1399). بررسی سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله سلامت، 11(2)، 202-194. https://sid.ir/paper/382881/fa
حاجی حسنی، مهرداد، و حاجی حسنی، فریده. (1399). مدل شادی: یک مطالعه نظریه داده بنیاد. روان­شناسی مثبت، 7(2)، 16-1.  10.22108/PPLS.2021.125719.2012
حیدری مشهور، فاطمه، حسینی، سعیده سادات، افشاری­نیا، کریم، عارفی، مختار. (1401). طراحی الگوی یکپارچه عوامل زمینه­ساز بهزیستی روان­شناختی در کودکان به روش دلفی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 7(1)، 227-217. http://islamiclifej.com/article-1-1528-fa.html
رحیمی، سعید، حاجلو، نادر، و بشرپور، سجاد. (1398). پیش­بینی روان­شناختی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1397 براساس چشم­انداز زمان (نقش میانجی امید به زندگی): یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم­پزشکی رفسنجان، 18، 267-257. http://journal.rums.ac.ir/article-۱-۴۵۰۴-fa.html
ساکت، محمدحسین، داوری، رحیم، پاشا شریفی، حسن. (1402). بررسی روابط ساختاری بین سرمایه روان­شناختی و بهزیستی روان­شناختی با میانجی­گری حمایت اجتماعی ادراک شده و تمایزیافتگی دانشجویان. فصلنامه تعالی مشاوره و روان­درمانی، 11، 30-14. https://journal-counselling.islamshahr.iau.ir/article_699167.html
سیف الهی، ناصر، و اسکندری، نادر. (1400). نقش هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی بر رضایت تحصیلی دانشجویان. مدیریت سرمایه اجتماعی، 8(1)، 51-29.  10.22059/JSCM.2021.313595.2088
شاه­محمدی کلیبر، مهسا، رضایی، اکبر، و محمدزاده، علی. (1401). بررسی نقش ناگویی هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش­بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان دختر شهرستان کلیبر. دوفصلنامه پویش در آموزش علوم­تربیتی و مشاوره، 8(17)، 235-212. https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2788.html?lang=fa
طغرایی سمیرمی، روح اله، دانشگر، نوشین، دیوسالار، مائده، و قزلسفلو، مهدی. (1402). بررسی نقش میانجی­گر انعطاف­پذیری روان­شناختی در رابطه میان هوش هیجانی و بهزیستی روان­شناختی زوجین. سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی، 5(1)، 78-71. doi:10.52547/jarac.5.1.71
عطاری، بهناز، منیرپور، نادر، و ضرغام حاجبی، مجید. (1399). نقش قدردانی بر شادکامی با میانجی­گری پذیرش خود و بخشش در سالمندان. پژوهشنامه روان­شناسی مثبت، 6(1)، 82-67. Doi: 10.22108/PPLS.2020.120228.1844
کرمانی مامازندی، زهرا، فخرعالمی، فاطمه السادات، حسینی واحد، هانیه، و علیخانی خامسی، علی. (1401). پیش­بینی شادکامی براساس سبک­های تفکر، خلاقیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان. پیشرفت­های نوین در روانشناسی، علوم­تربیتی و آموزش­وپرورش، 5(56)، 10-1. https://civilica.com/doc/1670577
کمالی مهاجر، رضا، صالحی، کیوان، مقدم‌زاده، علی، و جعفری، فاطمه. (1401). نشانگان مدرسه شاد: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه. روان‌شناسی تربیتی، 18(63)، 147-115. DOI: 10.22054/jep.2023.63638.3489
مرتضی­بیگی، زهره، صفری، علیرضا، بزرگ­خود، زهره، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1400). پیش­بینی شادکامی براساس خودکارآمدی و کیفیت زندگی با میانجی­گری بهزیستی روان­شناختی. پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، 21(1)، 57-47. http://payeshjournal.ir/article-1-1728-fa.html
یزدانی، فاطمه. (1397). رابطه هوش هیجانی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه کاشان. مدیریت فراگیر، 4(1)، 18-3. https://civilica.com/doc/803913/
 
Ahmed, H. A. A. E. K., & Mohamed, B. E. S. (2022). Relationship between morality, happiness, and social support among elderly people. Middle East Current Psychiatry, 29(1), 31.‏ https://doi.org/10.1186/s43045-022-00195-z
Ahmadi, A. (2020). Examining the Impact of Happiness Education on Student Creativity. Research and Studies in Islamic Sciences, 2(17), 79-86. [In Persian] https://www.joisas.ir/fa/showart-2e170e2b00e9dc366185c9590442fed0
Asfa, A., & Abolmalehi Hoseini, K. (2022). Predicting academic procrastination based on psychological fundamental needs mediated by psychological well-being in university students. Educational Psychology, 18(65), 23-42. [In Persian] DOI: 10.22054/jep.2023.53037.3034
Attari, B., Manavipoor, N., & Zargham Hajebi, M. (2020). The role of gratitude in happiness mediated by self-acceptance and forgiveness in the elderly. Journal of Positive Psychology, 6(1), 67-82.  [In Persian] 10.22108/PPLS.2020.120228.1844
Ayi, A., Shirazee, M., Jafar Tabatabaei, S. S., Jafar Tabatabaei, T. S., & Mousavi, S. A. (2018). Examining the relationship between authentic personality and happiness with psychological well-being of Birjand University of Medical Sciences students. Journal of Growth and Psychology, 7(12), 227-240. [In Persian]  http://frooyesh.ir/article-1-624-fa.html
Baudry, A. S., Grynberg, D., Dassonneville, C., Lelorain, S., & Christophe, V. (2018). Sub‐dimensions of trait emotional intelligence and health: A critical and systematic review of the literature. Scandinavian journal of psychology59(2), 206-222. https://doi.org/10.1111/sjop.12424
Bermejo-Martins, E., Luis, E. O., Fernández-Berrocal, P., Martínez, M., & Sarrionandia, A. (2021). The role of emotional intelligence and self-care in the stress perception during COVID-19 outbreak: An intercultural moderated mediation analysis. Personality and Individual Differences, 177, 110679.‏ https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110679
Chaleshagar Kordasiabi, M., Yazdani Charati Yazdani, J., Avizpour, M., Ramezani, A., & Hosseinzadeh, K. (2020). Examining social capital among students of Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Health, 11(2), 194-202. [In Persian] https://sid.ir/paper/382881/fa
Chaleshagar Kordasiabi, M., Abbasi Shavazi, M., Karimi, A. B., Hasanpour Yelmeh, S., Lakhi, H., & Nikookaran, J. (2021). Happiness and self-efficacy in students of Mazandaran University of Medical Sciences. Toloo-e Behdashti, 20(6), 16-27.  [In Persian] http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3271-fa.html
Choon, S. W., Yong, C. C., Tan, S. K., & Tan, S. H. (2022). A proposed integrated happiness framework to achieve sustainable development. Heliyon8(10).‏ https://www.cell.com/heliyon/pdf/S2405-8440(22)02101-6.pdf
Hajihasani, M., & Hajihasani, F. (2020). The happiness model: A grounded theory study. Positive Psychology, 7(2), 1-16. [In Persian]   10.22108/PPLS.2021.125719.2012
Heidari Mashhoor, F., Hosseini, S. S., Afsharnia, K., & Arafi, M. (2022). Designing an integrated model of contextual factors for psychological well-being in children using the Delphi method. Islamic Lifestyle with a Focus on Health, 7(1), 217-227. [In Persian] http://islamiclifej.com/article-1-1528-fa.html
Jazayeri, S. H., Delavar, A., & Dartaj, F. (2018). Developing a happiness model based on personality traits, emotional intelligence, attachment style, volitional activities, and demographic characteristics. Quarterly Journal of Counseling and Psychotherapy, Allameh Tabataba'i University, 9(35), 27-56. [In Persian]  https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.32077.1826
Kamali Mohajjer, R., Salehi, K., Moghadamzadeh, A., & Jafari, F. (2022). Characteristics of a Happy School: A Phenomenological Study. Journal of Educational Psychology, 18(63), 115-147. [In Persian] DOI: 10.22054/jep.2023.63638.3489
Kermani Mama Zandi, Z., Fakhrealeimi, F. S., Hosseini Vahed, H., & Alikhani Khamasi, A. (2022). Predicting happiness based on thinking styles, creativity and cognitive emotion regulation strategies in students. New Advances in Psychology, Educational Sciences and Training, 5(56), 1-10. [In Persian] https://civilica.com/doc/1670577
Kitsios, F., Papageorgiou, E., Kamariotou, M., Perifanis, N. A., & Talias, M. A. (2022). Emotional intelligence with the gender perspective in health organizations managers. Heliyon, 8(11).‏ https://www.cell.com/heliyon/pdf/S2405-8440(22)02776-1.pdf
Garcia, D., Sagone, E., De Caroli, M. E., & Al Nima, A. (2017). Italian and Swedish adolescents: differences and associations in subjective well-being and psychological well-being. PeerJ, 5, e2868.‏ DOI:10.7717/peerj.2868
Izaguirre, L. A., Rodríguez‐Fernández, A., & Fernández‐Zabala, A. (2023). Perceived academic performance explained by school climate, positive psychological variables and life satisfaction. British Journal of Educational Psychology, 93(1), 318-332. https://doi.org/10.1111/bjep.12557
Kline ,R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling, edition 2,Guilford press, New York & London.
Lea, R. G., Davis, S. K., Mahoney, B., & Qualter, P. (2022). Does emotional intelligence buffer the effects of acute stress? A systematic review. Frontiers in psychology, 10, 810.‏ https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00810/full
Meyers,L.S , Gamest.G., & Goarin,A.J. (2006). Applied multivariate research, design and interpretation, Thousand oaks. London. New Deihi, Sage publication.
Mortazavi Beigi, Z., Safari, A., Bozorgkho, Z., & Asgharnejadfarid, A. A. (2021). Predicting happiness based on self-efficacy and quality of life mediated by psychological well-being. Journal of Jahad University of Medical Sciences, 21(1), 47-57. [In Persian] http://payeshjournal.ir/article-1-1728-fa.html
Nicolet-dit-Félix, M., Gillioz, C., Mortillaro, M., Sander, D., & Fiori, M. (2023). Emotional intelligence and attentional bias to emotional faces: Evidence of hypersensitivity towards emotion information. Personality and Individual Differences201, 111917.
Prado Gascó, V. J., Villanueva Badenes, M. L., & Górriz Plumed, A. B. (2018). Trait emotional intelligence and subjective well-being in adolescents: The moderating role of feelings. Psicothema.‏ http://hdl.handle.net/11162/172412
Rahimi, S., Hajilou, N., & Boshpour, S. (2019). Psychological prediction of Ardabil University students in 1397 based on time perspective (the mediating role of hope for life): A descriptive study. Rafsanjan University of Medical Sciences Journal, 18, 257-267. [In Persian] http://journal. rums.ac.ir/article-1-4504-fa.html
Ryan, R. M, & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford.
Saket, M. H., Davari, R., & Pasha Shafiei, H. (2023). Examining the structural relationships between psychological capital and psychological well-being mediated by perceived social support and differentiation of students. Journal of Excellence in Counseling and Psychotherapy, 11, 14-30. [In Persian] https://journal-counselling.islamshahr.iau.ir/article_699167.html
Sarrionandia, A., & Mikolajczak, M. (2020). A meta-analysis of the possible behavioural and biological variables linking trait emotional intelligence to health. Health psychology review, 14(2), 220-244.‏ https://doi.org/10.1080/17437199.2019.1641423
Seif Allahi, N., & Eskandari, N. (2021). The role of emotional intelligence and social capital in student satisfaction. Journal of Social Capital Management, 8(1), 29-51.  [In Persian] 10.22059/JSCM.2021.313595.2088
Shahmohammadi Kalibar, M., Rezaee, A., & Mohammadzadeh, A. (2022). Examining the role of emotional inexpressiveness and perceived social support in predicting the psychological well-being of adolescent girls in Kalibar city. Journal of Educational and Counseling Research, 8(17), 212-235. [In Persian] https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2788.html?lang=fa
Taghravi Samimi, R. A., Daneshgar, N., Diusalar, M., & Ghazalsofla, M. (2023). Examining the mediating role of psychological flexibility in the relationship between emotional intelligence and psychological well-being of couples. Journal of Measurement and Research in Applied Counseling, 5(1), 71-78. [In Persian] doi:10.52547/jarac.5.1.71
Tejada-Gallardo, C., Blasco-Belled, A., & Alsinet, C. (2023). Does mental well-being predict being perceived as a happy peer? A longitudinal social network study. Personality and Individual Differences, 202, 111988.‏ https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111988
Villagran, M. A., & Martin, L. (2022). Academic librarians: Their understanding and use of emotional intelligence and happiness. The Journal of Academic Librarianship, 48(1), 102466.‏ https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102466
Waters, L. (2020). Using positive psychology interventions to strengthen family happiness: a family systems approach. The Journal of Positive Psychology,15(5), 645-652. https://doi.org/10.1080/17439760.2020.1789704
Yazdani, F. (2018). The relationship between emotional intelligence and happiness in Kashan University students. Comprehensive Management, 4(1), 3-18. [In Persian] https://civilica.com/doc/803913/
Yeşi̇ltepe, A., Sayar, S., & Çal, A. (2022). Investigation of the effect of the life satisfaction and psychological well‐being of nursing students on their happiness levels.http://hdl.handle.net/20.500.12498/5669
Zhao, J. L., Cai, D., Yang, C. Y., Shields, J., Xu, Z. N., & Wang, C. Y. (2020, June). Trait emotional intelligence and young adolescents’ positive and negative affect: The mediating roles of personal resilience, social support, and prosocial behavior. In Child & Youth Care Forum (Vol. 49, pp. 431-448). Springer US.‏ https://doi.org/10.1007/s10566-019-09536-2