ابراهیم زاده، خوشدوی، آگشته، منصور، زینالپور، فاطمه و اشرافزاده، صفورا. (1396). تاثیر آموزش مدیریت والدین در کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن دانش آموزان دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(4)، 71-80.
اوحدی، شهرام و منصوری، پریناز. (1394). اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از رفتن به مدرسه در دانشآموزان دختر: مطالعه تکآزمودنی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 10(39)، 205-234.
برک، لورا. (1400). روانشناسی رشد. ترجمه یحیی سیدمحمدی، چاپ پنجاه و سوم.، تهران: نشر ارسباران.
پروری، زهراالسادات و ماشینچی، علیاصغر. (1400). بررسی رابطه الگوهای فرزندپروری و سازگاری اجتماعی در مدارس ابتدائی غیر دولتی مجتمع مسکونی پارس. مطالعات روانشناسی و علومتربیتی، 63، 215-228.
پورعبدلی، محمد، کدیور، پروین و همایونی، علیرضا. (1387). ارتباط بین شیوههای فرزندپروری مادر و فرزندپروری ادراکشده با مکان کنترل و خودپنداره فرزندان. دانش و پژوهش در روانشناسی، 37، 107-128.
توانگر مروستی، فاطمه، ابرقویی، محمدرضا، شریفی ساکی، شیدا، احمدی، هادی، بابایی سنگلجی، محسن و کریمی، رضا. (1394). «تأثیر آموزش مفهوم عدد به روش تندخوانی افرازی بر کاهش مدرسه هراسی در دانشآموزان با اختلال ریاضی». فصلنامه سلامت روانی کودک، 2(3)، 85-95.
حاجخدادادی، داود، عابدی، محمدرضا، جزایری، رضوانالسادات و اعتمادی، عذرا. (1400). مقایسه تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر مواجهه با چالشهای فرزندپروری و برنامه فرزندپروری مثبت بر ابعاد والدگری موثر و سازگاری زوجی در مادران دارای نوجوان. خانوادهپژوهی، 17(2)، 243-266.
حاجیعلیانی، وحید و نوری، ربابه. (1400). بررسی رفتارهای قلدرانه بر اساس سبکهای فرزندپروری و سبک دلبستگی: یک مطالعه مروری. رویش روانشناسی، 62، 195-208.
خانجانی، زینب، هاشمی، تورج، پیماننیا، بهرام و آقاگل زاده، مریم. (1393). «رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک در اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان». مجله پزشکی ارومیه (دانشگاه علومپزشکی ارومیه)، 25(3)، 231-240.
خوشبخت، فریبا. (1390). رابطه شیوههای فرزندپروری والدین با رفتارهای غیر اجتماعی و اجتماعی کودکان پیشدبستانی در بازی. مطالعات روانشناختی، 7(4)، 87-105.
دهقانی، یوسف، جوکار، مهناز و فاضلی، عباس. (1395). مقایسه اختلالات اضطرابی و مدرسه هراسی در دانشآموزان نارساخوان و عادی. فصلنامه کودکان استثنایی، 16(3)، 75-84.
سپهرارا، سجاد و قاسمی، نوشاد. (1399). بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری مادران با سبکهای دلبستگی و شفقت به خود فرزندان آنها در میان دانشآموزان پسر مقطع دوم شهر جهرم در سال تحصیلی 1398-99. روانشناسی و علوم رفتاری ایران، 24، 31-45.
عابدی، احمد و جهانیان نجفآبادی، امیر. (1389). مهارتهای اجرایی در مدرسه. اصفهان: برترین اندیشه.
عبدالمحمدی، رقیه، تقیلو، صادق و جدیدی، محسن. (1400). پیشبینی اختلال نافرمانی مقابلهای بر اساس سبکهای فرزندپروری، صفات شخصیتی و ویژگیهای کمالگرایی والدین. روانشناسی اجتماعی، 59، 15-26.
محمودپور، عبدالباسط، دربا، محمد، پاشا، شیما و خانجانی وشکی، سحر. (1399). پیشبینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان دانشآموزان. علوم روانشناختی، 19(93)، 1115-1124.
نجارانطوسی، طیبه، طالبیان شریف، جعفر و عبدخدایی، محمد سعید. (1397). بررسی سبکهای دلبستگی و سبکهای فرزندپروری با میانجیگری رفتارهای پر خطر بر کیفیت زندگی دختران فراری. فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی، 3(7)، 1-14.
ولیزادبهادر، لیلا، عبدالهی، محمدحسین و شاهقلیان، مهناز. (1394). رابطه بین سبک یادگیری و سبک فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 13(2)، 129-138.
هادیان نجفآبادی، مریم. (1395). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر مدرسه هراسی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 24(4)، 316-304.
References
Alphonso, C. (2018, April 18). Canada lags in school-attendance test. The Globe and Mail. https://www.theglobeandmail.com/news/national/canada-lags-in-school-attendance-test/ article18432952
Archer, T., Filmer-Sankey, C. & Fletcher-Campbell, F. (2003) School Phobia and School Refusal: research into causes and remedies. Local Government Association Research Report, 46. Slough: NFER.
Bagnell, A. L. (2011). Anxiety and separation disorder. Pediatrics in Review, 32, 440-445.
Bahali, K., Tahiroglu, A. Y., Avci, A., & Seydaoglu, G. (2011). Parental psychological symptoms and familial risk factors of children and adolescents who exhibit school refusal. East Asian Archives of Psychiatry, 21(4), 164.
Balfanz, R., & Byrnes, V. (2012). Chronic Absenteeism: Summarizing what We Know from Nationally Available Data. Baltimore: Johns Hopkins University Center for Social Organization of Schools.
Berg, I. (2002). School avoidance, school phobia, and truancy. In M. Lewis (Ed.), Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook. (3rd Ed.). Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 1260–1266.
Bernstein, G. A. (1991). Comorbidity and severity of anxiety and depressive disorders in a clinic sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30, 43–50.
Bernstein, G. A., Warren, S. L., Massie, E. D., & Thuras, P .D. (1999). Family dimensions in anxious-depressed school refusers. Journal of Anxiety Disorders, 13, 513-528.
Berry, G. L., & Lizardi, A. (1985). The School Phobic Child and Special Services Providers: Guidelines for Early Identification. Special Services in the Schools, 2, 63-72.
Bools, C., Foster, J., Brown, I., & Berg, I. (1990). The identification of psychiatric disorders in children who fail to attend school: A cluster analysis of a non-clinical population. Psychological Medicine, 20, 171-181.
Carless, B., Melvin, G., Tonge, B., Newman, L. (2015). The role of parental self-efficacy in adolescent school-refusal. Journal Family Psychology, 29(2):162–170.
Comer, J. S., & Kendall, P. C. (2004). A symptom-level examination of parent-child agreement in the diagnosis of anxious youths. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 43 (7), 878-886.
Coulter, S. (1995). School refusal, parental control and wider systems: lessons from the management of two cases. Irish Journal of Psychological Medicine, 12, 146–9.
DaltonandBacon, V. (2018). School Refusal. In D. I. Driver & Sh. Thomas (Eds.), Complex Disorders in pediatric psychiatry. United State: Elsevier, (pp. 11-21).
DuránNarucki, V. (2008). School building condition, school attendance, and academic achievement in New York City public schools: A mediation model. Journal of Environmental Psychology, 28(3), 278–286.
Eaton, D., Kann, L., Kinche, S., et al. (2010). Youth risk behavior surveillance-United States, 2009. Surveill Summ MMWR: 59.
Echeverría, S., Vélez-Valle, E., Janevic, T., & Prystowsky, A. (2014). The role of poverty status and obesity on school attendance in the United States. Journal of Adolescent Health, 55(3), 402–407.
Egger, H. L., Costello, E. J., & Angold, A. (2003). School refusal and psychiatric disorders: A community study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 797-807.
Fernández-Sogorb, A.,
Inglés, C. J.,
Sanmartín, R.,
Gonzálvez, C.,
Vicent. M., &
García-Fernández, J. M. (2018). Validation of the Visual Analogue Scale for Anxiety-Revised and school refusal across anxiety profiles.
International Journal of Clinical and Health Psychology, 18 (3), 264-272.
Fremont, W. P. (2003). School refusal in children and adolescents. American Family Physician, 68(8), 1555–1560.
Gullone, E.,
King, N. J.,
Tonge, B.,
Heyne, D., &
Ollendick, Th. H. (2000).
The fear survey schedule for children — ii (fssc-ii): Validity data as a treatment outcome measure. Australian Psychologist, 35 (3): 238-243.
Hansen, C., Sanders, S., Massaro, S., & Last, C. (1998). Predictors of severity of absenteeism in children with anxiety-based school refusal. Journal of Clinical Child Psychology: 27(3): 246–254.
Havik, T., Bru, E., & Ertesvag, S. K. (2015a). Assessing reasons for school non-attendance. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(3), 316–336.
Havik, T., Bru. E., & Ertesvåg, S. (2015b). School factors associated with school refusal- and truancy-related reasons for school non-attendance. Social Psychology Education, 18(2): 221–240.
Heyne, D. (2006). School refusal. In J. E. Fisher and W. T. O’Donohue (Eds), Practitioner’s Guide to Evidence-Based Psychotherapy. New York: Springer, 599–618.
Heyne & King, N. J. (2004). Treatment of school refusal. In P. M. Barrett and T. H. Ollendick (Eds.), Handbook of Interventions that Work with Children and Adolescents: From Prevention to Treatment. London: JohnWiley and Sons.
Heyne, D., King, N., & Ollendick, Th. H. (2005). School refusal. In Ph. J. Graham (Ed.), Cognitive Behaviour Therapy for Children and Families. New York: Cambridge University Press, 320-341.
Heyne, D., Sauter, F. M., Ollendick, T. H., van Widenfelt, B. M., & Westenberg, P. M. (2014). Developmentally sensitive cognitive behavioral therapy for adolescent school refusal: Rationale and illustration. Clinical Child and Family Psychology Review, 17, 191–215.
Hochadel, J., Frölich, J., Wiater, A., Lehmkuhl, G., Fricke- Oerkermann, L. (2014). Prevalence of sleep problems and relationship between sleep problems and school refusal behavior in school-aged children in children’s and parents’ ratings. Psychopathology, 47(2):119–126.
Honjo, S., Nishide, T., Niwa, S., Sasaki, Y., Kaneko, H., Inoko, K., & Nishide, Y. (2001). School refusal and depression with school in attendance in children and adolescents: Comparative assessment between the Children’s Depression Inventory and somatic complaints. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 55, 629–634.
Hughes, E. K., Gullone, E., Dudley, A., & Tonge, B. (2010). A case-control study of emotion regulation and school refusal in children and adolescents. The Journal of Early Adolescence, 30, 691-706.
Ingul, J. M., & Nordahl, H. M. (2013). Anxiety as a risk factor for school absenteeism: What differentiates anxious school-attenders from non-attenders? Annals of General Psychiatry, 12, 25.
Ingul, J. M., Klockner, C. A., Silverman, W. K., & Nordahl, H. M. (2012). Adolescent school absenteeism: Modelling social and individual risk factors. Child and Adolescent Mental Health, 17(2), 93–100.
Jones, A. M., & Suveg, C. (2015). Flying Under the Radar: School Reluctance in Anxious Youth. School Mental Health, 7, 212–223.
Kameguchi, K., & Murphy-Shigematsu, S. (2001). Family psychology and family therapy in Japan. American Psychologist, 56, 65–70.
Kearney, C. A. (2006). School refusal behavior in youth: A functional approach to assessment and treatment. Washington, DC: American Psychological Association.
Kearney, C. A. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Psychology Review, 28(3), 451–471.
Kearney, C. A., & Albano, A. M. (2004). The functional profiles of school refusal behavior, Diagnostic aspects. Behavior Modification, 28(1), 147–161.
Kearney, C. A., &
Beasley, J. F. (1994).
The clinical treatment of school refusal behavior: A survey of referral and practice characteristics. Psychology in the school, 31 (2): 128-132.
Kearney, C. A., Chapman, G., & Cook, L.C. (2005a). School refusal behavior in young children. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 1(3), 212-218.
Kearney, C. A., Grazcyk, P. (2014). A response to intervention model to promote school attendance and decrease school absenteeism. Child Youth Care Forum, 43(1), 1-25.
Kearney, C., & Albano, A. M. (2018). When children refuse school: A Cognitive- Behavioral Therapy Approach (3 Eds.). United State of America: Oxford University Press.
King, N. J., Tonge, B. J., Heyne, D., Pritchard, M., Rollings, S., Young, D., Myerson, N., & Ollendick, T. H. (1998). Cognitive-behavioral treatment of school-refusing children: A controlled evaluation. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37: 395–403.
Kljakovic & Kelly, A. (2019). Working with school-refusing young people in Tower Hamlets, London. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 1–13.
Korematsu, S., Takano, T., & Izumi, T. (2016). Pre-school development and behavior screening with a consecutive support programs for 5-year-olds reduces the rate of school refusal. Brain & Development, 38: 373–376.
Lauchlan, F. (2003). Responding to chronic non-attendance: A review of intervention approaches. Educational Psychology in Practice, 19,133–146.
Lawrence, D., Dawson, V., Houghton, S., Goodsell, B., & Sawyer, M. G. (2019). Impact of mental disorders on attendance at school. Australian Journal of Education, 63(1): 5–21.
Park, M. H., Yim, H. W., Park, S., Lee, Ch., Lee, C.U., Hong, S. C., Jeong, J. H., Seo, H. J., Jeong, S. H., Jo, S. J., & Choi, J. W. (2015). School refusal behavior in South Korean first graders: A prospective observational community-based study. Psychiatry Research, 227, 160–165.
Pilkington, C., & Piersel, W. C. (1991) School Phobia: a critical analysis of the separation anxiety theory and an alternative conceptualisation. Psychology in Schools, 28, 290-303.
Place, M., Hulsmeier, J., Davis, S., & Taylor, E. (2000). School refusal: A changing problem which requires a change of approach? Clinical Child Psychology and Psychiatry, 5, 345–355.
Place, M., Hulsmeier, J., Davis, S., & Taylor, E. (2002). The coping mechanisms of children with school refusal. Journal of Research in Special Educational Needs, 2, 1–10.
Prabhuswamy, M., Srinath, S., Girimaji, S., & Seshadri, S. (2007). Outcome of children with school refusal. The Indian Journal of Pediatrics, 74(4), 375–379.
Reissner, V., Knollmann, M., Spie, S., Jost, D., Neumann, A., & Hebebrand, J. (2018). Modular Treatment for children and adolescents with problematic school absenteeism: development and description of a program in Germany. Cognitive and Behavioral Practice, 26 (1): 63-74.
Sheldon, S. B. (2007). Improving student attendance with school, family, and community partnerships. The Journal of Educational Research, 100(5): 267-275.
Stright, A. D., Gallagher, K. C., & Kelley, K. (2008). Infant temperament moderates relations between maternal parenting in early childhood and children’s adjustment in first grade. Child Development, 79: 186–200.
Sun, L., Semovski, V. & Stewart, S. L. (2021). A Study of Risk Factors Predicting School Disruption in Children and Youth living in Ontario. Canadian Journal of School Psychology, 36 (3): 1-15.
Swan, A. J., Kagan, E. R., Frank, H. E., Erika Crawford, E., & Kendall, Ph. C. (2016). Collateral Support: Involving Parents and Schools in Treatment for Youth Anxiety. Evidence-Based Practice in Child and Adolescent Mental Health, 1 (1): 3-15.
Thambirajah, M. S., Grandison, K. J., & De-Hayes, L. (2008). Understanding School Refusal: A Handbook for Professionals in Education, Health and Social Care. London: Jessica Kingsley Publishers.
Vervoort, T., Logan, D., Goubert, L., De Clercq, B., & Hublet A. (2014) Severity of pediatric pain in relation to school-related functioning and teacher support: an epidemiological study among school-aged children and adolescents. Pain, 155(6):1118–1127.
Wood, J., Lynne-Landsman, S., Ialongo, N., Langer, D., Wood, P., Shaunna, C., & Eddy, M. (2012). School attendance problems and youth psychopathology: structural cross-lagged regression models in three longitudinal data sets. Child Development, 83(1): 351–366.
Zolog, T., Ballabriga, M., Domenech-llaberia, E., et al. (2011). Somatic complaints and symptoms of anxiety and depression in a school-based sample of preadolescents and early adolescents. Functional impairment and implications for treatment. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 11(2): 191–208.
Zullig, K. J., Koopman, T. M., Patton, J. M., & Ubbes, V. A. (2010).
School climate: Historical review, instrument development, and school assessment. Journal of Psychoeducational Assessment, 28(2), 139–152.
استناد به این مقاله: هزاردستان، فائزه، سلیمی بجستانی، حسین، عسگری، محمد و کلانتر هرمزی، آتوسا. (1400). طراحی مدل مفهومی امتناع از مدرسه دانشآموزان دوره ابتدائی.
فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(62)، 145-175. doi: 10.22054/jep.2022.65882.3555
Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.