Document Type : Research Paper

Authors

1 Phd Student of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

2 Associate Professor of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Professor of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of neuro linguistic programming strategies training on emotional intelligence, achievement motivation and academic self-concept. This study was experimental pre-test, post-test with the control group design. The statistical population of this study consisted of all female fifth grade elemantary school students in Izeh city in the academic year of 2020-2021. Then 30 people with learning disabilities were selected through random multi stage cluster sampling and were assigned randomly to experimental and control groups. The instruments used in this study were emotional intelligence (Petrides & Furnham, 2001) achievement motivation (Hermance, 1977) and academic self-concept (Liu & Wang, 2005). The experimental group received neuro linguistic programming strategies training for ten 60-minutes sessions, one sessions in a week lasting for two month. Analysis of the data was done using descriptive (average & standard deviation) and inferential (multiple covariance analysis) tests. Experimental group showed significant increase in achievement motivation and academic self-concept after being trained, But no significant effect was observed on emotional intelligence. Based on the result we can say that neuro linguistic programming strategies training is an important method in improving of achievement motivation and academic self-concept students with learning disability.

Keywords

آدلر، هری و هیتر، بریل. (2012). ان، ال، پی در 21 روز. ترجمه علی، شادروح. (1396). تهران: ققنوس.
احتشامی‏تبار، اکرم، مرادی، علیرضا و شهرآرای، مهرناز. (1385). اثربخشی آموزش راهبردی برنامه‏ریزی عصبی-‏کلامی بر سلامت عمومی و انگیزش تحصیلی. مجله روان‏شناسی، 10، (1)، 65-52.
احمدی ‏ازغندی، علی، تقوی، سیدحسن، فراست ‏معمار، فرزام و ابوالحسنی، آزاده. (1385). روایی و اعتبار پرسشنامه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام. فصلنامه روان‏شناسی تحولی، 3(10)، 168-157.
حسینی، مریم، مرادی، علیرضا، کرمی‏نوری، رضا، حسنی، جعفر و پرهون، هادی. (1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). فصلنامه تازه‏های علوم شناختی، 18(1)، 23-34.
حقیقی، سلیم، مکتبی، غلامحسین، شهنی‏ییلاق، منیجه و حاجی‏یخچالی، علیرضا. (1397). تأثیر یک مداخله مبتنی بر نظریه چشم‏انداز آینده بر انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی و چشم‏انداز زمان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(2)، 33-48.
ردی، رومیلا و برتون، کیت. (2012). برنامه‏ریزی عصبی-کلامی، NLP.. ترجمه فرشید قهرمانی (1398)، چاپ سوم. تهران: انتشارات آوند دانش.
رضایی، لیلا، احدی، حسن و اسدزاده، حسن. (1394). پیش‏بینی انگیزش پیشرفت بر اساس سبک‏های یادگیری کلب در دانش‏آموزان متوسطه شهر تهران. دانش و پژوهش در روان‏شناسی کاربردی، 16(3)، 34-41.
زمینی، سهیلا، حسینی‏نسب، سید داوود و هاشمی، تورج. (1386). اثربخشی آموزش راهبردهای عصبی-کلامی بر خودکارآمدی و حل مسئله دختران دانش‏آموز. روان‏شناسی 51، 13(3)، 271-258.
شاکردولوق، علی و اوبالاسی، آناهیتا. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه‏ریزی عصبی-کلامی بر هوش هیجانی و تفکر انتقادی معلمان. روان‏شناسی مدرسه، 7(4)، 81-102.
علایی‏خرایم، رقیه، نریمانی، محمد و علایی‏خرایم، سارا. (1391). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش‏آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی‏های یادگیری، 3(1)، 85-104.
عیسی‏زادگان، علی، دستوری، رامین و سلطان‏احمدی، جواد. (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه‏ریزی عصبی-زبانی بر خودکارآمدی، اضطراب و انگیزش پیشرفت دانش‏آموزان پسر پیش دانشگاهی. مطالعات روان‏شناختی، 8(4)، 74-94.
غفاری، ابوالفضل و ارفع‏بلوچی، فاطمه. (1390). رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان  تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش‏های روان‏شناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 121-136.
قادری‏ رمازی، محمد، باعزت، فرشته و دهقان، حمیدرضا. (1397). مقایسه سبک‏های شوخ‏طبعی و مهارت‏های اجتماعی دانش‏آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص مقطع متوسطه. مجله مطالعات ناتوانی، 68(8)، 1-6.
قدیریان، سمانه، موسوی‏پور، سعید و اکبری ‏چر مهینی. (1396). تأثیر بازی‏های آموزشی مبتنی بر فرایندهای شناختی بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان با مشکلات ویژه خواندن. مجله ناتوانی‏های یادگیری، 7(1)، 76-99.
کرمی‏نوری، رضا و مرادی، علیرضا. (1384). آزمون خواندن و نارساخوانی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
گوروئی، محمد، خیر، محمد و لادن، هاشمی. (1390). بررسی رابطه بین کمالگرایی و خودپنداره تحصیلی با توجه به نقش واسطه‏ای اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان. روش‏ها و مدل‏های روان‏شناختی، 2، 137-149.
محمودی، مریم، برجعلی، احمد، علیزاده، حمید، غباری ‏بناب، باقر، اختیاری، حامد و اکبری‏زرخانه، سعید. (1395). تنظیم هیجان در کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 69-84.
مرادی، شهاب. (1396). ساخت و اعتباریابی ابزار تشخیص اختلال زبان نوشتاری برای پایه یکم تا ششم ابتدایی، پایان‏نامه دکتری، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
محمداسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی‏مت. تهران: سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور.
همتی، ‏علمدار لو، قربان، اسمعیل‏بیگی، حانیه و انجم‏شجاع، محمدرئوف. (1397). نقش الگوهای ارتبازی خانواده در پیش‏بینی هوش هیجانی دانش‏آموزان با اختلال یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان‏کودک، 5(3)، 115-125.
References
Ahmad, K. Z. (2017). Improving emotional intelligence (EI) using Neuro linguistic programming (NLP) techniques. In International Conference on Advances in Business, Management and Law, 1(1), 172-183.
AlFarah, J., Bawalsah, J., & Al Khateeb, B. (2016). The Effectiveness of a Program Based on (NLP) in the Development of Social Communication for the Gifted Sixth Grade Students in Amman. International Journal of Education, 8(1), 162-180.
Alroudhan, H. E. (2018). The Effect of Neuro-linguistic Programming Coaching on Learning English. International Journal of Applied Linguistics and English Literature7(4), 184-190.
Andriani, S., Kesumawati, N., & Kristiawan, M. (2018). The influence of the transformational leadership and work motivation on teachers performance. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7), 19-29.
Anjomshoa, M. R., Esmailzadeh, M. R., & Keshtidar, M. (2020). Effects of neuro-linguistic programming course on job stress, positive organizational behavior and job motivation in physical education teachers. Pedagogy of physical culture and sports, 24(3), 111-117.
Bull, L. (2007). Sunflower therapy for children with specific learning difficulties (dyslexia): a randomised, controlled trial. Complementary therapies in clinical practice, 13(1), 15-24.
Chaulia, A (2020). Effectiveness of Neuro-Linguistic Programming on Various Dimensions of Academic Self-Concept Among Institutionalized Orphans. Our Heritage, 68(1), 13136-13149.
Elksnin, L. K and Elksnin, N. (2003). Fostering social- emotional learning in the classroom. Academic search Primier. Education, 124 (1), 162-69.
Ergin, A., Karatas, H., & Mutlu, E. (2020). The Relationship between Emotional Intelligence Levels, Problem Solving Skills and Academic Achievements of Engineering Students. International Journal of Educational Researchers, 11(1), 47-62.
Farzin, M. (2020). The effect of NeuroLinguistic programming training on self-presentation and self-esteem of climbers in Tehran province. Journal of Advanced Pharmacy Education & Research, 10(2).153-159.
Glozman, J. (2015). Developmental Neuropsychology: Learnin disabilities and remediation. The open behavioral science journal, 9, 1-12.
Hakeem & Yesuraja, M. Effectiveness Of NLP In Enhancing The Self Esteem Among The Adolescence. Pramana Research Journal, 8(10), 208-201.
Hashim & Khalil, M.S. (2018). Self-efficacy, emotional intelligence and quality of life amongst Saudi sample cancer patients. Journal of Psychology and Clinical Psychiatry, 9(5), 450-454.
Hen, M. & Goroshit, M. (2014). Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficac, and GPA: A comparison between students with and without learning disabilities. Journal of learningdisabilities, 47(2), 116-124.
Hermans, H. J. (1977). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of Applied Psychology, 54 (4), 353-363.
Joseph, M. S. E., & Karthikeyan, M. S. (2019). Level of Achievement Motivation, Neuropsychological Profile and Impact of Neuropsychological Rehabilitation on Children with Specific Learning Disability (SLD). International Journal of Indian Psychology, 7(3), 484-494.  
Lashkarian & Sayadian, S. (2015). The effect of Neuro Linguistic Programming (NLP) techniques on young Iranian EFL Learners’ motivation, learning improvement, and on teacher's success. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 199, 510-516.
Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005). Academic self-concept: A cross-sectional study of grade and gender differences in a Singapore secondary school. Asia Pacific Education Review, 6(1), 31-37.
Nompo, R. S., Pragholapati, A., & Thome, A. L. (2021). Effect of Neuro-Linguistic Programming (NLP) on Anxiety: A Systematic Literature Review. KnE Life Sciences, 496-507.
Nunez, J. C., Rodríguez, C., Tuero, E., Fernández, E., & Cerezo, R. (2020). Prior Academic Achievement as a Predictor of Non-Cognitive Variables and Teacher and Parent Expectations in Students With Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 1-13.
Ongen, D. E. (2010). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression and submissive behavior: Gender and grade level differences in Turkish adolescents. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1516–1523.
Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15 (6), 425-448.
Polychroni, Fotini; Antoniou, Alexander-Stamatios and Kotroni, Christina. (2014). Social, emotional and motivational aspects of learning disabilities: Challenges and responses. Education, Family and Child & Adolescent Health. Publisher: Diadrassi Publications,  Editors: A.S. Antoniou, B. D. Kirkcaldy.
Savardelavar & Kuan, G. (2017). The Use of Neuro-Linguistic Programming as an Educational-Therapeutic Programme: Two Case Studies. Education in Medicine Journal, 9(1). 49-58.
Silava, D. (2017). Contributions of Neurolinguistic Programming in School Education. EC Neurology, 1, 10-13.
Sharif & Aziz, E. A. (2015). Application of neuro-linguistic programming techniques to enhance the motivation of at-risk student. International E-Journal of Advances in Education1(1), 42-48.Steinmayr, R., Weidinger, A. F., Schwinger, M., & Spinath, B. (2019). The Importance of Students’ Motivation for Their Academic Achievement–Replicating and Extending Previous Findings. Frontiers in psychology, 10, 1-11.
Trautner, M., & Schwinger, M. (2018). Differentiation of academic self-concept in primary school students with mild learning difficulties: A factor mixture analysis approach. Learning and Individual Differences65, 20-29.
Walsh, K. E. (2018). Self-concept in middle year students with learning disabilities. Doctoral dissertation, University of British Columbia.
Weiner, B. A., & Carton, J. S. (2012). Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety. Personality and Individual Differences52(5), 632-636.
Ziadat, A. H. (2021). Online learning effects on students with learning disabilities: Parents perspectives. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(2), 759-776.
Zysberg, L., & Kasler, J. (2017). Learning disabilities and emotional intelligence. The Journal of psychology151(5), 464-476.
 
 استناد به این مقاله: منصوری، لیلا، حاجی یخچالی، علیرضا، شهنی ییلاق، منیجه و مکتبی، غلامحسین. (1400). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه‌ریزی عصب-زبان‌شناختی بر هوش هیجانی، انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی دانش-آموزان دختر مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(62)، 83-106.  doi: 10.22054/jep.2022.66240.3572
 Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.