Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student in Curriculum, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran

2 Assistant Professor, Education Dept., Islamic Azad University, Azadshahr, Iran

3 Faculty of Educational and PsychologyIslamic Azad University.Azadshahr.iran

Abstract

the purpose of this study was to design a model for curriculum development in Preschool (4-6 age) period. in this regard , the present study was applied in terms of purpose and in terms of data collection , phenomenological approach was used and semi - structured interviews were used to identify the most important components of non - structured curriculum elements. Data collection method was phenomenological approach and semi-structured interviews were used to identify the most important components of Model. The statistical population were specialists in the field of Preschool education. In order to analyze the findings, open, axial and selective coding was used. In order to determine the validity and reliability of the findings, the survey of colleagues and a number of questionnaires were used for validation. The obtained results were analyzed using van Manen method. The results showed that in the field of goal, 17 component, in the field of content 14 component, in the field of teaching 10 component, in the field of evaluation 7 component, in the field of place 18 component and in the field of time 10 component and totally 76 component realized.

Keywords

احمدزاده، سارا و صالحی، کیوان. (2016). تحلیل جایگاه پرورش مهارت های زندگی در برنامه درسی دوره پیش دبستان ایران مطالعه مبتنی بر رویکردهای چندگانه. کنفرانس بین المللی هزاره سوم علوم انسانی.
آقازاده، محرم. (1395). راهنمای روش‌های نوین تدریس بر پایۀ پژوهش‌های مغزمحوری، ساخت‌گرایی، یادگیری ازطریق همیاری، فراشناخت. چاپ دهم، تهران: نشر آییژ.
ابراهیم، پور کومله، سمیرا، نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1397). شناسایی و بررسی ویژگی‎‌های مطلوب عناصر برنامه‌ی درسی برای نیل به پرورش مهارت‌های حل مسئله در درس مطالعات اجتماعی برای دوره ابتدایی تحصیلی دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه علمی-پژوهشی- مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 6(16)، 125-172.
برقی، عیسی، ملکی، حسن، عباس پور، عباس، زارعی زوارکی، اسماعیل و سراجی، فرهاد. (1393). طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مسئله محور در دانشگاه های الکترونیکی، مطالعه ترکیبی. دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 7(1)، 63-68.
بابایی، شهلا و اسلام پناه، مریم. (1393). بررسی نقش آموزش مبتنی بربازی های هدایت شده (فردی وگروهی) برخلاقیت کودکان پیش دبستانی است، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت.
بیانی، علی اصغر، رنجبر، منصور و بیانی، علی. (1391). بررسی رابطه بین توانایی حل مسئلۀ اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی در دانشجویان. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 22(94)، 91-99.
تورانی، حیدر و آقازاده، محرم. (1385). یادگیری مسئله محور و چگونگی کاربرد آن در کلاس درس دوره تحصیلی ابتدایی، همایش نوآوری در برنامه های درسی دوره ابتدایی، شیراز.
حبیبی آذر، افسانه و طالبی، بهنام. (1394). اثربخشی رویکرد حل مسئله در آموزش درس کارورزی بر ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(2)، 39-61.
دل انگیزان، سهراب، سپه پناه، مرجان و فرشادیان، محمدمسعود. (1392). مزایا و معایب رویکرد یادگیری مسئله محور در مقایسه با برنامه های درسی سنتی از دیدگاه مربیان مراکز فنی و حرفه ای استان کرمانشاه. مهارت آموزی، 1(4)، 57-71.
سلطانی آذغان، محمد و اوبالاسی، آناهیتا. (1384). تأثیر آموزش به روش رجیو امیلیا بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی شهر تبریز، دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی.
سیف، علی اکبر. (1395). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. ویرایش هفتم، چاپ یازدهم. تهران: نشر دوران.
عالی، آمنه، خرمی، علی و اسلامی، سهیلا. (1397). چه موقع یادگیری مسئله محور اثربخش تر است یک فراتحلیل. رویکردهای نوین آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، 13(28)، 77-94.
فیروزی، محمدرضا، امانی، معصومه و جورکش، فاطمه. (1397). بررسی اثربخشی الگوی مسئله محوری دیوید مریل در آموزش روش تحقیق در مامایی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 13(1)، 2-15.
قاضی اردکانی، راحله، ملکی، حسن، صادقی، علیرضا و درتاج، فریبرز. (1396). طراحی الگوی برنامۀ درسی پژوهش محوری در مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان. فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(3)، 63-106.
کرمی، مرتضی. (1389). بررسی تاثیر کاربست برنامه درسی مسئله محور در آموزش تخصصی اپراتورهای تولید صنعت خودروسازی. مطالعات برنامه درسی، 5(19)، 89-113.
محمودی، فیروز. (1391). طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مسئله در دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی و اعتبارسنجی و امکانسنجی آن در آموزش عالی ایران، رساله دکتری برنامه درسی دانشگاه تربیت مدرس.
مفیدی، فرخنده. (۱۳۹۳). مبانی آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان. تهران: سمت.
مکینتاش، رابرت و وجرت، دنیس. (1385). آموزش حل مسئلۀ ریاضی تحقق یک چشم انداز، مروری بر ادبیات تحقیق. ترجمه زهرا گیلک و زهرا گویا. مجلۀ آموزش ریاضی، 24(2)، 21-4.
ملکی، حسن. (۱۳۸9). تدریس در کودکستان. تهران: آییژ.
واحدی، مهدی، قلتاش، عباس و چرخ آبی، پریسا. (1398).تاثیر آموزش مفاهیم علوم به شیوه قصه گویی بر مهارت های اجتماعی و هوش کلامی نو آموزان دوزبانه دوره پیش دبستانی . فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 10(51)، 15-55.
References
Akınoğlu, O. & Tandoğan, R. (2007). The Effects of Problem-Based Active Learning in Science Education on Students’ Academic Achievement, Attitude and Concept Learning, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 71-81
Capon, N., & Kuhn, D. (2004). What's so good about problem-based learning? Cognitive Instruction, 22(1), 61–79.
Fusaro, M., & Smith, M. C. (2018). Preschoolers’ inquisitiveness and science-relevant problem solving.   Early Childhood Research Quarterly, 42, 119-127. doi:10.1016/j.ecresq.2017.09.002 
Hitz, R. D. (2005). Educational perspective. Journal of the college of eduction.38 (1).
Kanet, J., & Barut, M. (2003). Problem-based learning for production and operations management. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 1, 99–118.
Kurtela, Z & Jelavic,V. (2003). Model for the Main Engine Problem Based Training for Marine Engineering Students. International Conference on Engineering Education, Valencia, Spain.
Krogh, sl, slentz. k. (2011). Eerly xhidhood education yesterday. tomrrow.pubished the uk, Cambridge university.
Moore, K. D. (2009). Effective instructional strategies from theory to practice. US: SAGE publications.
Mishra, R. C. (2007). Teaching styles. New Delhi: APH.
Merrill DM. A Task-Centered Instructional Strategy. Journal of research on Technology in Education, 2007, 40(1): 5- 22.
MacMath, Sh., & et al. (2009). Problem-based learning in mathematics a tool for developing students’ conceptual knowledge. Ontario Institute for Studies in Education of the University  of Toronto.
Pennell, M& Miles, L. (2009). “It Actually made me think”: Problem-based Learning in the Business Communications Classroom, Business Communication Quarterly, 72(4): 377-394.
Roskos,k.tabors, p. o. Lenlart, L. A. (2009). oral Language and early literacy inpreschool. talking Reading and Writing internaital Reading AssocIation.
Shure, M.B. (1993). I can problem solve (ICPS): Interpersonal cognitive problem solving for young children. Special issue. Enhancing young children‟s lives. Early Child Development and Care, 96, 49-64.
Van Gog, T., Kester, L, & Paas, F. (2011). Effects of worked examples, example-problem, and problem-example pairson novices learning. Contemporary Education Psychology, 36, 212–218..
Yew, E. H. J, Schmidt, H. G. (2009). Evidence for constructive, self-regulatory, and collaborative processes in problem-based learning. Advances in Health Science Education, 14(2), 251–273.
Yavuz, G.; Arslan, C.& Gulten, D.C. (2010). The perceived problem solving skills of primary mathematics and primary social sciences prospective teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2: 1630–1635 (Available online at www.sciencedirect.com)