Document Type : Research Paper

Authors

1 Master student of linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, and Department of Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

3 Associate Professor, Department of Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

Abstract

The purpose of the present study was to examine the language learning strategies of undergraduate foreign language students at Ferdowsi University of Mashhad. Also, this study examines variables such as age, grade average, field of study and monolingual / familiar with two or more languages.
Method: This study’s participants included second-year undergraduate students of foreign languages. Group interview and a questionnaire (Oxford, 1990) were the research instruments of the study. Correlation and one-way ANOVA were used for statistical analysis.
Results: The results revealed that most of the learners used metacognitive strategies. The results showed that there was a significant positive relationship between all learning strategies (except for compensatory strategies) and GPA. There was a significant difference among various fields of studies in usage of five strategies of cognitive, compensatory, metacognitive, emotional and social. There was no significant difference between monolingual / familiar with two or more languages students regarding memory, compensatory, meta-cognitive and emotional strategies, but in cognitive and social strategies, there was a significant difference among monolingual / familiar with two or more languages students.
Conclusion: By examining learning strategies in different fields, this study emphasized on the impact of education and the application of strategies on language development of students. Learners' knowledge of learning strategies was very significant in using those learning strategies. Conducting such research studies on learning strategies can provide an opportunity for language learners and even teachers to become familiar with different learning strategies.

Keywords

اختری، طاهره. (1385). «تأثیر راهبردهای یادگیری زبان دوم بر فرایند یادگیری زبان عربی»، مجله انجمن ادبیات و زبان عربی. علمی-پژوهشی،6، 98-81.
اکبری بورنگ، محمد؛ حسینی، سید علی و شکوهی­فرد، حسین. (1393). «رابطه راهبردهای یادگیری و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی با موفقیت در درس زبان انگلیسی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند»، مجله پژوهش‌های زبان­شناختی در زبان­های خارجی، 1، 125-107.
پیشقدم، رضا. (1387). «ارتباط راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی با جنسیت و راهبردهای غالب یادگیری زبان انگلیسی در زبان آموزان ایرانی»، مجله نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، 208، 51-23.
خالقی­زاده، شراره. (1391). «راهبردهای یادگیری زبان دوم: در جستجوی نمایه‌ای برای زبان فارسی»، مجله فصلنامه علمی- پژوهشی روان‌شناسی تربیتی، 26، 34-1.
خضرلو، سیما؛ و خمیجانی فراهانی، علی‌اکبر. (1389). «پژوهشی پیرامون آموزش و بازخورد صریح راهبردهای فراگیری زبان: بررسی سن فراگیران»، مجله نقد زبان­های خارجی،2،17-1.
دهقانی، نیلوفر. (1395). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر روی درک شنیدار زبان­آموزان سطح متوسط ایرانی. (پایان­نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشکده دریانوردی، چابهار.
زاهدی، کیوان؛ و دری­منش، پرستو. (1387). «تأثیر راهبردهای فراشناختی یادگیری بر موفقیت تحصیلی دانشجویان زبان انگلیسی در آموزش از راه دور»، مجله پژوهش­نامه علوم انسانی،58، 143-117.
صحرایی، رضا مراد؛ و خالقی زاده، شراره. (1391). «راهبردهای یادگیری زبان دوم: در جستجوی نمایه‌ای برای زبان فارسی»، فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 26 (8)، 1-34.
صدیقی­فر، زهره؛ و خالقی­زاده، شراره. (1396). «تأثیر به‌کارگیری راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی بر میزان موفقیت فارسی­آموزان غیر ایرانی در مهارت نوشتاری»، مجله پژوهش­نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، 2، 62-39.
عطار خامنه، فاطمه؛ و سیف، علی‌اکبر. (1388). «تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان»، مجله مطالعات روان‌شناسی تربیتی،9، 74-57.
علوی، محمد؛ و کیوان­پناه، شیوا. (1384). «راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری لغت در رشته­های زبان انگلیسی و غیر زبان انگلیسی»، مجله پژوهش زبان­های خارجی، 27، 105-83.
محمدی، مجتبی. (1388). «ارتباط به‌کارگیری راهبردهای یادگیری و سطح مهارت فراگیران زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجی»، مجله فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، 3، 115-103.
ناتل خانلری، پرویز. (1365). تاریخ زبان فارسی. چاپ دوم. تهران، انتشارات نشر نو.
وکیلی فرد، امیررضا و خالقی زاده شراره (1391). «رابطه جنسیت و به‌کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم»،پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 1 (1)، 25-59.
Arficho Ayele, Z. (2015). “Training in metacognitive, affective and social learning strategies of writing: Its effects in improving students’ use of the strategies”, the case of Hawassa University Students, International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2, (7): 422-428
Chen, M.L. (2014). “Age differences in the use of language learning strategies”, English Language Teaching, 7 (2), 144-151.
Cronbach, I. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 334-297.
 Dornyei, Z. (2011). Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Ghufron, M.A. (2017). Language learning strategies used by EFL fluent speakers: A case in Indonesia. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 2 (2), 184-202.
Hardan, A. (2013). “Language learning strategies: A general Overview”, 4th International Conference on New Horizons in Education. Univesity of Anbar, Ramadi, Iraq, 1712 – 1726.
Jinhong, B. (2011). Exploring student's use of metacognitive strategies in listening comprehention of the Tem-4: A study of English majors at a Chinese college (Unpublished master's thesis). School of Education and Environment, Kristianstad University.
Jones, S. (1998). Learning styles and learning strategies: towards learner independence. Forum for Modern Language Studies. 2, 115-129.
Lachini, K. (1997). The impact of language proficiency on language Communication and learning strategies. (Unpublished doctoral dissertation), Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Mclnerney, D. M. Cheng, W. R. Ching, M. & Haplam, A. K. (2012). “Academic selfconcept and learning strategies: Direction of effecton student academic achievement”, Journal of Advanced Academic, 23(3), 249- 269.
Nikoopour, J. Amini Farsani, M. Kashefi Neishabouri, J. (2011). “Language learning strategy preferences of Iranian EFL students”, IPEDIR, 5, 356-360.
Oxford, R. L. (2003). Language Learning Styles and Strategies: An Overview. GALA, 1-25.
Oxford, R.L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston, MA: Heinle and Heinle.
Park, G.P. (1997).” Language learning strategies and English proficiency in Korean univelsity students”,  Foreign language annals, 2, 211-221.
Quarterly, 9, 41-51.
Rubin, J. (1975). What the “good language learner” can teach us. TESOL
Rubin, J. (1981). Study of cognitive process in second language learning. Applied Linguistics, 2 (2), 117-131.
Sapir, E. (1921). Language: An Introduction to the Study of Speech, New York: Harcourt.
Soodmand Afshar, H. & Movassagh, H. (2017).” On the relationship among critical thinking, language learning strategy use and university achievement of Iranian English as a foreign language majors”, The Language Learning Journal, 45, 382-398.