Document Type : Research Paper

Authors

1 MA Graduated, Azad University, Arsanjan Branch, Iran.

2 Assistant Professor, Educational Group, Farhangian University, Iran.

Abstract

The aim of the present study was to investigate the relationship between moral identity and cognitive styles with individual and social adjustment in female high school students in Abadeh Tashk. The statistical population of this study included all female high school students in Abadeh Tashk (150) per year in 2020. In this study, according to the framework of the statistical population, 108 students were selected. Moral identity, cognitive styles and individual and social adjustment questionnaires were used to collect data. The validity of the questionnaires was assessed and confirmed using content validity and reliability by Cronbach's alpha. Descriptive statistics, Pearson correlation statistics and multiple regression were used to analyze the data. The results showed that, among the components of cognitive styles, between the components of the learning method through watching and individual-social adaptation and between the components of the learning method through thinking and individual-social adaptation and between the components of the learning method through I did and individual-social adaptation established a positive relationship, among the components of moral identity, a positive relationship was established between the component of internalization and individual-social adaptation and between the components of symbolism and individual-social adaptation. The variables of cognitive styles in terms of components (the method of learning through thinking and the method of learning through doing) were able to positively predict the variable of individual-social adjustment. The variable of moral identity in terms of components (internalization and symbolization), Were able to positively predict the variable of individual-social adjustment.

Keywords

بشلیده، کیومرث. (1393). بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی و خشنودی شغلی با توجه به نقش میانجی‌گر عزت‌نفس در معلمان مقطع راهنمایی، دست‏آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، دوره 21، شماره 1: 143-160. 
تیموری، افسون و ناصر محمدی احمدآبادی (1396). رابطه بین سبک‏های شناختی و راهبردهای فراشناختی با سازگاری فردی- اجتماعی دانش‏آموزان، نهمین کنفرانس بین‏المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران: شرکت همایشگران مهر اشراق،
توکلی، محمدرضا؛ مکوندی، بهنام؛ حیدری، علیرضا. (1393). رابطه حمایت اجتماعی و سازگاری فردی با رضایت از زندگی در کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
ثمره، سولماز و نوشیروان خضری‏مقدم (1394). رابطه بین اهداف پیشرفت تحصیلی و خودکارامدی تحصیلی؛ نقش میانجی‌گری درگیری تحصیلی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 8، شماره 6: 13-20.
حسینی لرگانی، سیده مریم (1377). مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد زن و مرد قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی، پژشکی و فنی – مهندسی دانشگاههای شهر تهران در سال 78-77. پایان‏نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
زنکیانو، سمیرا و اصغر خوش‏نظر (1397). بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سازگاری فردی- اجتماعی دانش‏آموزان دختر دوم متوسطه ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 97-1396، کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم‏وتربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی - اجتماعی، خوی، دانشگاه آزاد اسلامی زرقان -آموزش عالی علامه خویی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
سیف، علی‏اکبر (1399)، روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی آموزش و یادگیری، تهران: دوران.
شریفی، فاطمه؛ امیری، شعله؛ قاسمی، وحید (1397). پیش‌بینی هویت اخلاقی نوجوانان بر اساس عملکرد خانواده. مجله دست‏آوردهای روان‏شناختی، سال 25، شماره 1، صص 45-58.
شعاری‏نژاد، علی‏اکبر (1392). روان شناسی رشد 1، چاپ بیستم، تهران: اطلاعات.
صمدی فرد، حمیدرضا و نریمانی، محمد (1397). رابطه هویت اخلاقی، بهزیستی معنوی و جهت گیری مذهبی با سازگاری شغلی در پرستاران، مجله علمی پژوهان. دوره 17، شماره 1، صص 1 تا 8.
عباسی‏اصل، رویا (1398). ارائه و آزمون مدلی از عوامل فردی تأثیرگذار بر مؤلفه های تصمیم گیری اخلاقی، پایان‏نامنه کارشناشی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
عظیم‏پور، علیرضا؛ نیسی، عبدالکاظم؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ ارشدی، نسرین و بشلیده، کیومرث (1393). اعتباریابی مقیاس اهمیت برای خویشتن هویت اخلاقی، فصلنامه شخصیت و تفاوت‏های فردی، سال 3، شماره 4.
عطادخت، اکبر؛ علی شیخ الاسلامی؛ سیده طیبه حسینی کیاسری و نجمه جوکارکمال آبادی (1394). نقش باورهای فراشناختی و هوش هیجانی نابینایان در پیش‏بینی سازگاری اجتماعی و مقایسه‏ی آن با افراد عادی، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 5 (17).
غفاری، سعید و زکیانی، شعله (1398). رابطه بین باورهای فراشناختی با میزان سازگاری فردی و اجتماعی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوره 13، شماره 1، 33-43.
غفاری، سعید و زکیانی، شعله.  (1398). رابطه‏ی بین باورهای فراشناختی با میزان سازگاری فردی و اجتماعی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران، پیاورد سلامت،  دوره 13، شماره 1: 24-33.
فولادی، عزت‏اله (1383). مشاوره و همتایان: چشم اندازه ا، مفاهیم بهداشت روان و مهارتها. چاپ چهارم، تهران: انتشارات طلوع دانش.
فرهادی‏کیا، ریحانه (1396). رابطه بین سبک‏های شناختی و راهبردهای شناختی با سازگاری فردی اجتماعی، اولین کنفرانس بین‏المللی علوم اجتماعی، تربیتی علوم انسانی و روانشناسی، تهران، شرکت بین المللی کوشا.
قرتپه، آمنه و دیگران. (1393). ارتباط سازگاری فردی و اجتماعی با منبع کنترل و جنسیت در  دانش آموزان تیزهوش دبیرستانی کرمانشاه، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دوره سوم، شماره دوم: 160-166.
کرمی، آزادالله، امیرتیموری، محمد‏حسن. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزت‏نفس دانش‏آموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان قدس، اندیشه‏های نوین تربیتی، دوره نهم، شماره 2: 85-106.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1393). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، چاپ نهم، تهران: سمت.
مؤمنی، خدامراد، یزدان‏بخش، کامران؛ فرامرزی، فرحناز. (1394). رابطه سبک‏های شناختی و سبک‏های یادگیری با اضطراب ریاضی دانش‏آموزان، آموزش پژوهی، دوره 1، شماره 1: 26-40.
ناظمی‏پور، بهروز؛ رحیمی‏نژاد، عباس و حجازی، الهه. (1395). رابطه ی سبک‏های هویت با مؤلفه‏های سازگاری دانش‏آموزان: بررسی نقش واسطه‏ای تعهد. فصلنامه روان‏شناسی تربیتی، سال 12، شماره 42.
هاشمی، فرشته (1396). نقش ابعاد شخصیت وخودتنظیمی در پیش‏بینی هویت اخلاقی دانشجویان. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
یوسفی، سعید (1397). پیش‏بینی هوش هیجانی بر اساس سبک‏های هویتی و سبک‏های شناختی در بین دانش‏آموزان پسر دوره‏ی اول متوسطه ناحیه 4 شهر کرج. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
 
Aquino, K., & Reed, A. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 1423–1440.
Bergman, f., Blasi, A. (2008). “Moral Cognition and Moral Action: A Theoretical Perspective”. Developmental Review, Vol. 3, No. 2, pp. 178-210.
Dunn, J. (2014). Moral Development in Early Childhood and Social Interaction in the Family. In M. R. Killen & J. R. Smetana (Eds.), Handbook of moral development, (2nded), (331-350). New York: Psychological Press.
Hannah ST, Thompson RL, Herbst KC. (2020). Moral Identity Complexity: Situated Morality Within and Across Work and Social Roles, Journal of Management, 46(5):726-757.
Hardy, S. A., & Carlo, G. (2011). Moral Identity: What is it, how does it develop, and is it linked to moral action? Child Development Perspectives, 5 (3), 212-218.
Hardy SA, Bhattacharjee A, Reed A, Aquino K. (2010). Moral identity and psychological distance: The case of adolescent parental socialization. J Adolesc. 33: 111-23.
Jaklic, Jurij, Grubljesic, Tanja, Popovic, Ales. (2018). The Role of Compatibility in Predicting Business Intelligence and Analytics use Intentions, International Journal of Information Management, VL 43, Pages 305-318.
Jia F, Krettenauer T. (2017). Recognizing Moral Identity as a Cultural Construct. Front Psychol; 8: 412. PMID:28377737.
Liaschenko J, Peter E. (2016). Fostering Nurses' Moral Agency and Moral Identity: The Importance of Moral Community. Hastings Cent Rep. 46(1): 18-21. PMID:27649913.
Marcia, J. E. (1966). Developmental and validation of ego identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5),551-558.
Kavussanu, M., Stanger, N., & Ring, C. (2015). The effects of moral identity on moral emotion and antisocial behavior in sport. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 4(4), 268–79.
Sadeghi, A. (2015). Investigating the relationship between family support, self-efficacy and job self-esteem with the decision-making self-efficacy of students' career paths. Journal of Psychological Achievements, 22 (1), 227-244. [Persian].
Sepahvand, E., ShehniYalagh, M., Allipour Birgany, S., & Behroozi, N. (2017). Testing a model of causal relationships of family communication patterns, metacognition and personality traits with critical thinking disposition, mediated by epistemic beliefs of female high school students in Ahvaz. Journal of Psychological Achievements, 24 (1), 23-44. [Persian].