Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Department of Psychology, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.

2 M.A. in Counseling, Department of Psychology, Kurdistan University, Kurdistan, Iran.

3 M.A. in Educational Psychology, Department of Psychology, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.

4 M.A. in Education Management, Bushehr, Iran.

Abstract

This study was aimed to examine effectiveness Mindfulness training on planning and cognitive flexibility of students with Learning Disability. This study was semi-experimental pre-test, post-test and follow-up with control and experimental group. The statistical population consisted of 202 third- to fifth-grade primary students with all kinds of learning disabilities who had been referred by the schools to the Center for Learning Disabilities of Bushehr province’s Department of Education. Of these, using convenience sampling and considering the requirements of the research project, 52 students were short-listed in the first stage, and of these, 40 students were selected and assigned to an experimental group and a control group (each group 20 students). The measurement tools consisted of Tower of London Test and The Wisconsin Card Sorting Test. The experimental group experienced the Mindfulness training group therapy in 8 sessions of 60 minutes once week and the control group did not receive any treatment. For statistical data analysis, variance analysis with repeated measures was used. Findings showed that Mindfulness training has a significant effect on planning and flexibility of students with Learning Disability and this effect remains unchanged in the two-month follow-up phase. Finally, we may conclude that Mindfulness training, as an effective and functional intervention, could be used to improve planning and flexibility of students with Learning Disability.

Keywords

مدی، طاهر؛ خیراتی، حمیده؛ غباری بناب، باقر. (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن­آگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و انعطاف‌پذیری شناختی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 3(32)، 84-71.
پورمحمدی، سمیه؛ باقری، فریبرز. (1394). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر پردازش شناختی خودکار.  فصلنامه علمی مطالعات روان‌شناختی، 11(3)، 159- 141.
سگال، زیندل؛ ویلیامز، مارک؛ تیزدل، جان. (2005). راهنمای درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن، ترجمه پروانه محمدخانی، عذرا جهانی تابش و شیما تمنایی­فر. تهران: فرا دید.
شاهقلیان، مهناز؛ آزادفلاح، پرویز؛ فتحی­آشتیانی، علی؛ خدادادی، مجتبی. (1390) طراحی نسخه نرم‌افزاری آزمون دسته‌بندی کارت­های ویسکانسین (WCST): مبانی نظری، نحوه ساخت و ویژگی‌های روان‌سنجی. مطالعات روان‌شناسی بالینی، 1(4)، ۱۳۳-۱۱۱.
شیخ الاسلامی، علی. (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمال‏کاری تحصیلی دانش‏آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. روان‌شناسی مدرسه، 6(3)، 84-65.
ظهرابــی، شیما؛ شعیری، محمدرضا؛ حیدری نسب، لیلا. (1394). تأثیر برنامه گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی (MAGT) بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم پزشکی رازی، 22(140)، 11-1.
عطادخت، اکبر؛ مجدی، نورالدین؛ حضرتی ساقصلو، شیوا. (1395). رابطه­ انعطاف­پذیری شناختی و توانایی برنامه­ریزی و سازمان‌دهی در دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. دومین همایش ملی روان‌شناسی مدرسه. دانشگاه محقق اردبیلی.
علیزاده، اصغر؛ حاجی­یوسفی، الناز؛ فرورشی، محمود؛ ذوقی، مسعود. (1394). پیش‌بینی نشانه‌های افسردگی بر اساس انعطاف‌پذیری شناختی نشخوار فکری و ذهن آگاهی در دانشجویان. مجله روان‌شناسی و روان‌پزشکی شناخت، 2(1)، 29-15.
قمری­گیوی، حسین؛ مقصود، نادر؛ دهقانی، فرشته. (۱۳۹۳). بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی در بازسازی کارکردهای اجرایی بیماران وسواسی جبری. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی بالینی،16(4)، 127-101.
نجاتی، وحید. (1389). بررسی ارتباط بین ذهن آگاهی و عملکردهای اجرایی در جانبازان نابینا. مجله علمی پژوهشی طب جانباز، 3(9)، 48-45.
نجاتی، وحید؛ ذبیح زاده؛ عباس؛ نیک فرجام، محمدرضا. (1391). رابطه بین ذهن آگاهی و کارکردهای توجهی پایدار و انتخابی. مجله پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 2(3)، 42-32.
نصری، مریم؛ احدی، حسن؛ درتاج، فریبرز. (1397). اثربخشی درمان فراتشخیصی بر نشخوار فکری و اجتناب شناختی در بیماران دیابتی. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 14(2)، 56-41.
یزدان بخش، کامران؛ بهرامی؛ زهرا. (1390). بررسی راهکارهای حل مسئله در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. اولین همایش ملی یافته‌های علوم شناختی در تعلیم و تربیت. دانشگاه فردوسی مشهد.
Affrunti, N. W. Gramszlo, C. & Woodruff-Borden, J. (2016). Executive function moderates the association between fearful temperament and dimensions of perfectionism. Personality and Individual Differences, 89(4), 117-122.
Asato, M. R. Sweeney, J. A. & Luna, B. (2006). Cognitive processes in the development of TOL performance. Neuropsychological, 44(12), 2259-2269.
Barnhofer, T. (2019). Mindfulness training in the treatment of persistent depression: Can it help to reverse maladaptive plasticity? Current Opinion in Psychology, 28(2), 262-267.‏
Bohlmeijer, E. Prenger, R. Taal, E. & Cuijpers, P. (2010). The effects of mindfulness-based stress reduction therapy on mental health of adults with a chronic medical disease: a meta-analysis. Journal of psychosomatic research68(6), 539-544.‏
Brown, K. W. Ryan, R. A. & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18(3), 211-237.
Chiang, H. L. & Gau, S. S. (2014). Impact of executive functions on school and peer functions in youths with ADHD. Research in Developmental Disabilities, 35(5), 963-972.
Chiesa, A. Calatti, R. & Serretti, A. (2011). Does mindfulness training improve cognitive abilities? A systematic review of neuropsychological findings. Clinical Psychology Review, 31(4), 449–464.
Davis, J. M. & Broitman, J. (2017). A brief overview of nonverbal learning disorders. The Educational Therapist, 27(3), 5–10.
Denckla, M. B. (2007). Binding together the definitions of attentiondeficit/hyperactivity disorder and learning disabilities. In: Meltzer L, editor. Executive function in education: From theory to practice. New York: Guilford Press.
Frewen, P. A. Evans, E. M. Maraj, N. Dozois, D. J. & Partridge, K. (2008). Letting go: Mindfulness and negative automatic thinking. Cognitive Therapy and Research, 32 (6), 758-774.
Goldin, P. R. & Gross, J. J. (2010). Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion10(1), 83-91.
Gollwitzer, P. M. (1996). The volitional benefits of planning. In P. M. Gollwitzer & J. A. Bargh (Eds.), the Psychology of Action: Linking Cognition and Motivation to Behavior. New York: Guilford Press.
Hallahan, D. P. Pullen, P. C. Kauffman, J. M. & Badar, J. (2020). Exceptional learners. In Oxford Research Encyclopedia of Education, 12(1), 258-263.
Heiman, T. & Berger, O. (2008). Parents of children with asperger syndrome or with learning disabilities: Family enviroment and social support. Research in Development Disabilities, 29(3), 289-300.
Hill, E. L. (2004). Evaluating the theory of executive dysfunction in autism. Developmental review24(2), 189-233.
Holzel, B. K. Lazar, S. W. Gard, T. Schuman-Olivier, Z. Vago, D. R. & Ott, U. (2011). How does mindfulness meditation work? Proposing mechanisms of action from a conceptual and neural perspective. Perspectives on Psychological Science, 6(6), 537-559.
Kabat-Zinn, J. Massion, A. O. Kristeller, J. Peterson, L. G. Fletcher, K. E. Pbert L, & et al. (1992). Effectiveness of a meditationbased stress reduction program in the treatment of anxiety disorders. American Journal of Psychiatry, 149(7), 936-943.
Kwon, C. Y. Chung, S. Y. & Kim, J. W. (2020). Mindfulness meditation program for the elderly in Korea: A preliminary review for planning the program. Integrative medicine research, 10(2021), 1-9.‏
Lee, J. K. & Orsillo, S. M. (2014). Investigating cognitive flexibility as a potential mechanism of mindfulness in generalized anxiety disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 45(1), 208-216.
Lezak, M. D. (1994). Domains of Behavior from a Neuropsycho. Integrative views of motivation, cognition, and emotion41(3), 23-29.‏
Lezak, M. D. Howieson, D. B. & Loring, D. W. (Eds.). (2004). Neuropsychological Assessment (4th ed.). New York: Oxford University Press.
McCloskey, G. Perkins, L. & Divner, B. (2009). Assessment and intervention for executive function difficulties. New York: Routledge Press.
Nezlek, J. B. Holas, P. Rusanowska, M. & Lrejtz, I. (2016). Being present in the moment: event-level relationships between mindfulness and stress, positivity and importance personality and individual differences. Journal of Contextual Behavioral Science, 93(2), 1-5.
Noranijoorjadeh, R. Mashhadi, A. Tabibi, Z. & KHirkhah, F. (2016). Effectiveness of executive functions training based on daily life on executive functioning in children with attention deficit / hyperactivity disorder. Advances in Cognitive Sceince, 18(1), 68-70.
Popa, D. Mîndrescu, V. Iconomescu, T. M. & Talaghir, L. G. (2020). Mindfulness and Self-Regulation Strategies Predict Performance of Romanian Handball Players. Sustainability12(9), 1-13
Purdon, S. E. & Waldie, B. (2001). A short form of the Wisconsin card sorting test. Journal of Psychiatry and Neuroscience, 26, 253-256.
Rathke, E. M. & Fischer, J. (2020). Differential ageing trajectories in motivation, inhibitory control and cognitive flexibility in Barbary macaques (Macaca Sylvanus). Philosophical Transactions of the Royal Society, 375(1811), 1-8,
Sadock, B. & Sadock, V. (2007). Synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry (10th Ed). New York: Lippincott Williams & Wilkins.
Scholnick, E. K. & Friedman, S. L. (1993). Planning in context: Developmental and situational considerations. International Journal of Behavioral Development, 16(2), 145-167.
Silver, C. Ruff, R. Iverson, G. Barthh, J. Broshek, D. Bush, S. & et al. (2008). Learning disabilities: The need for neuropsychological evaluation. Archives of Clinical Neuro-Psychology, 23(2), 217-219.
Spreen, O. & Strauss, E. (1998). A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary: Oxford University Press.‏
Van den Hurk, P. A. M. Giommi. F. Gielen S. C. Speckens, A. E. M. & Barendregt, H. P. (2009). Greater efficiency in attentional processing related to mindfulness meditation. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(6), 1168-1180.
Vinayak, S. & Sekhon, P. (2012). Parenting of children with learning disabilities and their siblings. Journal of the Indian academy of applied psychology, 38 (1), 84-92.
Zeleznikow-Johnston, A. Burrows, E. L. Renoir, T. & Hannan, A. J. (2017). Environmental enrichment enhances cognitive flexibility in C57BL/6 mice on a touchscreen reversal learning task. Neuropharmacology, 117, 219-226.