Document Type : Research Paper

Authors

Psychology Faculty, Allameh Tabatabaei Uni, Tehran, Iran

Abstract

The current paper is written to study Effect of multicultural education components on multicultural literacy in the 6th grade student of Tehran. This research is quantitative, quasi-experimental and Practical. Regarding to the literature, multicultural Literacy components elicited for data gathering and questionnaire reliability confirmed by academic expert and some corrections considered. To validate the test, Cronbach's alpha and SPSS-22 was used and it is confirmed due to Cronbach's alpha coefficients was more than 0.7. This questionnaire has 23 questions and 6 components. The statistical population is all 6th grade students in Tehran in the year 96-97. Sampling method was multistage cluster random sampling. Sample groups were studied in two groups of control and experimental. The experimental group were educated for 45 days in 12 sessions. Results showed that after the educational sessions, the level of multicultural Literacy in all 6 components raised. The level of this increase in two components was more than others.

Keywords

جوادی محمدجعفر، 1379، آموزش چندفرهنگی به‌مثابه رویکردی در آموزش، فصلنامه تعلیم و تربیت، 5(23)، 152
خلج‌زاده مهدیه، هاشمی نظام، 1398، اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر ادراک شایستگی و انعطاف‌پذیری روانشناختی دختران بد سرپرست، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال پانزدهم، شماره پنجاه و چهارم، زمستان 98 ،ص 1 تا 3
صادقی علیرضا، 1391، ویژگی‌ها و ضرورت‌های تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی ضرورت‌ها و چالش‌ها. راهبرد فرهنگ، دوره 1، شماره 50 و 53
صادقی علیرضا، 1389، بررسی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی بر اساس رویکرد آموزش چندفرهنگی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، شماره 18 ص 190-215
صادقی علیرضا، 1390، طراحی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی تربیت معلم ابتدایی جمهوری اسلامی ایران. رساله تخصصی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ص 123-190
صادقی علیرضا، نجفی ح، 1396، تدوین راهبردهای برنامه‌های درسی چندفرهنگی تربیت معلم ایران بر اساس تجارب کشورهای استرالیا، کانادا، مالزی و هندوستان. پژوهش در تربیت معلم، بهار 96 شماره 1 ص 34-70
صفایی نایینی کاووس، نریمانی محمد، کاظمی رضا، موسی‌زاده توکل، 1398، اثربخشی مصاحبه انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان بر کاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربرشبکه‌های اجتماعی مجازی، ، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال پانزدهم، شماره پنجاه و یک، بهار 98 ،ص 95 تا 126
عبدلی سلطان احمدی جواد، صادقی علیرضا، 1394، طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره تعیلم و تربیت عمومی در ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. شماره39. زمستان. ص 71-108
عبدلی سلطان احمدی جواد، نادری عزت‌اله، شریعتمداری علی، سیف نراقی مریم، 1395، نگاهی به آموزش چندفرهنگی در کتاب‌های ادبیات فارسی، بهارستان سخن (فصلنامه علمی پژوهشی ادبیات فارسی، 13 (132)، 235-252
عراقیه علیرضا، فتحی واجارگاه کوروش، 1391، جایگاه چندفرهنگی در آموزش مدرسه‌ای و آموزش عالی. راهبرد فرهنگ. شماره 17 و 18، بهار و تابستان 91، ص 187-204
عزیزی نعمت اله، بلندهمتان کیوان، سلطانی مسعود، 1389، بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی در مراکز تربیت معلم شهر سنندج از منظر دانشجویان، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره 2، پاییز 89، ص 55-78
فاضلی نعمت اله، 1378، فرهنگ و دانشگاه. تهران، انتشارات ثالث. چاپ اول.
ملکی حسن، 1380، فرهنگ و برنامه درسی معلم و برنامه ریزی درسی. انتشارات رشد معلم. شماره 161.
وفایی رضا، سبحانی‌نژاد مهدی، 1394، مؤلفه‌های آموزش چندفرهنگی و تحلیل آن در  کتب درسی، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، س 3، ش 5، 111-128
هواس بیگی فاطمه، صادقی علیرضا، 1398، مفهوم پردازی فرایند آموزش چندفرهنگی از منظر معلمان اقوام ایرانی: نظریه داده بنیاد، مجله علمی پژوهشی پژوهش‌های برنامه درسی، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، دوره نهم، شماره اول، بهار وتابستان 98، ص 188-223
Aslan, D. & Aydin, H. (2016). Teachers’ Awareness of Multicultural Education and Diversity in School Settings, Eurasian Journal of Educational Research, 64, 1-28.
Baptiste, H.P. (1979). Multicultural education: A synopsis. Washington:
Bennett, C. l. (1990). Comprehensive multicultural education: Theory and practice (2nd edition). Boston: Allyn and Bacon. Donna M. Perkins; Carolyn J. Mebert, 2008.
Demir, s, & Ozden, s (2014). The Evaluation of Multicultural Teaching Design Education Program. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 116, 4732- 4736.
Frazier, L. (1977). The multicultural face of education. Journal of Research and Development in Education, 11, 10.
Gay, G (2000). Culturally Responsive Teaching: Theory, Research & Practice. New York: Teachers College Press.
Gay, G. (2006). The importance of multicultural education. New York: Teachers College Press.
Gay, G. (2008). Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, & Practice. New York: Teachers College Press.
Parekh, B (1986). The concept of multicultural education. In S. Modgil, G.K. Verma, K. Mallick, & C. Modgil (Eds), Multicultural Education: The interminable debate (pp. 19-31). Philadelphia: Falmer.
Spindler, G. & Spindler, L. Eds (2009). Pathways to Cultural Awareness: Cultural Therapy with Teachers and Students. Thousand Oaks, CA: Corwin.
Spindler, G. D (1987). Education and cultural process: Anthropological approaches. Waveland press. University of Washington.