Document Type : Research Paper

Authors

1 Master of Family Counseling Kharazmi University

2 Assistant Professor, Dept. of Psychology, Kharazmi University, Tehran

Abstract

The purpose of this study was to investigate Effectiveness of Acceptance and Commitment (ACT) Training on psychological hardiness and parent-child relationships in second-year high school male adolescents of 2018. The research method was experimental with pre-test design and post-test with control group. The statistical population was adolescents of high school in Jafariyeh city of Qom. Using the available sampling method, 24 volunteer students who had low scores in the questionnaires were selected and randomly assigned to the experimental and control groups. The training program was performed in eight 90 - minute sessions for the experimental group and the control group did not receive any training during this period. The research tool was Ahvaz Psychological Hardiness Scale (AHI) and Parent-Child Relationship Scale (PCRS). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that Acceptance and Commitment (ACT) Training had a significant role in increasing adolescents' psychological hardiness. Also, this program was effective on improving parent-child (father) relationships except for subscale of anger and improving parent-child relationship (mother), except for identity scale (P <0.05).

Keywords

اورکی، محمد؛ جهانی، فاطمه و رحمانیان، مهدیه. (1397). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف­پذیری روانشناختی زنان سالمند. فصلنامه روانشناسی بالینی، 10(1)، 47-56.
بختیارپور، سعید. (1396). رابطه تعارض والد فرزندی و جو عاطفی خانواده با عملکرد تحصیلی در دانش­آموزان دوره اول متوسطه شهرستان کارون. فصلنامه روانشناسی اجتماعی، سال دوم، شماره 43، صص 45_53.
برقی­ایرانی، زیبا؛ زارع، حسین؛ عابدین، مریم. (1394). اثربخشی آموزش اکت بر سرمایه روانشناختی در بیماران مبتلا به سرطان مری. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 14، صص 113_128.
پاکدامن­شبستری، زهرا. (1395). اثربخشی آموزش تقویت سرسختی روانی بر روابط اجتماعی نوجوانان تک­والد. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
تمیمی­پور، حمید. (1396). بررسی رابطه شادکامی و کمال­گرایی در دانشجویان دختر و پسر موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان. مجله پیشرفت­های نوین در علوم رفتاری، سال دوم، شماره 11، صص 78_84.
حسین­خانزاده، عباسعلی؛ طاهر، محبوبه؛ سیدنوری، سیده­زهرا؛ یحیی­زاده، آیدا؛ عیسی­پور؛ مهدی. (1392). رابطه شیوه تعامل والد _ فرزند با میزان اعتیادپذیری . گرایش به جنس مخالف در دانشجویان. فصلنامه اعتیادپژوهی، سال هفتم، شماره 28، صص 59_74.
حسینی، سیما. (1394). بررسی رابطه سبک فرزندپروری و گرایش به رفتارهای پرخطر: مطالعه موردی دانشجویان ساکن خوابگاه­های دانشگاه علامه طباطبایی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
رحمانی، ابراهیم؛ مرادی، آسیه؛ مومنی، خدامراد. (1393). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب دانشجویان. کنفرانس بین­المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، تهران.
زاهدبابلان، عادل؛ قاسم­پور، عبدالله و حسن­زاده، شهناز (1390). نقش بخشش و سرسختی روانشناختی در پیش­بینی امید. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال دوازدهم، شماره 3، صص 12_19.
زرین­جوی­الوار، مریم. (1394). بررسی رابطه سبک­های فرزندپروری با مسئولیت­پذیری و رشد اجتماعی دانش­آموزان پسر. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته آموزش و پرورش استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
شبان­قهرود، هانیه. (1391). بررسی مقایسه­ای رابطه عزت­نفس و سرسختی روانشناختی با خودکارآمدی در دانش­آموزان دختر نابینا و عادی مقطع راهنمایی شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
شفی، آزاده. (1390). مقایسه­ی سرسختی روانشناختی و میزان استرس افراد مبتلا به سندرم روده تحریک­پذیر با افراد سالم. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
شهنی­ییلاق، منیجه؛ عزیزی­مهر، الهه؛ مکتبی، غلامحسین. (1392). رابطه­ی علی تعارض آشکار و تعارض نهان بین والدین با عملکرد تحصیلی با میانجی­گری رابطه­ی والد فرزند، رفتار ضداجتماعی و افسردگی در دانش­آموزان  دبیرستانی. فصلنامه مشاوره کاربردی، سال سوم، شماره 2، صص 1_16.
صادقیان، راضیه. (1391). بررسی خودپنداره، سرسختی روانشناختی و انگیزش پیشرفت دانش­آموزان پرورشگاهی و غیرپرورشگاهی شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
عظیمی، داریوش. (1395). اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و پذیرش اجتماعی دانش­آموزان. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
عیسی­نژاد، امید؛ قاسمی، سیدیوسف؛ خندان، فاطمه. (1396). بررسی ساختار عالمی و پایایی مقیاس تعامل والد_فرزندی در دانش­آموزان متوسطه. فصلنامه خانواده­پژوهی، سال سیزدهم، شماره 50، صص 251_272.
کیاروچی،جوزف.(2012).زندانی ذهنت نباش زندگی کن.(ترجمه افسانه شایسته آذر).(1394).تهران:ارجمند.
محمدیان­آکردی, ابراهیم؛ بابایی­کفاکی، هدی و حیدری، شعبان (1393). بررسی رابطه بین سرسختی روانشناختی و راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان. اولین کنفرانس بین­المللی روان­شناسی و علوم رفتاری، ، موسسه همایش­گران مهر اشراق، مرکز همایش­های دانشگاه تهران، تهران.
مرادیان­مینا، فاطمه. (1393). رابطه سبک زندگی و شیوه­های فرزندپروری با بایستگی تحصیلی و عوامل انگیزشی (خودکارآمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکلیف) فرزندان دانش­آموز آنان در شهر مشهد. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
مرمرچی­نیا، مژگان؛ ذوقی­پایدار، محمدرضا. (1396). اثربخشی آموزش اکت بر امیدواری و شادکامی نوجوانان دختر تحت­پوشش بهزیستی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 11(2)، 1_10.
مک کی،متیو.(1948).رهایی از زندان ذهن.(ترجمه ساره حسینی عطار،امید خواجه محمود آبادی).(1396).تهران:آبان.
نورانی، امین. (1395). اثربخشی آموزش مولفه­های سرسختی روانشناختی بر تنظیم هیجان و کاهش گرایش دانش­آموزان به مواد در دانش­آموزان شهرستان راز و جرگلان. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
نوروزی، محدثه؛ زرگر، فاطمه؛ اکبری، حسین. (1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش مشکلات بین­فردی و اجتناب تجربه­ای دانشجویان. مجله تحقیقات علوم رفتاری، سال پانزدهم، شماره 2، صص 168_174.
هادی­زاده­کفاش، راضیه؛ محمودی، آرمین؛ سلیمی، مینا. (1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی. چهارمین کنفرانس بین‌المللی نوآوری­های اخیر در روانشناس، مشاوره و علوم رفتاری، تهران.
 
Changalwa, C. N., Ndurumo, M. M., Barasa, P. L., & Poipoi, M. W. (2012). The relationship between parenting styles & alcohol abuse among college students in Kenya. Greener Journal of Educational Fili, E. (2016). Parenting styles & aggressive behaviour among preschool going children. International Journal of Academic Research & Reflection, 4(2), 1_8.
Edbrooke-Childs, J., Jacob, J., Argent, R., Patalay, P., Deighton, J., & Wolpert, M. (2016). The relationship between child & parent-reported shared decision making & child, parent, & clinician-reported treatment outcome in routinely collected child mental health services data. Clinical Child Psychology Psychiatry, 21(2), 324_338.
Gheaus, A. (2016). Parental enhancement & symmetry of power in the parent–child relationship. Journal of Medical Ethics, 42(6), 397_403.
Helmreich, I., Kunzler, A., Chmitorz, A., König, J., Binder, H., Wessa, M., Lieb, K. (2017). Psychological interventions for resilience enhancement in adults (Protocol). Cochrane Database of Systematic Reviews, 2(1), 1_15.
Helmreich, I., Kunzler, A., Chmitorz, A., König, J., Binder, H., Wessa, M., Lieb, K. (2017). Psychological interventions for resilience enhancement in adults (Protocol). Cochrane Database of Systematic Reviews, 2(1), 1_15.
Ibabe, I. (2016). Academic failure & child-to-parent violence: Family protective factors. Frontiers in Psychology, 7(1), 1538_1546.
Joucos, D. G., & Paiva_Pona, Ed. (2018). Acceptance & commitment therapy as a clinical anxiety treatment & performance enhancement program for musicians: Towards an evidence-based practice model within performance psychology. Music & Science Journal, 1(1), 1_17.
Juncos, D. G., Heinrichs, G. A., Towle, P., Duffy, K., Grand, S. M., Morgan, M. C., Kalkus, E. (2017). Acceptance & Commitment Therapy for the Treatment of Music Performance Anxiety: A Pilot Study with Student Vocalists. Frontiers in Psychology, 8(1), 986_992.
Kamtsios, S., & Karagiannopoulou, E. (2016). Validation of a newly developed instrument establishing links between motivation & academic aardiness. Europe's Journal of Psychology, 12(1), 29-48.
Lindo, N. A., Bratton, S. C., & Landreth, G. L. (2016). Child parent relationship therapy: Theory, research & intervention process. In L. A. Reddy, T. M. Files-Hall, & C. E. Schaefer (Eds.), empirically based play interventions for children (pp. 241-261). Washington, DC, US: American Psychological Association.
Lungariani, A. (2015). Parenting styles & their relationship with anxiety in children. PHD thesis, development sciences, University of Rhode Island: Island.  
Muñoz-Silva, A., & Lago-Urbano, R. (2016) Child ADHD severity, behaviour problems & parenting styles. Journal of Annals of Psychiatry Mental Health, 4(3): 1066_1069.
Rahul, D. B. (2017). Psychological hardiness among college students. The International Journal of Indian Psychology, 4(3), 80_84.
Sandvik, A. M., Bartone, P. T., Hystad, S. W., Phillips, T. M., Thayer, J. F., & Johnsen, B. H. (2013). Psychological hardiness predicts Neuro immunological responses to stress. Psychology, Health & Medicine, 18(6), 705_713.
Stoppelbein, L., McRae, E., & Greening, L. (2017). A longitudinal study of hardiness as a buffer for posttraumatic stress symptoms in mothers of children with cancer. Clinical Practice in Pediatric Psychology, 5(2), 149_160.
Suzuki, K., Kita, Y., Kagg, M., Takehara, K., Misago, Ch., & Inagaki, M. (2016). The association between children's behaviour & parenting of caregivers: a longitudinal study in japan. Journal of Frontiers in Public Health, 4(17), 1_6.
Swain, J., Hancock, K., Hainsworth, C., & Bowman, J. (2013). Acceptance & commitment therapy in the treatment of anxiety: a systematic review. Clinical Psychology Review, 33(1), 965–978.
Swain, J., Hancock, K., Hainsworth, C., & Bowman, J. (2013). Acceptance & commitment therapy in the treatment of anxiety: a systematic review. Clinical Psychology Review, 33(1), 965–978.
Thomassen, Å. G., Hystad, S. W., Johnsen, B. H., Johnsen, G. E., Laberg, J. C. & Eid, J.. (2015). thecombined influence of hardiness and cohesion on mental health in a military peacekeeping mission:A prospective study. Scandinavian Journal of Psychology, 56(5), 560_566.
Walter, O., & Shenaar-Golan, V. (2017). Effect of the parent–adolescent relationship on adolescent boys’ body image & subjective well-being. American Journal of Men's Health, 11(4), 920_929.
Yazdani, S., & Daryei, G. (2016). Parenting styles & psychological adjustment of gifted & normal adolescent. Journal of Pacific Science Review B: Humanities & Social Sciences, 2(3), 100_105.
Zarling, A., Bannon, S., & Berta, M. (2017). Evaluation of Acceptance & Commitment Therapy for Domestic Violence Offenders. Psychology of Violence. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/vio0000097.
Zhong, X., Wu, D., Nie, X., Li, M., Lim, H. A., & Mahendran, R. (2016). Parenting style, resilience, & mental health of community dwelling elderly adults in China. Journal of BMC Geriatric, 16(135), 1_8.