Document Type : Research Paper

Author

Abstract

Abstract
The research literature has paid a great deal of attention to the ability of students to self-regulate their learning. Considering the important role of self-regulatory strategies in learning, a meta-analysis was conducted to study the relationship between self-regulatory strategies and academic achievement. In order to conduct meta-analysis technique, the effect size of the relationship of academic achievement and self-regulatory strategies were identified. Among 31 studies, 16 of which were checked against pre-determined criteria for eligibility of relevance. This study was based on 4088 samples and 16 effect size. The effect size of the study was computed by Hunter & Schmdit’s stages of meta-analysis. The results of the study revealed that the mean of effect size of the relationship between cognitive and meta-cognitive strategies with academic achievement based on Cohen’s table (r=0.29). The effect size of cognitive strategies (r=0.41) were established. However the combination of the effect size of cognitive and meta-cognitive strategies (r=0.38) were computed. The effect size of relationship between motivational strategies of self-regulated learning (motivational beliefs, achievement motivation, achievement goals, goals orientation, and self-efficacy) and academic achievement (r=0.34) obtained.

Keywords

حجازی، الهه و عظیمی، عاطفه. (1398). پیش‌بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و انتظار پیامد. فصلنامه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 15(25)، 43-15.
خادمی، محسن؛ نوشادی، ناصر. (1385). بررسی رابطه بین جهت گیری هدف با خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4)، 78-63.
دلاور، علی.(1384). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و علوم اجتماعی، چاپ چهارم، تهران: رشد.
دهقان، سهیلا؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1390). بررسی رابطه بین خود تنظیمی یادگیری با مهارت های تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان شهید چمران اهواز. اولین همایش ملی علوم-شناختی در تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد.
رضازاده، شکوفه‌سادات؛ زمانی، بی‌بی عشرت؛ عابدینی، یاسمین؛ ببری، حسن.(1393). بررسی رابطه راهبردهای انگیزشی یادگیری و ارزش‌دهی به تکلیف در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده مجازی دانشگاه اصفهان. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 5 (1)، 53-46.
سلمانی، منصور؛ خامسان، احمد؛ اسدی یونسی، محمد رضا.(1396). نقش واسطه­ای باورهای انگیزشی در رابطه­ی ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانشجویان. فصلنامه روانشاسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی،13(43)، 167-139.
ضیغمیان، سیده فاطمه؛ معینی کیا، مهدی(1398). فرا تحلیل عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری. فصلنامه روانشاسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 15(54)، 57-33.
عاشوری، جمال؛ طالع سند، سیاوش؛ بیگدلی، ایمان الله.(1390). نقش راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و یادگیری از همتایان در پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی. فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی، (6)24، 102-83.
کجباف، محمد باقر؛ مولوی، حسین؛ شیرازی تهرانی، علی­رضا.(1382). رابطه­ی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، مجله تازه های علوم شناختی، 17، 33-27.
کدیور، پروین.(1392). روان شناسی یادگیری (از نظریه تا عمل)، چاپ اول، تهران: سمت.
مصرآبادی، جواد؛ عرفانی آداب، الهام.(1393). فراتحلیل رابطه راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی. دو فصلنامهراهبردهایشناختیدریادگیری، 1(2)، 118-97.
میرزائیان، بهرام؛ حسن زاده، رمضان؛ شیردل، خیرالنسا. (1391). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه یک شهر ساری.  فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، 7(4)، 87-77.
نخستین گلدوست، اصغر؛ معینی‌کیا، مهدی.(1388). رابطة راهبردهای یادگیری خودتنظیم و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. دانشوپژوهشدرعلومتربیتیبرنامه‌‌ریزیدرسی دانشگاهآزاداسلامیواحدخوراسگان (اصفهان)، 23(23)، 100-85.
هومن، حیدرعلی.(1387). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی، چاپ اول، تهران: سمت.
هویت، دینس؛ کرامر، دانکن.(1388). روش­های آماری در روانشناسی و سایر علوم رفتاری (ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفری نجفی زند)، چاپ اول، تهران:سخن.
Camuro, S. & Farenham, F. (2003). Mathematics Self-Efficacy and Mathematics Outcomes: The Need for Specificity of Assessment. Journal of Counseling Psychology, 42(2), 190-198.
Elashhab, S. (2020). Motivational Teaching Strategies within Saudi University EFL Classrooms: How to Improve Students’ Achievement?. International Journal of Language and Literary Studies, 2(1), 124-141.
Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals, Journal of Educational Psychologist, 34(5): 169-189.
Gordon, W. I. (2009). A factor analysis study of the self regulated learning inventory.From:http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content.
Green, S. & Miller, A. (2006). Predicting college students’ mathematics anxiety by motivational beliefs and self-regulated learning strategies. College Student Journal, 43, 631-639.
Martinez, P. (2010). The Effect of An Intervention Program Based on Scaffolding to Improve Metacognitive Strategies in Reading: A Study of Year 3 Elementary School Students in Jakarta. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69: 1601-1609.
Martinez-Pons, M. (1988). Construct Validation of a Strategy Model of Student Self-Regulated Learning. Journal of Educational Psychology, 80, 284-290.
Pajares, F. & schunk, D.H (2001). Self Beliefs and school success : self – efficacy, self –concept, and school achievement. Edited by Richard Riding and Stephen Rayner. Ablex publishing. Journal of educational psychology. 104(1):150 -176.
Pintrich, P. & De Groot, V. (1990). Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 33-40.
Pintrich, P. & Garcia, T. (1991). Student Goal Orientation and Self-Regulation in the College Classroom. in: Maehr, M.L.,& Pintrich, P.R(Eds Advances in Motivation and Achievement: Goals and self-regulatory processes. Greenwich, CT: JAI, 7, 117-160
Samadi, M., & Davaii, M. (2012). A case study of the predicting power of cognitive, metacognitive and motivational strategies in girl students' achievements. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 32: 380-384.
Scharfe, E. (2000). Development of emotional expression, understanding and regulation in infants and young children. San Francisco: Jossey-Bass. 244-262.
Schunk, Dale H. (1994). Motivating Self-Regulation of Learning: The Role of Performance Attributions. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association.
Seifert, K.L. (1991). Educational psychology (2th ed). Boston, Haunghton Mifflincompany
Sharma, R. & Sheryl, N. (2013). University of New South Wales, Sydney Australia, self regulation and e-learning.
Stipek, D.J. (2002). Motivation to Learn: From Theory to Practice (4th ed.). Boston, Allyn & Bacon.
Talbour, J. T. (2012); The relationship of self- regulated learning and academic performance in an online course environment. Doctoral dissertation, faculty of the graduate school of the university of Kansas retrieved April30, from http://proquest.uni.com/dissertation
Tinajero, C. & Param, H. (2008). How can primary school students learn self-regulated learning strategies most effectively? A meta-analysis on self-regulation training programs, Educational Research Review, 3: 101–129.
Tobias, S. (2006). The importance of motivation , meta cognition, and help seeking in web- based learning .In H. ONeil ,& R.Perez (Eds.), web based learning :theory , research and practice .203-220.
Ucar, H., Kumtepe, A. T. (2020). Effects of the ARCS‐V‐based motivational strategies on online learners' academic performance, motivation, volition, and course interest. Journal of Computer Assisted Learning36(3), 335-349.
Valenta, N. Smith, T. & Hanter, K (2014). The influence of computer self-efficacy, meta cognitive self-regulation and self-esteem on student engagement in online learning programs: Evidence from.
Zimmerman, B. J. (1989). Model of Self-Regulated Learning and Academic Achievement. in: Zimmerman, B. J. and Schunk, D. H. (Eds.), Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theory, Research, and Practice. New York: Springer-Verlag, 1-25.