Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Unit. Iran

2 Department of Psychology, Arad Islamic University, Marvdasht Branch, Iran.

Abstract

The aim of the present study was to determine the effectiveness of a lifestyle intervention intervention package on bullying and impulsivity in secondary school male students in Shiraz. In this regard, experimental method with pre-test and post-test design was used. The statistical population of the study consisted of all male students studying in Shiraz high schools in the city of Shiraz randomly selected and 30 of them were selected by convenience sampling method and randomly divided into two groups. The experimental and control groups (each group 15) were included.First, members of both groups were tested using impulsivity scale (Bass & Perry, 1992) and bullying scale (Oliveus, 1996) (pretest). Then, the experimental group received eight sessions of lifestyle intervention training while the control group did not receive any training. At the end of group sessions, posttest was taken from both groups.Findings showed that after intervention, the overall impulsivity variable and its components (physical impulsivity, verbal impulsivity, anger and hostility) as well as bullying and its components (especially bullying prevalence) were significantly reduced in the experimental group compared to the control group. Based on this, it can be said that lifestyle intervention package training is effective in reducing impulsivity and bullying in adolescents and therefore, it is recommended that lifestyle intervention package training be considered as part of the school curriculum.

Keywords

اتکینسون، ماری و هورن­بی، گری. (1387). بهداشت روانی در مدرسه. ترجمه‌ اکبر رهنما و محمدرضا فریدی. تهران: انتشارات آییژ.
ایزرائیل، آلن و ویکس-نلسون، ریتا. (1388). اختلال‌های رفتاری کودکان. ترجمه‌ محمدتقی منشی طوسی، تهران: انتشارات به­نشر.
آذربایجانی، مسعود؛ سالاری­فر، محمدرضا؛ عباسی، اکبر؛ کاویانی، محمد و موسوی اصل، مهدی. (1390). روان­شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
برزگر بفرویی، کاظم؛ برزگر بفرویی، مهدی و خضری، حسن. (1395). نقش پیوند با مدرسه در وقوع زورگویی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر یزد. فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 12(42)، 21-40.
بصیرت‌نژاد، بهمن. (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر پرخاشگری دانش‌آموزان. پایان‌نامه کارشناسی ‌ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
بیرامی، منصور و علائی، پروانه. (1392). قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوه‌های فرزندپروری و ادراک محیط عاطفی خانواده. مجله روانشناسی مدرسه، 2(3)، 56-38.
جانسون، دیوید. (1386). مهارت‌های زندگی: استرس، خشم و مدیریت احساسات. ترجمه‌ قوام ابراهیمی و صغرا نائلی. تهران: انتشارات عابد.
حسین‌خانزاده، عباسعلی؛ رشیدی، نورالدین؛ یگانه، طیبه؛ زارعی‌منش، قاسم و قنبری، نیکزاد. (1392). تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان اضطراب و پرخاشگری دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۲(۷)، ۵۴۵-۵۵۸.
خدایاری­فرد، محمد و پرند، اکرم (1393). ارزیابی و آزمونگری روان‌شناختی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خدایاری‌فرد، محمد؛ اکبری زردخانه، سعید؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن؛ افروز، غلامعلی؛ فقیهی، علی‌نقی؛ طهماسب کاظمی، بهروز و زندی، سعید (1395). اثربخشی برنامۀ‌ تعاملی مهارت‌های زندگی مبتنی بر آموزه­های دینی بر دینداری دانشجویان: مطالعۀ مقدماتی.پژوهش­نامه روان­شناسی اسلامی، 2(2)، 9-31.
دلاور، علی و شکوهی امیرآبادی، لیلا. (1399). بررسی وضعیت شادکامی و رضایت از زندگی دانشجویان در زمان بحران بیماری ‏کرونا ویروس جدید (کووید-19)‏. فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 16(55)، 1-25.
راضی مرادی، محمد؛ اعتمادی، احمد و نعیم­آبادی، الهام (1389). اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس نظریه انتخاب ویلیام گلاسر با دانش­آموزان قربانی قلدری به‌منظور افزایش توان مقابله با رفتارهای قلدرانه. مطالعات روان­شناختی، 6(4)، 11-36.
سعیدنیا، زینب. (1385). رابطه بین رفتار پرخاشگرانه، تعارضات زناشویی و احتمال طلاق در مراجعه­کنندگان به دادگاه خانواده. پایان­نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز.
سلیمانی، اسماعیل؛ شیخ­الاسلامی، علی و موسوی، مهناز. (1395). اثربخشی هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانش آموزان زورگو (غیر منضبط). فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 12(42)، 103-128.
شهریارفر، محمد. (1389). هنجاریابی پرسشنامه‌ قلدری اولوئوس. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران.
شیخ­الاسلامی، علی؛ سلیمانی، اسماعیل و محرم­زاده، هنگامه. (1397). اثربخشی آموزش حل مسئلۀ اجتماعی بر سازگاری و خودکارآمدی دانش­‏آموزان زورگو. فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 14(47)، 49-73.
صادقی، احمد. (1380). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم به­شیوه عقلانی، رفتاری و عاطفی بر پرخاشگری دانش­آموزان پسر دبیرستانی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه اصفهان.
صفری، خدیجه. (1393). تأثیر به­کارگیری آموزش مهارت­های زندگی توسط معلمان بر کنترل رفتار زورگویی دانش­آموزان پایه پنجم و ششم مدارس ابتدایی شهرستان میناب. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه پیام نور.
طارمیان، فرهاد؛ ماهجویی، ماهیار و فتحی، طاهر. (1384). مهارت‌های زندگی: کتاب معلم. تهران: انتشارات برگ سفید.
قلعه­شاهی، ضیع­الله. (1389). رویکردی جامعه‌شناختی به فلسفه آداب و مهارت‌های زندگی. مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، 23، 48-18.
کاپلان، هرولد و سادوک، بنجامین‌جیمز. (1388). خلاصه روان‌پزشکی: علوم رفتاری/ روان‌پزشکی بالینی. ترجمه‌ نصرت‌الله پورافکاری. تهران: انتشارات شهر آب.
کاوه، محمد. (1391). آسیب­شناسی بیماری­های اجتماعی (جلد اول)، تهران: نشر جامعه­شناسان.
کراهه، باربارا. (1390). پرخاشگری از دیدگاه روانشناسی اجتماعی. ترجمه‌ محمدحسین نظری­نژاد. تهران: انتشارات رشد.
کریمی، روح­الله. (1394). کاستی­های کتاب­های درسی «تفکر و پژوهش» و «تفکر و سبک زندگی». فصلنامه نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی، 1(1)، 255-268.
کشت‌ورز کندازی، احسان و رئیسی، فروزان. (1396). اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان، تهران: نشر تایماز.
کشت‌ورز کندازی، احسان. (1397). تعلیم و تربیت آینده با توجه به اسناد بالادستی. شیراز: انتشارات تخت جمشید.
کیانی­راد، داریوش. (1389). ارتباط بین قلدری در مدرسه با عزت­نفس و تعلق به مدرسه در بین دانش­آموزان سال دوم راهنمایی مدارس پسرانه شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
مهرابی­زاده هنرمند، مهناز؛ گراوند، لیلا و ارضی، سوره. (1388). بررسی تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر اضطراب و پرخاشگری همسران شهدا.زن و فرهنگ، 1(1)، 3-16.
ورنون، آن. (1392). آموزش مهارت‌های زندگی: رشد هیجانی، اجتماعی، شناختی و خود. ترجمه‌ مهرداد فیروزبخت. تهران: نشر دانژه.
هومن، عباس؛ اکبری زردخانه، سعید؛ مرادی، علیرضا و زندی، سعید. (1395). شیوه­های مواجهه با تعارض در بین والدین دانش­آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان‌شناختی. پژوهش­نامه تربیتی، 11(46)، 117-136.
Atkinson, M., & Horenby, G. (2008). Mental Health Handbook for Schools. (Translated by Akbar Rahnama and Mohammad Reza Faridi), Tehran: Ayizh [In Persian].
Azarbaijani, M., Salarifar, M., Abbasi, A., Kavyani, M., & Mousavi-Asl, M. (2011). Social Psychology Considerin Islamic Resources. Qom: Research Institute of Hawzah and University [In Persian].
Bas, A. U., & Kabasakal, Z. T. (2010). Teachers views and Knowledge about reactive and proactive aggression: Finding from a Survey in Turkey. Procedia: Social and Behavioral Sciences2(2), 1654-1659.
Basiratnejad, B. (2013). Efficacy of life skills training on aggression of school students. [Unpublished Master’s thesis]. University of Tehran [In Persian].
Beyrami, M., & Alaei, P. (2013). Bullying in feminine secoundary schools: Role of parenting styles and perception of emotional atmosphere of family. School Psychology, 2(3), 38-56 [In Persian].
Boss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology63, 452-459.
Disqiuseppe, R.C. (2003) Aggression in Adolescents. Journal of Clinical Psychology10, 254-260.
Dukes, R. L., Stein, J. A., & Zane, J. I. (2009). Effect of relational bullying on attitudes, behavior and injury among adolescent bullies, victims and bully-victims. The Social Science Journal46(4), 671-688.
Ferris, D. L., Ming, Y., Lim, V. G., Yuanyi, C., & Fatimah, S. (2016). An approach-avoidance framework of workplace aggression. Academy of Management Journal, 59(5), 1777-1800.
Greeff, P. (2004). The nature and prevalence of bullying during the intermediate school phase. [Unpublished master’s thesis]. University of the Free State.
Hemayattalab, R., Homayounnia, M., & Zandi, S. (2016). Effects of SPARK physical education program on behavioral problems of children with ADHD. International Journal of Psychology, 10(2), 17-32.
Hooman, A., Akbari-Zardkhaneh, S., Moradi, A., & Zandi, S. (2016). The styles of encountering conflict among parents of students with psychologically normal and abnormal behaviors. Education Research, 11(46), 117-136 [In Persian].
Hosein-Khanzadeh, A., Rashidi, N., Yeganeh, T., Zarei-Manesh, Q., & Qanbari, N. (2013). Efficacy of life skills training on anxiety and aggression of students. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences12(7), 545-558 [In Persian].
Israel, A., & Wicks Nelson, R. (2009). Behavior disorders of childhood. (M. Monshi-Tousi Trans.). Tehran: Behnashr [In Persian].
Johnson, D. (2007). Life Skills: Stress, anger, and emotion management. (Translated by Ghavam Ebrahimi and Soghra Naili). Tehran: Abed [In Persian].
Kaplan, H., & Saduc, B. (2009). Synopsi of Psychiatry and Behavioral Sciences. (Translated by Nusratullah Pourafkari). Tehran: Shahr-e-Ab [In Persian].
Karimi, R. (2015). Shortcommings of the books “Thinking and Research” and “Thinking and Life Style”. Ethics & Psychology & Education Book Review Quarterly, 1(1), 255-268 [In Persian].
Kaveh, M. (2012). Social Diseases Pathology (Vol. 1). Tehran: Sociologists Publications [In Persian].
Khodayarifard, M., & Parand, A. (2014). Psychological Testing and Assessment. Tehran: Tehran University Press [In Persian].
Khodayarifard, M., Akbari-Zardkhaneh, S., Ghobari-Bonab, B., Shokouhi-Yekta, M., Afrooz, G., Faqihi, A., Tahmasb-Kazemi, B., & Zandi, S. (2016). Effectiveness of religious-based life skills training on religiosity of university students: A pilot study. Islamic Psychology, 2(2), 9-31 [In Persian].
Kianirad, D. (2010). Relationship of school bullying with self-esteem and school connectedness among second grade masculine middle school students in Tehran. [Unpublished Master’s thesis], University of Tehran [In Persian].
Krahe, B. (2011). The social psychology of aggression. (Translated by Mohammad Hossein Nazari Nejad), Tehran: Roshd [In Persian].
Mehrabizadeh-Honarmand, M., Gravand, L., & Arzi, S. (2009). Effects of life skills training on anxiety and aggression of martyrs’ spouses. Woman and Culture, 1(1), 3-16 [In Persian].
Miller, J. P., & Bowen, B. E. (1993). Competency, Coping, and Contributory Life Skills Development of Early Adolescents. Journal of Agricultural Education, 31(1), 68-76.
Naseri, A., & Babakhani, N. (2014). The effect of life skills training on physical and verbal aggression of male delinquent adolescents marginalized in Karaj. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 116(21), 4875-4879.
Olweus, D. (1995). Bullying or peer abuse at school: Facts and interventions. Current Directions in Psychological Science, 4(6), 196-200.
Olweus, D. (1996). The revised Olweus Bully/Victim Questionnaire for Students. Bergen, Norway: University of Bergen.
Parkhill, M. R., & Pickett, S. M. (2016). Difficulties in Emotion Regulation as a Mediator of the Relationship between Child Sexual Abuse Victimization and Sexual Aggression Perpetration in Male College Students. Journal of Child Sexual Abuse, 25(6), 674-685.
Priest, N., King, T., Bécares, L., & Kavanagh, A. M. (2016). Bullying Victimization and Racial Discrimination among Australian Children. American Journal of Public Health,106(10), 1882-1884.
Qaleshahi, Z. (2010). A sociological approach to philosophy of life skills and etiquettes. Development of Social Science Education23, 18-48 [In Persian].
Razi-Moradi, M., Etemadi, A., & Naeimabadi, E. (2010). Effectiveness of group counseling based on choice theory with bullying victims to increase resisting power against bullying. Psychological Studies, 6(4), 11-36 [In Persian].
Sadeqi, A. (2011). Efficacy of group training of anger management skill using REBT approach on aggression of male high school students. [Unpublished Master’s thesis], University of Isfahan [In Persian].
Saeidnia, Z. (2006). Relationship between aggressive behavior, marital conflicts, and probability of divorce in couples referring to family courts. [Unpublished Master’s thesis], Islamic Azad University, Ahwaz Branch [In Persian].
Safari, K. (2014). Effects of life skills training by teachers on bullying behavior of primary school students in Minab County. [Unpublished Master’s thesis], Payame Noor University [In Persian].
Shahriarfar, M. (2010). Normalization of Olweus’s Bullying Questionnaire. [Unpublished Doctoral Dissertation], Tehran University of Medical Sciences and Health Services [In Persian].
Swearer, S. M., Espelage, D. L., & Napolitano, S. A. (2009). Bulling prevention and intervention realistic strategies for schools. New York: Guilford Press.
Taremian, F., Mahjoei, M., & Fathi, T. (2005). Life skills: Teacher’s book. Tehran: Barg-e-Sefid [In Persian].
Turner, N. E., Macdonald, J., & Somerset, M. (2008). Life skills, mathematical reasoning and critical thinking: A curriculum for the prevention of problem gambling. Journal of Gambling Studies, 24(3), 367-80.
Urbanski, J. (2007). The relationship between school connectedness and bullying victimization in secondary students. (Unpublished Ph.D. dissertation), University of South Florida.
Vernon, A. (2013). Life skills training: Emotional, social, cognitive, and ego development. (Translated by Mehrdad Firoozbakht). Tehran: Danjeh [In Persian].
Yurtal, F. & Artut, K. (2010). An investigation of school violence through Turkish children. Interpersonal Violence25(1), 50-62.