Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A of Educational Psychology, Kharazmi University

2 Professor of the Department of Educational Psychology, Kharazmi University

3 Assistant Professor of Educational Psychology, Kharazmi University

Abstract

Determining the quality of the Mediating Role of Self-efficacy in Relation with Attachment and Attribution Styles with Academic Achievement of Students of Yasuj, constitute the aim of this research. The statistical community of the research, consist of all high school students of Yasuj, in academic year 2016-2017, which 532 of them has been chosen through multistage random sampling. Attachment scale (Collins & Read, 1990), Attribution Styles Questionnaire (Seligman et al., 1979), and Academic Self-efficacy Scale (Morgan and Jinks, 1999), is used for collecting the data. In addition, the results analyzed according to the Baron and Kenny steps through SPSS, and Bootstrap method by the use of Amos software. The results, admit the mediating role of self-efficacy between Attachment Style with Negative Internal Attribution style, Positive General Attribution Style and Avoidant Attachment Style with Negative General Attribution Style. However, the mediating role of self-efficacy is rejected in relation between Attachment styles with Positive Internal Attribution Style, Positive Stable Attribution style, Negative Stable Attribution Style and Secure Attachment Style, Anxious-ambivalent Attachment Style with Negative General Attribution Style.

Keywords

بشارت، محمدعلی و گنجی، پویش. (1391). نقش تعدیل‌کنندگی سبک‌های دل‌بستگی در رابطۀ بین ناگویی هیجانی و رضایت زناشویی. اصول بهداشت روانی، 14(56)، 324-250.
برک، لورا. (1384). روان‌شناسی رشد. ترجمه: سید محمدی، یحیی. تهران: نشر ارسباران. سال انتشار اثر به زبان اصلی، 2001.
برومند، رضا و شیخی فینی، علی‌اکبر (1390). پیش‌بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی (خودکار‌آمدی، ارزش‌گذاری درونی و اضطراب امتحان). مطالعات روانشناسی تربیتی،6(10)،34-19.
پاکدامن، شهلا. (1380). بررسی ارتباط بین دل‌بستگی و جامعه طلبی در نوجوانی، پایان‌نامه دکترای روانشناسی، دانشگاه تهران.
حیدری، سکینه؛ مکتبی، غلامحسین، شهنی ییلاق، منیجه. (1391). مقایسه دانش‌آموزان دختر موفق و ناموفق دبیرستانی از لحاظ سبک‌های اسنادی و خود ناتوان‌سازی با کنترل هوش در شهر اهواز. مجلهدستاوردهایروان‌شناختی، 4 (1)، 62-43.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1376). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سیف، علی‌اکبر. (1387). روان‌شناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
سیمین، عبدالوهاب. (1386). رابطه سبک‌های اسناد و سبک تفکر با عملکرد تحصیلی درس ریاضی در دانش‌آموزان دوره سوم ) ریاضی و تجربی (دبیرستان‌های شهر امرد. طرح پژوهشی؛ شورای تحقیقات آموزش‌وپرورش استان فارس.
سیوندیان، مولود؛ بشارت، محمدعلی؛ حبیبی عسگرآبادی، مجتبی و مقدم زاده، علی (1394). نقش تعدیل‌کننده استحکام من در رابطه بین سبک‌های دل‌بستگی و سطوح سازگاری زوجین. سلامت اجتماعی، 3(1)، 53-41.
مهبد، مینا و فولادچنگ، محبوبه. (1391). نقش دل‌بستگی به والدین در پیشرفت تحصیلی باواسطه گری خود کارآمدی. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 6(1)، 102-88.
نویدی، احد. (1383). بررسی سهم مشترک و اختصاصی متغیرهای عملکرد تحصیلی قبلی، خودپنداره تحصیلی و هوش عمومی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه تعلیم و تربیت، 76 (2)، 130-97.
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37(2), 122.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Macmillan.
Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current directions in psychological science, 9(3), 75-78.
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (2001). Self‐efficacy beliefs as shapers of children's aspirations and career trajectories. Child development, 72(1), 187-206.
Granqvist, P., & Hagekull, B. (1999). Religiousness and perceived childhood attachment: Profiling socialized correspondence and emotional compensation. Journal for the scientific study of religion, 254-273.
Jungert, T., & Gustafson, S. (2008, May). Attributional style, academic self-efficacy, and attempts to influence the study environment. In Dynamics within and outside the lab. Proceedings from the 6th Nordic Conference on Group and Social Psychology (pp. 131-146).
Pajares, F., 2& Schunk, D. H. (2001). Self-beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept, and school achievement. Perception, 11, 239-266.
Panaoura, A., & Philippou, G. (2003). The Construct Validity of an Inventory for the Measurement of Young Pupils' Metacognitive Abilities in Mathematics. International Group for the Psychology of Mathematics Education3, 437-444.
Parker, R. (2015). Attachment Aware Schools.
Paul, N., Sylvie, C., Mark, C., Robin, M., & Jaynie, R. (2009). Attributions, cognitions and coping styles. J Applied Soc Psychol, 25, 117-28.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
Seligman, M. E., Abramson, L. Y., Semmel, A., & Von Baeyer, C. (1979). Depressive attributional style. Journal of abnormal psychology, 88(3), 242.
Stein, M. (2006). Young people aging out of care: The poverty of theory. Children and youth services review, 28(4), 422-434.
Tamaki, K., & Takahashi, J. (2013). The relationship between adult attachment style and social skills in terms of the four-category model of attachment style. International Journal of Humanities and Social Science, 3(19), 84-90.
Taylor, M. J., Moran-Taylor, M. J., & Ruiz, D. R. (2006). Land, ethnic, and gender change: Transnational migration and its effects on Guatemalan lives and landscapes. Geoforum, 37(1), 41-61.
Wei, M., Mallinckrodt, B., Russell, D. W., & Abraham, W. T. (2004). Maladaptive perfectionism as a mediator and moderator between adult attachment and depressive mood. Journal of Counseling Psychology, 51(2), 201.