Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate professor of psychology group, Lorestan University, Iran

2 M. A. Educational psychology, Bu ali Sina university

3 PH.D, of Educational psychology,Hamedan, Bu ali Sina University

4 M. A. Clinical psychology,

Abstract

The purpose of this study was to explain the academic buoyancy model based on self-handicapping through the mediating role of love of learning, self-esteem, and self-regulation skills.
The statistical population of this study included all male and female students of high schools in Poldokhtar city, which included about 3990 students. According to the Krejcie and Morgan's table, 350 people (175 girls and 175 boys) were selected as samples based on the multi-stage sampling method. The self-handicapping, academic Buoyancy, love of learning, self-esteem and Buffard et al self-regulatory skills scales were used to collect the data.
Data analysis showed that the conceptual model of the research was confirmed with proper fitness, and self-handicapping had a significant negative effect on academic Buoyancy and all of the mediating variables. More importantly, love of learning and self-esteem had positive mediating roles in the effect of self-handicapping on academic Buoyancy. Although self-handicapping had a significantly negative effect on self-regulation skills, this variable had not a mediating role on the adolescent's academic buoyancy.
It can be concluded that self-handicapping is a factor that can have damaging and destructive effects on the student’s academic buoyancy and other educational outcomes in the school setting. For this reason, it is necessary to use the positive effects of factors such as love of learning and self-esteem to overcome on negative impact of self-handicapping.

Keywords

حیدری، محمود خداپناهی، محمدکریم و دهقانی، محسن. (1388). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خود ناتوان‌سازی. مجله تحقیقات علوم رفتاری. دوره 7، شماره 2 (پی در پی 14). 106-97.
دهقانی‌زاده، محمدحسین؛ حسین‌چاری، مسعود؛ مرادی، مرتضی و سلیمانی‌خشاب، عباسعلی. (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطه‌ای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی. 32 (9)، 30-1.
دلقندی، علیرضا؛ بیان‌فر، فاطمه و طالع‌پسند، سیاوش. (1398). پیش‌بینی رفتارهای خودناتوان‌ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرری. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 15(53)، 92-73.
ذبیح‌الهی، کاظم؛ یزدانی ورزنه، محمدجواد و غلامعلی‌لواسانی، مسعود. (1391). بررسی خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان‌سازی در دانش‌آموزان دبیرستانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 9 (34). 212-203.
رجبی، غلامرضا و بهلول، نسرین. (1386). سنجش پایایی و روایی مقیاس عزت‌نفس روزنبرگ در دانشجویان سال اول دانشگاه شهید چمران. پژوهش‌های تربیتی و روان‌شناختی. 3 (2)، 8، 48-33.
شهرابی، عطیه و پاکدامن، شهلا. (1395). بررسی رابطه بین خودناتوان‌سازی و حرمت خود ناپایدار: نقش ترس از ارزیابی منفی. مجلۀ روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 13(50)، 143 156.
صالحی، محمد و فرخی، نورعلی. (1396). بررسی خودناتوان‌سازی تحصیلی بر اساس عوامل مؤثر بر آن: آزمون یک مدل مفهومی جامع. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 4 (4)، 16، 22-9.
طالب­زاده نوبریان، محسن؛ ابولقاسمی. محمود؛ عشوری، فاطمه و موسوی، سیدحسن. (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 1 (4)، 65-80.
ضیغمیان، سیده فاطمه و معینی‌کیا، مهدی. (1398). فراتحلیل عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 15(54)، 57-33.
عطاردی، مصطفی و کارشکی، حسین. (1392). نقش ابعاد کمال‌گرایی و جهت‌گیری هدف در پیش‌بینی خودتنظیمی دانشجویان. مجلۀ دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 14(2)، 52، 109-101.
قدم‌پور، عزت‌اله؛ اداوی، حمیده و روشن‌نیا، سمیه. (1396). بررسی تأثیر آموزش روانشناسی مثبت‌نگر بر عشق به یادگیری و تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامۀ پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی. 8 (4)، 51 – 67.
قدم‌پور، عزت‌اله؛ یوسف‌وند، مهدی و رجبی، هومن. (1397). نقش خوش‌بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیش‌بینی خودناتوان‌سازی تحصیلی. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی تربیتی. 30، 207 – 230.
کدیور، پروین. (1380). باورهای خودکارآمدی، خودگردانی، هوش و پیشرفت درسی دانش‌آموزان به‌منظور الگویی برای یادگیری بهینه. مجلۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، 10 (1 و 2)، 50-38.
لکی، داوود؛ شکری، امید؛ سپاه منصور، مژگان و ابراهیمی، سارا. (1396). رابطه تاب‌آوری تحصیلی و ارزیابی‌های شناختی با خودناتوان‌سازی تحصیلی: نقش واسطه‌ای هیجان‌های پیشرفت. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 14 (55)، 343-329.
محمدی، مهدی؛ ناصری‌جهرمی، رضا؛ کشاورزی، فهیمه و راسخ‌جهرمی، اطهر. (1394). بررسی رابطه بین عشق به یادگیری با نوآوری جهانی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد.10(2)، 183-174.
مهبد، مینا و یوسفی، فریده. (1396). بررسی رابطه فراشناخت با واسطه‌گری خودکارآمدی عمومی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 5 (8)، 39 – 59.
هومن، حیدرعلی. (1387). مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. تهران. سمت.
 
Bouffard, T., Boisvert, J., Vezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self‐regulation and performance among college students. British journal of educational psychology, 65(3), 317-329.
Chen, L. H., Wu, C. H., Kee, Y. H., Lin, M. S., & Shui, S. H. (2009). Fear of failure, 2× 2 achievement goal and self-handicapping: An examination of the hierarchical model of achievement motivation in physical education. Contemporary Educational Psychology, 34(4), 298-305.
Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic buoyancy in second level schools: insights from Ireland. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
Coudevylle, G. R., Gernigon, C., & Ginis, K. A. M. (2011). Self-esteem, self-confidence, anxiety and claimed self-handicapping: A mediational analysis. Psychology of Sport and Exercise, 12(6), 670-675.
de Fátima Goulão, M., & Menedez, R. C. (2015). Learner autonomy and self-regulation in eLearning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1900-1907.
del Mar Ferradas, M., Freire, C., Núñez, J. C., Pineiro, I., & Rosário, P. (2017). Motivational profiles in university students. Its relationship with self-handicapping and defensive pessimism strategies. Learning and Individual Differences, 56, 128-135.
del Mar Ferradás, M., Freire, C., Valle, A., Núñez, J. C., Regueiro, B., & Vallejo, G. (2016). The relationship between self-esteem and self-worth protection strategies in university students. Personality and Individual Differences, 88, 236-241.
Güryay, B. (2016). The relationship between learning modalities and perceived self-regulation levels. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 232, 389-395.
Güryay, B. (2016). The relationship between learning modalities and perceived self-regulation levels. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 232, 389-395.
Jovanovic, D., & Matejevic, M. (2014). Relationship between rewards and intrinsic motivation for learning–Researches Review. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 149, 456-460.
Karner-Huţuleac, A. (2014). Perfectionism and self-handicapping in adult education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 142, 434-438.
Kljajic, K., Gaudreau, P., & Franche, V. (2017). An investigation of the 2× 2 model of perfectionism with burnout, engagement, self-regulation, and academic achievement. Learning and Individual Differences, 57, 103-113.
Lesko, N. (2012). Act your age!: A cultural construction of adolescence. Routledge.
Mahmoodi, M. H., Kalantari, B., & Ghaslani, R. (2014). Self-regulated learning (SRL), motivation and language achievement of Iranian EFL learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 1062-1068.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46(1), 53-83.
Martin, K. A., & Brawley, L. R. (2002). Self-handicapping in physical achievement settings: The contributions of self-esteem and self-efficacy. Self and Identity, 1(4), 337-351.
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of educational psychology, 106(1), 121.
Miller, S., Connolly, P., & Maguire, L. K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62, 239-248.
Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2010). Comparing self-esteem and self-concept of handicapped and normal students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1554-1557.
Negovan, V., Sterian, M., & Colesniuc, G. M. (2015). Conceptions of learning and intrinsic motivation in different learning environments. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 187, 642-646.
Onayli, S., & Erdur-Baker, O. (2013). Mother-daughter relationship and daughter's self esteem. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 327-331.
Peterson, C., & Seligman, M. E. (2012). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (New York: American Psychological Association & Oxford University Press, 2004). Reflective Practice: Formation and Supervision in Ministry, 32.
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In Handbook of self-regulation (pp. 451-502). Academic Press.
Putwain, D. W., & Daly, A. L. (2013). Do clusters of test anxiety and academic buoyancy differentially predict academic performance?. Learning and Individual Differences, 27, 157-162.
Rappo, G., Alesi, M., & Pepi, A. (2017). The effects of school anxiety on self-esteem and self-handicapping in pupils attending primary school. European Journal of Developmental Psychology, 14(4), 465-476.
Schwinger, M. (2013). Structure of academic self-handicapping—Global or domain-specific construct?. Learning and Individual Differences, 27, 134-143.
Schwinger, M., Wirthwein, L., Lemmer, G., & Steinmayr, R. (2014). Academic self-handicapping and achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(3), 744.
Suknaisith, A., Wongwanich, S., & Piromsombat, C. (2014). Development of teacher performance in educational measurements and evaluation through self-monitoring strategies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1683-1688.
Török, L., Szabó, Z. P., & Boda-Ujlaky, J. (2014). Self-esteem, self-conscious emotions, resilience, trait anxiety and their relation to self-handicapping tendencies. Review of psychology, 21(2), 123-130.