Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Educational Psychology and Counseling Dept., University of Tehran

2 . M.A. in Educational Psychology, Tehran Province Education Department

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship of the social status of a teacher with students’ academic self-efficacy through the madiation of the target structure of the classroom. The population consisted of secondary school female students studying during the academic year of 2014-15 at all public secondary schools and their teachers in Tehran, randomly selected through the multi-stage cluster sampling method. The research method was descriptive and correlational, and was done through path analysis.. Furthermore, the data was collected using a questionnaire. For data collection, teachers answered the Navidi-Barzegar Social Status Questionnaire (2003) with the alpha coefficient 0.84, and students answered the MacIlory & Bunting Academic Self-Efficacy Questionnaire (2002) with the alpha coefficient of 0.81 and the Miguel et al Class Structure Questionnaire (2000) including the subscales of mastery target structure, approach target structure, and performance-avoidance target structure.
The results showed that academic self-efficiency of the students had a significant positive relationship with mastery structure and performance-approach structure. All of subcomponents of the actual social status of a teacher showed positive and significant relationships with students' self-efficacy. The mastery structure of the classroom had a significant positive relationship with actual social status, promotion of education status, provision of amenities, and applying the policy of teachers' participation. The performance-approach structure had a significant positive relationship with the promotion of education status. Finally, the initial version of the model was modified through the mediating role of the mastery structure, and the fitting indicators became desirable.

Keywords

اکرمی، محمود. (1374). رابطه موضع کنترل با سبک مدیریت مدیران مراکز دولتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: مرکزآموزش مدیریت دولتی.
بتدک، موسی؛ ملکی، حسن؛ عباسپور، عباس؛ ابراهیمی قوام، صغری. (1394). تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(37)، ص 23
بحرانی، محمود و رجبی، غلامرضا. (1392). بررسی مدل رابطه ساختارهای هدف کلاسی و بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان، با میانجیگری متغیرهای خودکارآمدی و نیازهای روان‌شناختی. مجله علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران (اهواز)، 6020)، 203-220.
برجعلی لو، سمیه. (1386). تفکر انتقادی، سبک‌های هویت و تعهد هویت: پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پایه سوم دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
حجازی، الهه؛ صادقی، ناهید و خاکی، سکینه خاتون. (1391). رابطه نگرش شغلی، احساس کارآمدی وکارآمدی جمعی با تعهد شغلی معلمان. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی. 11(43)، ص 8
حجازی، الهه و نقش، زهرا. (1387). الگوی ساختاری رابطه ادراک از ساختار کلاس، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و خودنظم بخشی در درس ریاضی. تازه‌های علوم شناختی، 10(4)، 38-27.
دهقانی­زاده، محمدحسین؛ حسینچاری، مسعود؛ مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی. (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختارکلاس؛ نقش واسطه‌ای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامه روانشناسی تربیتی ، 10(32)، ص 5
سامآرام، عزت‌الله؛ قائمپور، محمدعلی. (1390)  سنجش منزلت اجتماعی معلمان در بین دانش آموزان. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران. 3(4)، ص 78
سبزعلی پور، مریم(1386) بررسی اصول حاکم بر محیط تربیتی کلاس درس در دبستان‌های دولتــی دخترانــه شهرســتان آمــل از ابعــاد سه‌گانه فیزیکــی، عــاطفی و سازمان‌دهی. پایــا نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سرمد، غلامعلی؛ کریم­زاده، صمد و کولیوند، معصومه. (1390)  بررسی منزلت اجتماعی معلمان از دیدگاه دانش آموزان دوره‌های راهنمایی تحصیلی ومتوسطه. فصلنامه پژوهش اجتماعی، 4(1)، ص 83
 
 
 
صحرایی، سهراب؛ شکری، امید؛ خانبانی، مهدی؛ حکیمی راد، الهام (1397) رابطه باورهای خودکارآمدی تحصیلی
بهزیستی تحصیلی: نقش واسطه ای تنیدگی تحصیلی ادراکشده و هیجانات پیشرفت. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14(49)، ص 55
فیروز جائیان، علی‌اصغر و گرامی، فتح اله. (1393). بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و منزلت اجتماعی دبیران (مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه شهر خلخال). مطالعات علوم اجتماعی ایران، 11(41)، صص 106و 107
قادری، سمیه (1388) رابطه ادراک از ساختار هدفی کلاس، اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی قبلی با تقلب خود گزارش‌شده در دانشجویان رشته‌های ریاضی- فیزیک و علوم انسانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
محسن­پور، مریم (1388). نقش ادراک از ساختار هدفی کلاس و جهت‌گیری هدفی پیشرفت در پیش‌بینی راهبردهای یادگیری دانش آموزان سال اول دبیرستان. فصلنامه تعلیم و تربیت. 99،  ص 129
محسن پور، مریم. حجازی، الهه و کیامنش، علیرضا(1386) نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت درس ریاضی دانش‌آموزانسال سوم متوسطه شهر تهران. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی. 5 (19)، 9- 35.
نریمانی چماچائی، محمد؛ خشنودنیای زاهد، بهنام و ابوالقاسمی، عادل(1392) نقش درک حمایت معلم در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانایی‌های یادگیری. 1(3)،128-110.
نویدی، احد و برزگر، محمود). 1382). راه‌های ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان. فصلنامه تعلیم و تربیت آموزش‌وپرورش. 74. ص 124
Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Atik, A. D., & Gökmen, A. (2010). An assessment of the factors that influence biology teacher candidates’ levels of academic self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2377-2382.
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of educational psychology, 84(3), 261.
Anderman, E. M., & Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orientations, perceived academic competence, and grades across the transition to middle-level schools. Contemporary Educational Psychology, 22(3), 269-298.
Arbona, C. (2000). The development of academic achievement in school aged children: Precursors to career development.
Assor, A., Kaplan, H., Kanat-Maymon, Y., & Roth, G. (2005). Directly controlling teacher behaviors as predictors of poor motivation and engagement in girls and boys: The role of anger and anxiety. Learning and Instruction, 15(5), 397-413.
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37(2), 122.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, 1986.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148.
Bandura, A. (2000). Self – efficacy Mechanism in Physiological and Health – Promoting Behavior. In J. Madden, IV (Ed), Neurobiology of learning, emotion and effect (PP. 229 -270). New York: Raven.
Blackburn, M. (1998). Academic cheating. Unpublished doctoral dissertation, University of Oklohoma.
Boyd, W. A. (1994). Teacher morale and sense of efficacy as psycho-social variables: Perceptions of social class, occupational status, and occupational prestige.
Chemers, M. Hu a Garcia, B.F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational psychology. 93, 55-64.
Elias, R. Z. (2008). Anti-intellectual attitudes and academic self-efficacy among business students. Journal of education for business, 84(2), 110-117.
Freeman, T. M., & Anderman, L. H. (2005). Changes in mastery goals in urban and rural middle school students. Journal of Research in Rural Education, 20(1), 1-12.
Friedel, J. M., Cortina, K. S., Turner, J. C., & Midgley, C. (2007). Achievement goals, efficacy beliefs and coping strategies in mathematics: The roles of perceived parent and teacher goal emphases. Contemporary Educational Psychology, 32(3), 434-458.
Fwu, B. J., & Wang, H. H. (2002). The social status of teachers in Taiwan. Comparative Education, 38(2), 211-224.
Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004). Predicting high school students' cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary educational psychology, 29(4), 462-482.
Gutman, L. M. (2006). How student and parent goal orientations and classroom goal structures influence the math achievement of African Americans during the high school transition. Contemporary Educational Psychology, 31(1), 44-63.
Hajiyakhchali, A. R., Morovati, Z., & Fathi, F. (2014). Relationships between personality characteristics, intelligence beliefs and achievement goals with academic self-efficacy.
Hargreaves, L. (2009). The status and prestige of teachers and teaching. In International handbook of research on teachers and teaching (pp. 217-229). Springer, Boston, MA.
Hargreaves, L., Cunningham, M., Everton, T., Hansen, A., Hopper, B., McIntyre, D., & Turner, P. (2006). The status of teachers and the teaching profession: views from inside and outside the profession: interim findings from the teacher status project. Department of Education and Skills, University of Cambridge and University of Leicester.
Jain, S., & Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self-regulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 34(3), 240-249.
Kline, P. (2000). A psychometrics primer. free Assn books.
LaGreca, A. M. (1999). The Social Anxiety Scales for Children and Adolescents. Behavior Therapy,
Lent, R.W. Brown, S.D. & Larkin, K.C. (2004). Self-efficacy in the prediction of academic performance perceived career options. Journal of counseling psychology. 33(3), 265-269. 22, 133-136.
Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary educational psychology, 33(4), 486-512.
Maehr, M. L. (2001). Goal theory is not dead—Not yet, anyway: A reflection on the special issue. Educational Psychology Review, 13(2), 177-185.
McIlroy, D., & Bunting, B. (2002). Personality, behavior, and academic achievement: Principles for educators to inculcate and students to model. Contemporary Educational Psychology, 27(2), 326-337.
Midgley, C., Maehr, M. L., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K. E., & Urdan, T. (2000). Manual for the patterns of adaptive learning scales. Ann Arbor: University of Michigan.
Miller, R. B., & Brickman, S. J. (2004). A model of future-oriented motivation and self-regulation. Educational Psychology Review, 16(1), 9-33.
O'meara, J., & MacDonald, D. (2004). Power, prestige and pedagogic identity: A tale of two programs recontextualizing teacher standards. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 32(2), 111-127.
Park, H., & Byun, S. Y. (2015). Why some countries attract more high-ability young students to teaching: Cross-national comparisons of students’ expectation of becoming a teacher. Comparative education review, 59(3), 523-549.
Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of educational Psychology, 98(3), 583.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications. Prentice Hall.
Retelsdorf, J., Butler, R., Streblow, L., & Schiefele, U. (2010). Teachers' goal orientations for teaching: Associations with instructional practices, interest in teaching, and burnout. Learning and instruction, 20(1), 30-46.
Rodgers-Jenkinson, F., & Chapman, D. W. (1990). Job satisfaction of Jamaican elementary school teachers. International Review of Education, 36(3), 299-313.
Sang, G., Valcke, M., Van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112.
Schunk, D. H. (1996). Self-Efficacy for Learning and Performance.
Tuomainen, J., Palonen, T., & Hakkarainen, K. (2010). A Special Education Teacher's Networks: A Finnish Case. International Journal of Special Education, 25(1), 46-58.
Wolters, C. A. (2004). Advancing Achievement Goal Theory: Using Goal Structures and Goal Orientations to Predict Students' Motivation, Cognition, and Achievement. Journal of educational psychology, 96(2), 236.
Ziegler, S. M. (2005). Theory-directed nursing practice. Springer Publishing Company.