Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)

2 Ph. D Student in Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study was to comparison of the effectiveness of brain-based learning and executive functions training on meta-memory in children with special learning disabilities. Method: This experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all the children with special learning disabilities referred to the center of district of Tehran in 2018-109, 45 children with special learning disabilities were considered as the sample size in two experimental groups (each group of 15 child) and control (15 child). The experimental groups underwent brain-based learning (8 sessions 60 minutes) and executive functions training (20 sessions 60 minutes), but the control group received no training. To collect data Colorado learning difficulties questionnaire of Willcutt, Boada, Riddle, Chhabildas, DeFries & Pennington (2011) and meta-memory scale of Esnaashari, HoseinChari, Jowka, Fooladchang, Khormaei (2018). Data analysis was performed using SPSS-24 software in two sections: descriptive and inferential (multivariable analyze of covariance and Bonferroni). Results: The results showed that both of the brain-based learning and executive functions training used in this study can significantly improve the meta-memory in children with special learning disabilities. But the brain-based learning has a greater impact on the meta-memory in children with special learning disabilities. Conclusion: Based on the results of this study, brain-based learning and executive functions training are effective interventions on meta-memory in children with special learning disabilities, but the effect of the brain-based learning was greater.

Keywords

اثنی‎عشری، ندا؛ حسینچاری، مسعود؛ جوکار، بهرام؛ فولادچنگ، محبوبه؛ و خرمایی، فرهاد. (1397). ساخت و اعتباریابی مقیاس فراحافظه برای نوجوانان. مجله روان‌شناسی شناختی، 6(3)، 10-1.
ارسلانی، فهیمه؛ شیخ، محمود؛ حمایت طلب، رسول؛ باقرزاده، فضل­الله؛ و باقرزاده، فضل­الله. (1397). اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری، توجه و مهارت­های حرکتی دانش­آموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. فصلنامه طب توانبخشی، 1(1)، 10-1.
افشاری، علی؛ و هاشمی، زهره. (1397). اثربخشی طرحواره‌ درمانی بر رفتارهای ایذایی دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری. مجله ناتوانی­های یادگیری، 7(4)، 20-7.
آقابابائی، سارا؛ ملک­پور، مختار؛ و عابدی، احمد. (1391). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری املا. تازه­های علوم شناختی، 14(2)، 72-63.
حاجلو، نادر؛ و رضایی شریف، علی. (1392). بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو. مجله ناتوانی­های یادگیری، 1(1)، 43-24.
حشتمی، رسول؛ اصل اناری، روح اله؛ و شکراللهی، رقیه. (1395). اثربخشی تکنیک­های بازی درمانی گروهی بر اضطراب حالت، احساسات مثبت و سطح سازگاری عمومی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص. مجله ناتوانی­های یادگیری، 5(4)، 24-7.
خانجانی، زینب؛ صالحی اقدم، خدیجه؛ و عافی، الهه. (1397). اثربخشی آموزش مبتنی بر بازتوانی شناختی در بهبود حافظه دیداری و شنیداری کودکان با اختلالات یادگیری همراه با بیش‌فعالی و اختلالات یادگیری بدون بیش‌فعالی. نشریه آموزش و ارزشیابی، 11(43)، 44-29.
خسروتاش، پریسا؛ ابوالمعالی، خدیجه؛ و هاشمیان، کیانوش. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانش­آموزان با اختلال ریاضی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، 113-79.
دلاور، علی. (1396). روش­های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، ویرایش(ویراست) جدید، تهران: انتشارات ویرایش.
روح الامینی، شکوفه؛ سلیمانی، مهران؛ و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه­ای مغز بر توجه انتخابی و انعطاف­پذیری شناختی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجله ناتوانی­های یادگیری، 8(1)، 41-23.
سیفی، سمیه؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ عشایری، حسین؛ فرخی، نورعلی؛ و درتاج، فریبرز. (1396 الف). اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مؤلفه‌های برنامه‌ریزی و حل مسأله‌ی کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دبستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13(43)، 118-101.
سیفی، سمیه؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ عشایری، حسین؛ فرخی، نورعلی؛ و درتاج، فریبرز. (1396 ب). اثر یادگیری سازگار با مغز بر انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی دانش­آموزان. تازه­های علوم شناختی، 19(3)، 61-51.
سیفی، سمیه؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ عشایری، حسین؛ فرخی، نورعلی؛ و درتاج، فریبرز. (1396). اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مؤلفه‌های برنامه‌ریزی و حل مسأله‌ی کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دبستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13(43)، 118-101.
عبدالمحمدی، کریم؛ علیزاده، حمید؛ غدیری، فرهاد؛ طیب لی، معصومه؛ و فتحی، آیت­اله. (1396). بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه درجه­بندی رفتاری کارکردهای اجرایی در کودکان 9 تا 12 سال. فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 8(30)، 151-135.
عزیزیان، اسدزاده، علیزاده، درتاج و سعدی­پور، 1396). طراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و ارزیابی اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دیرآموز. دوفصلنامه علمی و پژوهشی راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 138-113.
فتحی آشتیانی، مینا؛ اخوان تفتی، مهناز؛ و خادمی، ملوک. (1395). اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش و حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانی­های یادگیری. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12(41)، 142-125.
نوده­ئی، خدیجه؛ صرامی، غلامرضا؛ و کرامتی، هادی. (1395). رابطۀ کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظۀ کاری با عملکرد خواندن دانش­آموزان: نقش سن، جنس و هوش. فصلنامه روانشناسی شناختی، 4(3)، 25-11.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub.
Caine, R. N., Caine, G., McClintic, C., & Klimek, K. (2005). 12 brain/mind learning principles in action: the fieldbook for making connections, teaching, and the human brain. Corwin Press.
ElAdl, A. M., & Saad, M. A. E. (2019). Effect of a Brain-Based Learning Program on Working Memory and Academic Motivation among Tenth Grade Omanis Students. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 42-50.
Martin, k. L. (2006). Perceptions of brain-based learning from principals in the Bulloch country school system, Georgia Doctoral Dissertation, union Institute & university cincin nati, Ohio.
Miciak, J., Cirino, P. T., Ahmed, Y., Reid, E., & Vaughn, S. (2019). Executive Functions and Response to Intervention: Identification of Students Struggling with Reading Comprehension. Learning Disability Quarterly42(1), 17-31.
Saleh, S., & Mazlan, A. (2019). The Effects of Brain-Based Teaching With I-Think Maps and Brain Gym Approach towards Physics Understanding. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia8(1), 12-21.
Seamens, A., Taussig, B., Penziner, K., Smidt, A., & Lawley, L. P. (2016). Exploring the prevalence of learning disabilities in children with cutaneous mastocytosis: A pilot cohort study. Journal of the American Academy of Dermatology75(6), 1254-1255.
Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychological assessment23(3), 778.