Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D student in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

2 Assistant Professor in Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran. (Corresponding Author)

3 Assistant Professor in Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

Abstract

The purpose of this study was to The effectiveness of ethical intelligence training in educational ethic and educational self-efficacy in tenth grade female students. The research method was experimental with unbalanced control group design. The statistical population consisted of 771 students of 10th grade girl students in zanjan city in the academic year of 2017-2018. 1 experimental group and 1 control group were divided and replaced. Subjects in both groups completed the questionnaires of academic ethics and academic self-efficacy in pre-test and post-test. The experimental group received 11 sessions of 90 minutes of ethical intelligence training while the control group did not receive any intervention. Results of covariance analysis showed that moral intelligence training had an effect on increasing students' academic ethics and academic self-efficacy (P˂0.001). Overall, the results of this study showed that to increase students' academic ethics and academic self-efficacy, using ethical intelligence training is effective.

Keywords

اسماعیل، منیره؛ رضاپور، یاسر؛ بهجتی، فاطمه؛ نیازی، شهریار. (1396). اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصه‌گویی بر اساس قصه‌های دینی و قرآنی بر هوش اخلاقی و هوش هیجانی. مجله فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده، 12(41)، 22-7.
حاتم­زاده، یاسر؛ ایزدی، محمود؛ هاشمی، زهرا. (1394). بررسی همبستگی جهت‌گیری مذهبی، ابعاد شخصیت و خودکارآمدی با سبک‌های مقابله با استرس در دانشجویان کارورز پرستاری. مجله پژوهش پرستاری، 6(22)، 64-53.
حسینی نژاد، سیدمحسن؛ ثناگو، اکرم؛ کلانتری، سهیلا؛ جویباری، لیلا؛ سعیدی، سمیرا. (1395). اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی؛ دیدگاه و تجربیات دانشجویان پزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(22)، 43-34.
دانایی‌فرد، حسن؛ تراب زاده، محمدصادق. (1396). تحلیلی بر انسجام نظریه عدالت در خط‌مشی‌های آموزشی؛ رویکرد ارزیابی نظریه برنامه. مجله اندیشه مدیریت راهبردی، 11(1)، 108-73.
درتاج، فریبرز؛‌ مصائبی، اسداالله؛‌ اسدزاده، حسن. (1388). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر 15-12 ساله. فصلنامهروانشناسیکاربردی، 3 (12)، 72-62.
رضاپور، یاسر؛ شاهدی، سمیه. (1396). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه‌گویی بر بهبود حالت‌های خلقی و رفتارهای یادگیری دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی کاربردی، 2(42)، 194-175.
گل‌پرور، محسن. (1389). بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بی‌عدالتی آموزشی در رفتارهای مدنی تحصیلی دانشجویان. فصلنامهاندیشه‌هایتازهدرعلومتربیتی، 5(4)، 42-25.
گل‌پرور، محسن. (1394). نقش اخلاق تحصیلی در رابطه عدالت و بی‌عدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان.
مهبد، مینا؛ فولادچنگ، محبوبه. (1391). نقش دل‌بستگی به والدین در پیشرفت تحصیلی با واسطه‌گری خودکارآمدی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6(1)، 102-88.
میرابی، سکینه. (1396). رابطه ویژگی‌های شخصیتی با اعتیاد به اینترنت و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش- آموزان دوره اول متوسطه استان گیلان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
یاسمی نژاد، پریسا. (1393). تأثیرآموزشهوشاخلاقیبرمسئولیت‌پذیری،همدلیهیجانی،اخلاق تحصیلیو بخشودگیبینفردیدانش آموزاندخترپایهسوممقطعمتوسطه. رساله دکتری رشته روان‌شناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.
Ansong, D., Eisensmith, S. R., Okumu, M., & Chowa, G. A. (2019). The importance of self-efficacy and educational aspirations for academic achievement in resource-limited countries: Evidence from Ghana. Journal of adolescence70, 13-23.
Bao, Z., Zhang, W., Lai, X., Sun, W., & Wang, Y. (2015). Parental attachment and Chinese adolescents' delinquency: The mediating role of moral disengagement. Journal of adolescence44, 37-47.
Gini, G., Pozzoli, T., & Hymel, S. (2014). Moral disengagement among children and youth: A meta‐analytic review of links to aggressive behavior. Aggressive behavior40(1), 56-68.
Judge, T. A., Jackson, C. L., Shaw, J. C., Scott, B. A., & Rich, B. L. (2007). Self-efficacy and work-related performance: The integral role of individual differences. Journal of applied psychology92(1), 107.
Roick, J., & Ringeisen, T. (2018). Students' math performance in higher education: Examining the role of self-regulated learning and self-efficacy. Learning and Individual Differences65, 148-158.
Sengsavang, S., & Krettenauer, T. (2015). Children's moral self-concept: The role of aggression and parent–child relationships. Merrill-Palmer Quarterly61(2), 213-235.
Smith, T. R., Langenbacher, M., Kudlac, C., & Fera, A. G. (2013). Deviant reactions to the college pressure cooker: A test of general strain theory on undergraduate students in the United States. International Journal of Criminal Justice Sciences8(2).