Document Type : Research Paper

Authors

1 Department psychology of university payam_e_noure semnan

2 Department of psychology and university of payame nour of semnan

Abstract

The purpose of this study was to prediction of academic self-handicapping behaviors based on academic engagement, quality of school life and sense of belonging to school male students of high school Rey city. The descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the male students of high school Rey city in year academic 2017-2018 to 4000 male students. According to cluster sampling method, 350 male students were selected as samples and they were asked to fill in self-handicapping scale of Jones and Rhodewalt (1982), academic engagement scale of Fredricks, Blumenfeld and Paris (2004) quality of school life scale of Williams and Baten (1981) and measuring students’ sense of connectedness with school of Brew, Beatty and Watt (2004), and. The data were analyzed by tests of Pearson correlation and multivariate regression. Findings showed that there was a negative and significant correlation between academic engagement, quality of school life and sense of belonging to school with academic procrastination students (P<0/01). Regression analyses also revealed that 27/4 of variance of self-handicapping behaviors was explained by academic engagement, quality of school life and sense of belonging to school. This study confirmed the significant contribution of academic engagement, quality of school life and sense of belonging to school on self-handicapping behaviors of students.

Keywords

آزادی، اسماعیل؛ متینی صدر، محمدرضا؛ صادق پور، آتوسا و نوری، محمدرضا. (1392). بررسی راهبردهای مقابله‌ای اسلامی، ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهای خودناتوان­ساز در دانشجویان بسیجی و عادی. فصلنامه روانشناسی نظامی، 4(16)، 30-17.
حاج باقری، محسن؛ عربی متین‌آبادی، محمدجواد؛ قدیرزاده، زهرا؛ موجودی، حامد؛ و انصاری‌پور، محمدمهدی. (1396). علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(3)، 34-24.
حداد رنجبر، سمیه؛ سعدی­پور، اسماعیل؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری. (1397). تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان: بر اساس بسته آموزشی تدوین‌شده. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(2)، 17-8.
حکیم زاده، رضوان؛ درانی، کمال؛ ابوالقاسمی، مهدی و نجاتی، فرهاد. (1393). بررسی رابطۀ احساس تعلق به مدرسه با انگیزۀ پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دورۀ متوسطه نظری شهر اصفهان. مجله علوم تربیتی، 21(1)، 166-151.
حیدری، اعظم. (1394). بررسی ساختار عاملی (روایی سازه) پرسشنامه کیفیت زندگی در مدارس. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
ذبیح الهی، کاظم؛ یزدانی ورزنه، محمدجواد و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1391). خودکارآمدی تحصیلی و رفتارهای خودناتوان ساز در دانش آموزان دبیرستانی. فصلنامه علمی و پژوهشی روانشناسان ایرانی، 9(34)، 213-203.
زارع، حسین؛ محبوبی، طاهر و سلیمی، حسین. (1394). تأثیر آموزش شناختی ارتقاء امید بر کاهش اهمال‌کاری و خودناتوان‌سازی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوکان. نشریه آموزش و ارزشیابی، 8(32)، 110-93.
زاهد بابلان، عادل؛ کریمیان، غفار و دشتی، ادریس. (1396). نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودپندارة تحصیلی در اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان پایة پنجم و ششم ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی. رویکردهای نوین آموزشی، 12(1)، 91-75.
سلطانی شال، رضا؛ کارشکی، حسین؛ آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا؛ عبدخدایی، محمدسعید و بافنده، حسین. (1390). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 19(1)، 93-79.
سیدسرابی، مهناز و عسگری، شهناز. (1397). پیش‌بینی رفتارهای خودناتوان­ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، تاب‌آوری و تحمل پریشانی دانش آموزان دختر. پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 3(25)، 21-1.
شریفی، فائزه؛ مرزیه، افسانه و جناآبادی، حسین. (1396). رابطه هدف‌ها پیشرفت با احساس تعلق به مدرسه و نشاط ذهنی دانش‌آموزان. فصلنامه روانشناسی مدرسه، 6(4)، 119-99.
صالحی، محمد و دلاور، علی. (1394). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودناتوان‌سازی. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 6(20)، 118-97.
صفری، هدیه؛ جناآبادی، حسین؛ سلم‌آبادی، مجتبی و عباسی، امیر. (1394). پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8(6)، 12-7.
عالی‌پور بیرگانی، سیروس؛ مکتبی، غلامحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه و مفردنژاد، ناهید. (1390). رابطه ویژگی‌های شخصیتی با خودناتوان‌سازی تحصیلی و مقایسه شیوه‌های فرزندپروری از لحاظ متغیر اخیر در دانش‌آموزان سال سوم دبیرستانی. دستاوردهای روان‌شناختی، 18(2)، 154-135.
عباسی، مسلم؛ درگاهی، شهریار؛ پیرانی، ذبیح و بنیادی، فرزانه. (1394). نقش تعلل ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(1)، 169-160.
عجم، علی‌اکبر؛ بادنوا، صدیقه؛ عبداللهی، مجید و مؤمنی مهمویی، حسین. (1395). رابطه بین خلاقیت هیجانی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(4)، 18-11.
عمویی، نوشین؛ عجم، علی‌اکبر و بادنوا، صدیقه. (1396). نقش سرمایه روان‌شناختی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(2)، 75-66.
قدم‌پور، عزت‌الله؛ کامکار، پیمان؛ سبزیان، عاطفه؛ چهل‌بر، سمانه؛ عبدلی و گراوند، هوشنگ. (1394). بررسی رابطه بین انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی با اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز. پژوهش‌های کاربردی در روانشناسی تربیتی، 2(1)، 67-53.
کارشکی، حسین؛ مؤمنی مهمویی، حسین و قریشی، بهجت. (1393). رابطة انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانش‌آموزان مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 11(40)، 114-104.
کریمیان‌پور، غفار؛ دولتی، حسین؛ رنجبر، محمدجواد و غلامی، فائزه. (۱۳۹۴). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی در مدرسه و مؤلفه‌های آن با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان، کنفرانس ملی روانشناسی علوم تربیتی و اجتماعی.
محمودیان، حسن؛ عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح و شاه علی کبورانی، فاطمه. (1397). نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 206-197.
مکیان، راضیه السادات و کلانترکوشه، سیدمحمد. (1394). هنجاریابی پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در میان دانش‌آموزان شهر تهران. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 5(20)، 138-119.
هاشمی رزینی، هادی؛ موسوی­پناه، سیدمسلم و شیری، مریم. (1397). رابطه جهت‌گیری هدف‌ها پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمال‌کاری و خودناتوان­سازی تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی دانشگاه فرهنگیان، 3(11)، 80-67.
 
Antony, J. (2016). Academic Self-Efficacy and Self-Handicapping: Are they Influenced by Self-Regulated Learning?. Journal of Research: THE BEDE ATHENAEUM, 7(1), 15-22.
Brew, C., Beatty, B., & Watt, A. (2004). Measuring students’ sense of connectedness with school. In AARE (pp. 1-22).
Bryce, C. I., Goble, P., Swanson, J., Fabes, R. A., Hanish, L. D., & Martin, C. L. (2018). Kindergarten school engagement: Linking early temperament and academic achievement at the transition to school. Early education and development, 29(5), 780-796.
Cano, F., Martin, A. J., Ginns, P., & Berbén, A. B. G. (2018). Students’ self-worth protection and approaches to learning in higher education: predictors and consequences. Higher Education, 76(1), 163-181.
Çapri, B., Gündüz, B., & Akbay, S. E. (2017). Utrecht Work Engagement Scale-Student Forms'(UWES-SF) Adaptation to Turkish, Validity and Reliability Studies, and the Mediator Role of Work Engagement between Academic Procrastination and Academic Responsibility. Educational Sciences: Theory and Practice, 17(2), 411-435.
Çınar, K. A. Y. A., Erol, U. Ğ. U. R., ŞAR, A. H., & Ercengiz, M. (2017). Self-handicapping and irrational beliefs about approval in a sample of teacher candidates. Kastamonu Education Journal, 25(3), 869.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Ghotra, S., McIsaac, J. L. D., Kirk, S. F., & Kuhle, S. (2016). Validation of the “Quality of Life in School” instrument in Canadian elementary school students. PeerJ, 4, e1567.
Gu, X., Chang, M., & Solmon, M. A. (2016). Physical activity, physical fitness, and health-related quality of life in school-aged children. Journal of Teaching in Physical Education, 35(2), 117-126.
Jones, E. E., & Rhodewalt, F. (1982). The self-handicapping scale. Princeton, NJ: Princeton University.
Lee, J., & Shute, V. J. (2010). Personal and social-contextual factors in K–12 academic performance: An integrative perspective on student learning. Educational Psychologist, 45(3), 185-202.
Nadirova, A., & Burger, J. M. (2014). Assessing student orientation to school to address low achievement and dropping out. Alberta Journal of Educational Research, 60(2), 300-321.
Pekrun, R., Lichtenfeld, S., Marsh, H. W., Murayama, K., & Goetz, T. (2017). Achievement emotions and academic performance: Longitudinal models of reciprocal effects. Child development, 88(5), 1653-1670.
Rissanen, I., Kuusisto, E., Tuominen, M., & Tirri, K. (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher's classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and Teacher Education, 77, 204-213.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.