Document Type : Research Paper

Author

منطقه 22-شهرک گلستان-بلوار امیرکبیر-خیابان بنفشه-کوچه بنفشه یک-پلاک 26-واحد 5

Abstract

Abstract
The purpose of this research is to study the factors affecting the institutionalized curriculum of Islamic Thought Course. The research is descriptive of a survey type. The statistical population consisted of students at the University of Police, manner. Using a relative classified sampling method, 150 individuals including 53 students from the police college and 72 ones from the Department of Traffic, and 25 ones from the Kosar college, who have gone through Islamic Thinking Courses 1 and 2 and three months have passed since their end of the semester period. They were selected as statistical samples. The main instrument for collecting data is a questionnaire of 64 items that is an indicator of the institutionalized curriculum and the factors that affect it. To assess the validity of the tool, content validity method was used. The tool was evaluated acceptable from the view of experts, and to assess the reliability of the curriculum and the effective factors, Cronbach's alpha was used and their values were 0.74 and 0.79, respectively. For analyzing the data, Pearson correlation coefficient and regression were used as inter and independent T-test. The results showed that the effect of educational factors, social factors and individual factors on the institutional curriculum of Islamic Thought was significant while geographical factors did not show a significant relationship. On this basis, it can be said that educational, social, and individual factors explained the variations of the curriculum for as much as 29%, 55% and 23% respectively

Keywords

اکرمی، سیدرضا. (1373). ارائه یک الگوی برنامه درسی بینش اسلامی مقطع متوسطه، رساله دکتری تخصصی رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه تربیت‌معلم تهران.
پارسا، محمد. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر برنامه درسی اجرا شده و برنامه درسی آموخته‌شده در دوره‌های کارشناسی دانشگاه شیراز بر اساس الگوی سه عاملی بیگز، پایان‌نامه دکتری تخصصی رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز.
سعیدی رضوانی، محمود. (1380). تبیین برنامه درسی پنهان درس بینش اسلامی دوره متوسطه و ارائه راهبردهایی در آموزش اثربخش دینی، رساله دوره دکتری.
شعاری­نژاد، علی‌اکبر، 1379، نقش فعالیت‌های فوق‌برنامه در بهبود مهارت‌های زندگی نوجوانان، تهران، امیرکبیر.
صمدی، پروین. (1380). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی دینی برای دوره متوسطه تحصیلی و میزان توافق برنامه درسی با آن، رساله دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرس.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1384). کالبدشکافی برنامه درسی تجربه‌شده، مجموعه مقالات چهارمین همایش انجمن برنامه‌ریزی درسی ایران (قلمرو برنامه درسی ایران) تهران، انتشارات سمت.
کشتی آرای، نرگس. (1387). طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی تجربه‌شده مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و اعتبارسنجی آن در گروه‌های پزشکی، رساله دکتری تخصصی رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
محمدی، مهدی. (1385). بررسی تأثیر برنامه درسی تجربه‌شده بر رضایت و موفقیت دانشجویان رشته‌های مهندسی و علوم پایه- ارائه مدل‌های توضیحی- رساله دکتری تخصصی برنامه‌ریزی درسی دانشگاه شیراز.
معروفی، یحیی. (1387). عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش دانشگاه‌ها به‌منظور ارائه مدلی برای ارزشیابی، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت‌معلم.
یوسف زاده، محمدرضا. (1386). تحلیل سطوح (ایده آل، مدون، اجراشده و دریافت شده) برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه به‌منظور ارائه الگویی برای آن، رساله دکتری تخصصی رشته برنامه‌ریزی درسی، شیراز: دانشگاه شیراز
McGrath, J. E. (1994). Political Attitudes over the Lifespan: The Bennington Women after Fifty Years.
Gagnon, P. (2003). Educating Democracy--State Standards To Ensure a Civic Core.
Fathi-vajargah.k; Zimitat, c. (2007). experiental curriculum target journal: curriculum studies.paul.
Goodlad, J. I. (1979). Curriculum Inquiry. The Study of Curriculum Practice.
Jian h. (2012), A literature review of text book, teachers manuals, teachers knowledge, classroom instruction and content issues, university of Chicago
Johnson G.M.. (1997). Undergraduate student attrition. A comparision of students who withdraw and students who persist. Albert Journal of education research.
Kawood I (2009) proposal for development geography curriculum for ten grades in Jordanian school, Ann shams university Eghpt
Khademi, M & Yousefzadeh, M.R(2013) A study of ideal and written level of secondary social textbook, international research journal of applied and basic science,v0l2.No5.1601-1605
Klien, M. F. (1991). A Conceptual Framework For Curriculum Decision Making in the Politics of Curriculum Decision making.
Pascavella, E. t. (1985). College environmental influences on learning cognitive development. In smart, J.C. (ED). Higher education: Handbook of theory and reseach, vol. L. New york: Ayaathon press.
Posner, G. J. (1995). Analyzing the curriculum. McGraw-Hill Humanities Social.
Stark, J. S., Bentley, R. J., Lowther, M. A., & Shaw, K. M. (1991). The student goals exploration: Reliability and concurrent validity. Educational and psychological measurement51(2), 413-422.
vernika,K. (2001). Do text book teach demoCratic. Values? A reception study of a ninth grade civics text book
Wilson, L. O (2001) types of curriculum, Available at:www.uwsp. Eduction/ Silson/currc/curtyp.htm.