Document Type : Research Paper

Author

Abstract

Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of cognitive-behavioral stress management training on test anxiety, academic achievement and performance of male and female students who were enrolled in high school enrollment in Malayer in the academic year of 1395-94. A sample of 100 individuals (50 boys and 50 girls, half of the subjects in the experimental group (25) and the other half (25 persons) in the control group were replaced) was selected through multi-stage random sampling. Sara son's test was used to test the anxiety of the subjects. The students' average score and grade of examination were considered as academic achievement and performance. For the 10-session group, 1.5 hours of cognitive-behavioral stress management training was performed in the experimental groups, but the controls group did not receive any training. Data analysis with factorial multivariate analysis of variance showed that: Stress management training based on cognitive-behavioral approach has an impact on the performance of exam, academic achievement and student's test anxiety. The stress-management of cognitive-behavioral stress reduced the test anxiety of male and female students, and improved the academic achievement and performance of the male and female students. But did not significantly affect on gender, and educational interaction and gender on any of the variables.

Keywords

Main Subjects

ابوالقاسمی، عباس. (1382). اضطراب امتحان، تشخیص، علل و شیوه‌های مقابلۀ مبتنی بر پژوهش. اردبیل: نیک‌آموز.
امیری مجد، مجتبی و شاهمرادی، احمد. (1388). تأثیر درمان شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. فصلنامه علوم رفتاری، 1(1)؛ 53-64.
امیری، برزو؛ قنبری هاشم‌آبادی، بهرامعلی وآقا محمدیان، حمیدرضا. (1384). مقایسه اثربخشی شیوه گروه‌درمانی شناختی-رفتاری، آموزش مهارت‌های مطالعه و روش تلفیقی بر کاهش اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روانشناسی.6(2)؛ 55-72.
آبنیکی، ا؛ ابوالقاسمی، ع؛ عباسی، م؛ معزز، ر؛ و جلالی، ر. (1394). اثربخشی مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خودکنترلی زنان افسرده. مجله مطالعات روانشناسی بالینی، دوره 5، شماره 19، صص 99-118.
آدلاید، آ. ام. نیکل و پکسمن، پنی، ام. (1999). راهنمای عملی تهیه و نمایش جدول‌های آماری در پژوهش رفتاری. (ترجمه: حیدر علی هومن و علی عسگری. 1388). تهران: سمت.
آنتونی، مایکل؛ ایرونسون، گیل و اشنایدرمن، نیل. (2009). راهنمای عملی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری. (ترجمه جواد آل محمد، سولماز جوکار و حمید طاهر نشاط دوست، 1387). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
بیابانگرد، اسماعیل. (1381). اثربخشی درمان چندوجهی لازاروس، عقلانی-عاطفی آلیس و آرام‌سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان. اندیشه و رفتار،8(3)، 36-42.
بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان؛ محمدزادگان، رضا و سپهوند، رضا. (1394). مقایسه باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب‌شناختی در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادی. فصلنامهمطالعاتروانشناسیبالینی،19(5)،139-153.
چینی‌فروشان، م؛ نشاط دوست، ح، ط و عابدی، م، ر. (1394). اثربخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان پسران داوطلب کنکور سراسری. فصلنامهمطالعاتروانشناسیبالینی، سال ششم، شماره بیست و سوم،
حسینی، سید امجد؛ زهراکار، کیانوش و امینی، ناصر. (1388). برسی اثربخشی آموزش تلقیح استرس در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رزند. پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد بجنورد، سال پنجم، 20؛ 51-76.
حمید، ن؛ حسین‌زاده، آ و کیانی‌مقدم، ر. (1394). اثربخشی روش آرامش عضلانی همراه با تجسم مثبت موفقیت بر اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی. فصلنامه روانشناسی بالینی، دوره 6، شماره 4، 41-50.
حیدری، م. شهبازی، س. (1394). بررسی تأثیر آوای قرآن بر میزان اضطراب امتحان در دانشجویان پرستاری و فوریت‌های پزشکی. نشریه گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، دوره 12، شماره 1، صص 56-63.
ستاری نجف آبادی، ر و حیدری، ح. (1394). اثربخشی مشاوره با رویکرد فراشناختی در اضطراب امتحان دانش‌آموزان. مجله علومرفتاری، دوره 9، شماره 1، صص 27-32.
سلطانی، مرضیه و امین الرعایا، مهین و عطاری، عباس. (1387). اثر آزمون مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. 11؛ 9-16.
شیخ‌الاسلامی، علی و سیداسماعیلی قمی، نسترن. (1393). مقایسۀ تأثیر روش‌های آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان. مجلۀ روانشناسی مدرسه، (2)3، 121-104.
شیخ‌الاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی‌قوام، صغری. (1391). تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان. فصلنامۀ پژوهش در نظام‌های آموزشی، (18)6، 15-1.
غفاری، ابوالفضل و ارفع‌بلوچی، فاطمه. (1390). رابطۀ انگیزش پیشرفت و خودپندارۀ تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش‌های روانشناسی بالینی و مشاوره، (2)1، 136-121.
موسوی، معصومه؛ حق شناس، حسن؛ علیشاهی، محمدجواد و نجمی، بدرالدین (1387). اضطراب امتحان و برخی عوامل فردی- اجتماعی مرتبط به آن در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز. مجله تحقیقات علوم رفتاری. دوره 6، شماره 1. صص 25-17.
نظام دوست، علیرضا. (1383). بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی و نرم یابی آزمون‌های سنجش اضطراب امتحان ساراسون. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اهواز. (چاپ نشده).
 
Chen, M. L. (2007); Test anxiety, reading anxiety and reading performance aiming university English as second language learners. Unpublished Master’s Thesis, Ming Chuan University.
Dawood, E., Al Ghadeer, H., Mitsu, R., Almutary, N., & Alenezi, B. (2016). Relationship between Test Anxiety and Academic Achievement among Undergraduate Nursing Students. Journal of Education and Practice, 7(2), 57-65.
Dewi, N., & Mangunsong, F. (2012). Contribution of Student's Perception Toward Teacher's Goal Orientation and Student's Goal Orientation as a Mediator in Test Anxiety on Elementary's Final Exams. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 509-517.
Fiore, A. M. (2003). Gender differences in test anxiety (Doctoral dissertation, West Virginia University Libraries).
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2015). Achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-509.
Ganzenmuller, L. (2006). Using Relaxation to Cue Memory and Improve Law School Admission Test Scores. ProQuest.
Hall, T. S. (2005). Is test anxiety a form of specific social phobia?. University of Maryland, College Park.
Harrison, J. A. (2011). Effects of a brief yoga intervention on test anxiety in fifth grade students (Doctoral dissertation, University of Dayton).
Kennedy, D. V., & Doepke, K. J. (1999). Multicomponent treatment of a test anxious college student. Education & Treatment of Children, 22(2), 203.
Keogh, E., Bond, F. W., & Flaxman, P. E. (2006). Improving academic performance and mental health through a stress management intervention: Outcomes and mediators of change. Behaviour research and therapy, 44(3), 339-357.
Lawson, D. J. (2006). Test anxiety: A test of attentional bias.
Linden, W. (2004). Stress management: from basic science to better practice. Sage.
Liu, J. T., Meng, X. P., & Xu, Q. Z. (2006). The relationship between test anxiety and personality, self-esteem in grade one senior high students. Zhonghua yu fang yi xue za zhi [Chinese journal of preventive medicine], 40(1), 50-52.
Lotz, C., & Sparfeldt, J. R. (2017). Does test anxiety increase as the exam draws near?–Students' state test anxiety recorded over the course of one semester. Personality and Individual Differences, 104, 397-400.
Orbach, G., Lindsay, S., & Grey, S. (2007). A randomised placebo-controlled trial of a self-help Internet-based intervention for test anxiety. Behaviour Research and Therapy, 45(3), 483-496.
Peleg, O., Deutch, C., & Dan, O. (2016). Test anxiety among female college students and its relation to perceived parental academic expectations and differentiation of self. Learning and Individual Differences, 49, 428-436.
Putwain, D. (2008). Do examinations stakes moderate the test anxiety–examination performance relationship?. Educational Psychology, 28(2), 109-118.
Putwain, D. W., & Daniels, R. A. (2010). Is the relationship between competence beliefs and test anxiety influenced by goal orientation?. Learning and Individual Differences, 20(1), 8-13.
Sarason, I. G. (1980). Test anxiety: Theory, research, and applications. Lawrence Erlbaum Assoc Inc.
Sarason, I. G. (1994). The meaning of anxiety. New York: Roland Press
Sarason, S. B., & Mandler, G. (1952). Some correlates of test anxiety. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 47(4), 810.
Spielberger, C. D., & Vagg, P. R. (1995). Test anxiety: A transactional process model.
Virginia, A. (2003). Effects of Stress Inoculation Training on the Academic Performance of College Students. Arizona: State University.