Document Type : Research Paper

Authors

1 Teacher of Applied Science University of Tehran

2 Professor of Psychology University of Mohaghegh Ardabili

3 Assistant Professor of Psychology, Islamic Azad University of Ardebil

Abstract

The purpose study was to investigate the effectiveness and comparison of courses group motivational interviewing and emotion regulation training on reduction of the bullying behaviorand academic burnout teen user virtual social networking with considering role countervailing gender. This research is a probationary from kind multi collective pretest and posttest. The statistical population of the study was selected from all male and female students of secondary second user virtual social networking of Tehran city in the (2016-2017) perannum academic . 90 user students who was selected with means an accidental polymorphous of cluster sampling and at experimental and control groups into accidental.Geared of collect the data from the questionnaires of communication with virtual social Alinaghi & Ataei the bullying in school Patchin & Hinduja and the Bersou academic burnout used. For data analysis the method of Multivariable analysis of covariance, oneway analysis of variance and Bonfreoni posterior comparison used. The results showed that motivational interviewing and emotional regulation training compared with the control group had an effect on bullying behavior (general and cyber) and academic burnout (exhaustion, cynicism and inefficiency), but did not affect traditional bullying and emotional exhaustion (p< 0.05). In addition, the role of gender as a countervailing variable was confirmed only in relation to the effectiveness of emotional regulation training in reducing the variables of bullying (general) cyber bullying and academic cynicism. the results of the Bonferroni posterior test showed that there was no significant difference between two methods in reducing bullying behavior and academic burnout (P< 0.05).

Keywords

Main Subjects

امانلو، حسین و شادمانی، احسان. (1394). ماهیت مجازی (درآمدی بر شبکه‌های اجتماعی). تهران:‌ انتشارات معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین.
بدری‌گرگی، رحیم؛ مصرآبادی، جواد؛ پلنگی، مریم و فتحی، رحیم. (1391). ساختار عاملی پرسش‌نامۀ فرسودگی‌تحصیلی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در دانش آموزان متوسطه. فصل‌نامه اندازه‌گیری تربیتی. شماره 7/180-164.
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ فتحی‌آذر، اسکندر و علایی، پروانه. (1391). قلدری سنتی و سایبری در نوجـوانان دختر مـدارس راهنمایی - نقش کیفیت ارتباط معلم-دانش‌آموز. فصل‌نامۀ روانشناسی تربیتی. دوره 8، شماره 26/175-153.
جعفری، زینب. (1395). اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر میزان و نحوه استفاده از تلفن همراه، شبکه‌هــای اجتماعی مجازی و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان نایین. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
جناآبادی، حسین؛ عیسی‌زادگان، علی و نعمتی، محمد. (1394). اثربخشی مصاحبۀ انگیزشی بر خودکار آمدی و بهبود خودپندارۀ دانش‌آموزان کم‌پیشرفت. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 21‌/‌62 – 44.
حبیبی، رامین و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1395). اثربخشـی آموزش مهارت‌هــای خود مدیریتی بر از خودبیگانگی تحصیلـی، تعلل ورزی تحصیلـی و زورگویی دانش‌آمـوزان دورۀ متوسطه. دوماه‌نامـۀ علمی پژوهشی راهبردهـای آموزش در علـوم پزشکی. دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید مدنی تبریز. سال نهم، شمارۀ 5/380-371.
حداد رنجبر، سمیه و احمدی‌پور، طاهره. (1390). هویت‌یـابی و ابعاد آن در جریـان استفاده از فضای مجـازی بین دانشجویان. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه رفسنجان.
ربانی‌پارسا، محمدجواد؛ مشهدی، علی و بیگدلی، ایمان‌الله. (1396). اثربخشی مصاحبۀ انگیزشـی به شیوه گروهـی، بر کـاهش خوردن هیجانی و کاهش اضطراب در افراد چاق: نقش تعدیل‌گر تکانش‌گـری. پایان‌نامـۀ کارشناسـی ارشد. دانشکـدۀ علوم تربیتـی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
روزنگرن، دیویدبی. (1394). مهارت‌هــای مصاحبۀ انگیزشی. ترجمۀ شیما تمنایی‌فــر. تهران: انتشـارات ارجمند. (تاریخ نشر به زبان اصلی، 2009).
ستاری، بهزاد؛ پورشهریار، حسین و شکری، امید. (1394). اثربخشی بسته مداخله‌ای تنظیم هیجان‌های پیشرفت بر کاهش هیجان‌های منفی دانش‌آموزان. مجلۀ روان‌شناسی مدرسه. دوره 4، شماره 4/93-76.
شاه‌محمدی، ملیحه. (1393). بررسی تأثیر مداخلۀ گروهی مصاحبـه انگیزشی بر اهمال‌کاری دانش آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان.
عطادخت، اکبر؛ حمیدی‌فرد، ویدا و محمدی، عیسی. (1393). استفادۀ آسیب‌زا و نوع کاربری تلفن همراه در دانش‌آموزان دبیرستانی و رابطۀ آن با عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت. مجلۀ روان‌شناسی مدرسه. دوره 3، شماره 2/136-122.
عظیمی، محمد؛ پیری، موسی و زوار، تقی. (1392). رابطۀ سۀ فرسودگی تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دورۀ متوسطه. فصلنامه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. دوره 10، شماره 11/128-116.
علی‌نقی نایینی، مرتضی و عطایی محمدی، ساره. (1392). اعتباریابی پرسشنامه سنجش ارتباط با شبکه‌های اجتماعی مجازی. منتشرنشده.
فولادچنگ، محبوبه و حسن‌نیا، سمیه. (1393). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شادکامی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار. فصل‌نامه علمی- پژوهشی زن و جامعه. دوره 5، شماره 4/106-89.
فیروزآبادی و همکاران  (1392). اثربخشی جلسات گروهی مصاحبه انگیزشی بر ارتقاء عزت‌نفس و خودکـارآمدی زنان معتـاد. فصل‌نامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد. دوره 7، شماره 26/158-145.
کمال، حامد و کمال، محمد. (1394). ناگفته‌های فضای مجازی (آگاهی از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های ماهواره‌ای. تهران: انتشارات عروج ایمان.
منتظری توکلی، نسیبه و خضری‌مقـدم، انوشیروان. (1394). اثربخشـی آموزش مهـارت‌هـای تنظیـم هیجـان بر کاهش پرخاشگری دخـتران دانش‌آموز دوره اول متوسطه. نخستین کنگره بین‌المللی جامع روانشناسی ایران.
میرزائــی‌فندخت، امی؛ سعدی‌پـور، اسماعیل و ابراهیمی‌قوام، صغری. (1393). بررسـی تأثیر آموزش مهارت‌هـای مثبت‌اندیشی بر کاهش میزان فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایۀ اول دبیرستان شهرستان زیرکوه. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان.
نریمانی، محمد؛ عالی‌ساری، کریم و موسی‌زاده، توکل. (1393). مقایسه اثربخشی آموزش متمرکز بر هیجان و کنترل تکانه بر فرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری. دوره 3، شماره 3/99-79.
نوری، عابد؛ ثناگو، اکرم؛ امینی، میترا؛ ادیب، مهین و جویباری، لیلا. (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر میزان آگاهی‌های فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. دوره 3، شماره 1/19-11.
Ahuja, S. P., & Moore, B. (2013). A survey of cloud computing and social networks. Network and Communication Technologies, 2(2), 11.
Antoniadou, N., Kokkinos, C. M., & Markos, A. (2016). Possible common correlates between bullying and cyber-bullying among adolescents. Psicología Educativa, 22(1), 27-38.
Appel, M., Stiglbauer, B., Batinic, B., & Holtz, P. (2014). Internet use and verbal aggression: The moderating role of parents and peers. Computers in human behavior, 33, 235-241.
Astrauskaite, M., Kern, R. M., & Notelaers, G. (2014). An individual psychology approach to underlying factors of workplace bullying. The Journal of individual psychology, 70(3), 220-244.
Baer, J. S., Wells, E. A., Rosengren, D. B., Hartzler, B., Beadnell, B., & Dunn, C. (2009). Agency context and tailored training in technology transfer: A pilot evaluation of motivational interviewing training for community counselors. Journal of substance abuse treatment, 37(2), 191-202.
Bahrami, F. (2017). The Relationship Between Cognitive Emotion Regulation and Academic Buoyancy with The Role of Mediating Self-Handicapping in Students. Iranian journal of educational sociology, 1(6), 114-124.
Barnett, M. D., & Flores, J. (2016). Narcissus, exhausted: Self-compassion mediates the relationship between narcissism and school burnout. Personality and Individual Differences, 97, 102-108.
Berne, S., Frisén, A., & Kling, J. (2014). Appearance-related cyberbullying: A qualitative investigation of characteristics, content, reasons, and effects. Body image, 11(4), 527-533.
Chadwick, S. (2014). Impacts of cyberbullying, building social and emotional resilience in schools. Springer Science & Business Media.
Cooper, C. L., Phillips, L. H., Johnston, M., Whyte, M., & MacLeod, M. J. (2015). The role of emotion regulation on social participation following stroke. British Journal of Clinical Psychology, 54(2), 181-199.
DeCamp, W., & Newby, B. (2015). From bullied to deviant: The victim–offender overlap among bullying victims. Youth violence and juvenile justice, 13(1), 3-17.
Farmer, T. W., Petrin, R., Brooks, D. S., Hamm, J. V., Lambert, K., & Gravell, M. (2015). Bullying Involvement and the School Adjustment of Rural Students with and without Disabilities. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 20(1), 19-37.
Gance-Cleveland, B. (2007). Motivational interviewing: improving patient education. Journal of Pediatric Health Care, 21(2), 81-88.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of adolescence, 32(2), 449-454.
Hardcastle, S. J., Fortier, M., Blake, N., & Hagger, M. S. (2017). Identifying content-based and relational techniques to change behaviour in motivational interviewing. Health psychology review, 11(1), 1-16.
Hauser, R. M., Springer, K. W., & Pudrovska, T. (2005, November). Temporal structures of psychological well-being: continuity or change. In Meetings of the Gerontological Society of America, Orlando, Florida.
Jackson, R., Asimakopoulou, K., & Scammell, A. (2007). Assessment of the transtheoretical model as used by dietitians in promoting physical activity in people with type 2 diabetes. Journal of human nutrition and dietetics, 20(1), 27-36.
Jazaieri, H., Morrison, A. S., Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2015). The role of emotion and emotion regulation in social anxiety disorder. Current psychiatry reports, 17(1), 531.
Kokkinos, C. M. (2013). Bullying and victimization in early adolescence: Associations with attachment style and perceived parenting. Journal of School Violence, 12(2), 174-192.
Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Binder, J. F. (2013). Internet addiction in students: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(3), 959-966.
Mace, C. (2007). Mindfulness and mental health: Therapy, theory and science. Routledge.
Marvicsin, D., Boucher, N., & Eagle, M. J. (2013). Youth bullying: Implications for primary care providers. The Journal for Nurse Practitioners, 9(8), 523-527.
Menesini, E., & Salmivalli, C. (2017). Bullying in schools: the state of knowledge and effective interventions. Psychology, health & medicine, 22(sup1), 240-253.
Meule, A., Fath, K., Real, R. G., Sütterlin, S., Vögele, C., & Kübler, A. (2013). Quality of life, emotion regulation, and heart rate variability in individuals with intellectual disabilities and concomitant impaired vision. Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice, 3(1), 1.
Miller, W. R., & Rollnick, S. (2012). Motivational interviewing: Helping people change. Guilford press.
Morton, K., Beauchamp, M., Prothero, A., Joyce, L., Saunders, L., Spencer-Bowdage, S., ... & Pedlar, C. (2015). The effectiveness of motivational interviewing for health behaviour change in primary care settings: a systematic review. Health Psychology Review, 9(2), 205-223.
Navidian, Ali., Mobaraki, Hajar & Shakiba, Mansour. (2017). Accepted ManuscriptTitle: The Effect of Education Through Motivational Interviewing Compared with Conventional Education on Self-Care Behaviors in Heart Failure Patients with Depression. Patient Education and Counseling Volume 100, Issue 8, Pages 1499–1504.
Otto, B., Misra, S., Prasad, A., & McRae, K. (2014). Functional overlap of top-down emotion regulation and generation: An fMRI study identifying common neural substrates between cognitive reappraisal and cognitively generated emotions. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 14(3), 923-938.
Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth & Society, 43(2), 727-751.
Pfeiffer, J. P., & Pinquart, M. (2014). Bullying in German boarding schools: A pilot study. School Psychology International, 35(6), 580-591.
Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. S. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression and violent behavior, 17(1), 72-82.
Schreiber, L. R., Grant, J. E., & Odlaug, B. L. (2012). Emotion regulation and impulsivity in young adults. Journal of psychiatric research, 46(5), 651-658.
Yu, Y., Peng, L., Tang, T., Chen, L., Li, M., & Wang, T. (2014). Effects of emotion regulation and general self‐efficacy on posttraumatic growth in Chinese cancer survivors: assessing the mediating effect of positive affect. PsychoOncology, 23(4), 473-478.
Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., David, Z., & Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and cognition, 19(2), 597-605.
Zhang, X., Klassen, R. M., & Wang, Y. (2013). Academic burnout and motivation of Chinese secondary students. International Journal of Social Science and Humanity, 3(2), 134.