Document Type : Research Paper

Authors

1 BSc, Social worker, Allameh Tabatabayi University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Social Work, Allameh Tabataba'i University

3 PhD Student, Counseling, Esfahan University, Esfahan, Iran.

Abstract

This study aims at identifying the effective personality traits in the tendency of people to child abuse on specialists' point of views "consultant, psychologist and social worker. This study is carried out using of interpretive phenomenological approach. The study population includes of counselor, psychologist & social worker in Isfahan & Tabriz Universities & Tehran's Welfare Organization in 2018 that have experience in research & treatment in child abuse issue. Sampling method is a targeted one in which 16 subjects, out of population, are selected & interviewed. All the interviews are recorded, and finally it is analyzed based on Dickelmann, Allen, & Tanner interpretive analysis method. The analysis of the interview data resulted in the identification & classification of four main themes includes of Anti-social tendencies, Border tendencies, Neuroticism tendencies, Paranoid tendencies and 30 sub-themes related to the effective personality traits in the tendency of people to child abuse on specialists' viewpoints. The researchers and programmer of the field of social and mental issues could by consideration the underlying recognized personality trait, designate and conduct the therapeutic and preventive program for reducing the shaping these influential traits in tendency of individual to child abuse. Also the specialists of the family and marriage field could by regarding the recognized traits and symptoms, inform the people on the verge of the marriage about the dangerous of these traits that could by right decision making prevent the experiencing the destruction consequences of these traits such as experiencing the asperity in self and their children.

Keywords

توکلی، ماهگل؛ خادمی، مریم؛ کاراحمدی، مژگان؛ زمانی، نسرین و واعظی، مریم. (1393). عوامل خطرساز در کودک‌آزاری: نقش عوامل روانی، اجتماعی و جمعیت‌شناختی. مجله تحقیقات علوم فناوری، 7(38)، 602_610.
چوپانی، موسی و کرمی، مرتضی. (1396). شیوع‌شناسی آسیب‌های روانی _ اجتماعی مبتنی بر چرخه زندگی خانوادگی در خانواده‌های پاسدار شهر تهران. طرح پژوهشی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران.
حبیبی، سمیرا و گوهری‌مقدم، مریم. (1396). پیشگیری از کودک‌آزاری و درمان. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(2)، 95_105.
حبیبی، سمیرا؛ فلاح، محمدحسین و عموپور، مسعود. (1396). اثرات سوء کودک‌آزاری بر ویژگی‌های شخصیتی کودکان. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(2)، 106_120.
دانشمندی، سعیده؛ ایزدی‌خواه، زهرا و مهرابی، حسین‌علی. (1396). مدل ساختاری ارتباط بین کودک‌آزاری، مهارت‌های ارتباطی و ویژگی‌های شخصیت مرزی در جمعیت زنان. فصلنامه مطالعات زن و خانواده، 6(2)، 1_10.
درخشانپور، فیروزه؛ حاجبی، احمد و پناغی، لیلی. (1393). عوامل خطر کودک‌آزاری: مطالعه‌ای در واحد حمایت‌های روانی و اجتماعی کودک و خانواده در بیمارستان کودکان شهر بندرعباس. مجله اصول بهداشت روانی، 16(61)، 42_50.
ساسان‌پور، مهشید. (1394). کودک‌آزاری: ماهیت، علل و راهکارهای مقابله با آن. تبریز: انتشارات اختر.
کرمی، مرتضی. (1395). مدل‌یابی کارآمدی مدیران ارشد آموزشی سپاه مبتنی بر عوامل روان‌شناختی و بررسی اثربخشی آن بر توانمندسازی آن‌ها. پایان‌نامه دکتری، رشته مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1396). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد دوم). ترجمۀ احمدرضا نصراصفهانی و همکاران، (سال انتشار اثر به زبان اصلی، 2015). تهران: انتشارات سمت.
مشرفیان‌دهکردی، لیلا. (1396). کودک‌آزاری، علل و انواع آن با اشاره به حقوق کودک و نقش مهم خانواده در بروز آن. فصلنامه اطلاع‌رسانی، آموزشی و پژوهشی، 11(43)، 38_43.
مفاخری، باشماق؛ نفس‌زاده، سامان و کاظمی، فرنگیس. (1397). ارزیابی عصب‌زیست‌شناختی کودک‌آزاری. مجله سلامت روان کودک، 5(1)، 138_153.
میکاییلی، نیلوفر و زمانلو، خدیجه. (1391). بررسی میزان شیوع کودک‌آزاری و نیز پیش‌بینی آن از طریق بررسی افسردگی و اضطراب والدین، سبک‌های دل‌بستگی و سلامت روانی نوجوانان پسر آنان. مجله روانشناسی افراد استثنایی، 2(5)، 145_160.
نقوی، اعظم؛ فاتحی‌زاده، مریم و عابدی، محمدرضا. (1383). بررسی پیامدهای کودک‌آزاری بر شخصیت دختران نوجوان. زن در توسعه و سیاست،2(3)، 1_10.
نقوی، اعظم؛ فاتحی‌زاده، مریم؛ عابدی، محمدرضا. (1385). بررسی پیامدهای شناختی کودک‌آزاری بر دختران نوجوان. مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، 12(2)، 140_146.
واعظی، کبری. (1395). تجربه زیسته کودکان پیرامون خشونت خانگی. مجله پژوهش‌های مشاوره، 9(58)، 113_131.
Blakemore, T., Herbert, J. L., Arney, F., & Parkinson, S. (2017). The impacts of institutional child sexual abuse: A rapid review of the evidence. Child abuse & neglect74, 35-48.
Christian, C. W., & Committee on Child Abuse and Neglect. (2015). The evaluation of suspected child physical abuse. Pediatrics135(5), e1337-e1354.
Comijs, H. C., van Exel, E., van der Mast, R. C., Paauw, A., Voshaar, R. O., & Stek, M. L. (2013). Childhood abuse in late-life depression. Journal of affective disorders147(1-3), 241-246.
Cummings, J. A. (2018). Transformational change in parenting practices after child interpersonal trauma: A grounded theory examination of parental response. Child abuse & neglect76, 117-128.
de Aquino Ferreira, L. F., Pereira, F. H. Q., Benevides, A. M. L. N., & Melo, M. C. A. (2018). Borderline personality disorder and sexual abuse: a systematic review. Psychiatry research262, 70-77.
Debowska, A., Willmott, D., Boduszek, D., & Jones, A. D. (2017). What do we know about child abuse and neglect patterns of co-occurrence? A systematic review of profiling studies and recommendations for future research. Child Abuse & Neglect70, 100-111.
Diekelmann, N. L., Allen, D., & Tanner, C. A. (1989). The NLN criteria for appraisal of baccalaureate programs: A critical hermeneutic analysis (pp. 1-70). New York: National League for Nursing.
Dube, S. R., & McGiboney, G. W. (2018). Education and learning in the context of childhood abuse, neglect and related stressor: The nexus of health and education. Child abuse & neglect75, 1.
Font, S. A., & Cage, J. (2018). Dimensions of physical punishment and their associations with children's cognitive performance and school adjustment. Child abuse & neglect75, 29-40.
Fouche, A., & le Roux, L. M. (2018). Social workers’ views on pre-trial therapy in cases of child sexual abuse in South Africa. Child abuse & neglect76, 23-33.
Fry, D., Fang, X., Elliott, S., Casey, T., Zheng, X., Li, J., ... & McCluskey, G. (2018). The relationships between violence in childhood and educational outcomes: a global systematic review and meta-analysis. Child Abuse & Neglect75, 6-28.
Gabrielli, J., Jackson, Y., Tunno, A. M., & Hambrick, E. P. (2017). The blind men and the elephant: Identification of a latent maltreatment construct for youth in foster care. Child abuse & neglect67, 98-108.
Greger, H. K., Myhre, A. K., Klöckner, C. A., & Jozefiak, T. (2017). Childhood maltreatment, psychopathology and well-being: The mediator role of global self-esteem, attachment difficulties and substance use. Child abuse & neglect70, 122-133.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Sage.
Hagborg, J. M., Berglund, K., & Fahlke, C. (2018). Evidence for a relationship between child maltreatment and absenteeism among high-school students in Sweden. Child abuse & neglect75, 41-49.
Jackson, Y., Huffhines, L., Stone, K. J., Fleming, K., & Gabrielli, J. (2017). Coping styles in youth exposed to maltreatment: Longitudinal patterns reported by youth in foster care. Child abuse & neglect70, 65-74.
Kepple, N. J. (2018). Does parental substance use always engender risk for children? Comparing incidence rate ratios of abusive and neglectful behaviors across substance use behavior patterns. Child abuse & neglect76, 44-55.
Klevens, J., Barnett, S. B. L., Florence, C., & Moore, D. (2015). Exploring policies for the reduction of child physical abuse and neglect. Child abuse & neglect40, 1-11.
Lahtinen, H. M., Laitila, A., Korkman, J., & Ellonen, N. (2018). Children’s disclosures of sexual abuse in a population-based sample. Child abuse & neglect76, 84-94.
Laulik, S., Allam, J., & Browne, K. (2016). Maternal borderline personality disorder and risk of child maltreatment. Child abuse review25(4), 300-313.
McKelvey, L. M., Selig, J. P., & Whiteside-Mansell, L. (2017). Foundations for screening adverse childhood experiences: Exploring patterns of exposure through infancy and toddlerhood. Child abuse & neglect70, 112-121.
McKelvey, L. M., Selig, J. P., & Whiteside-Mansell, L. (2017). Foundations for screening adverse childhood experiences: Exploring patterns of exposure through infancy and toddlerhood. Child abuse & neglect70, 112-121.
Nilsson, D., Nordås, E., Pribe, G., & Svedin, C. G. (2017). Child physical abuse–High school students’ mental health and parental relations depending on who perpetrated the abuse. Child abuse & neglect70, 28-38.
Paine, C. W., & Wood, J. N. (2018). Skeletal surveys in young, injured children: a systematic review. Child abuse & neglect76, 237-249.
Palmer, D., & Feldman, V. (2017). Toward a more comprehensive analysis of the role of organizational culture in child sexual abuse in institutional contexts. Child abuse & neglect74, 23-34.
Patwardhan, I., Hurley, K. D., Thompson, R. W., Mason, W. A., & Ringle, J. L. (2017). Child maltreatment as a function of cumulative family risk: Findings from the intensive family preservation program. Child abuse & neglect70, 92-99.
Pelton, L. H. (2015). The continuing role of material factors in child maltreatment and placement. Child Abuse & Neglect41, 30-39.
Prindle, J. J., Hammond, I., & Putnam-Hornstein, E. (2018). Prenatal substance exposure diagnosed at birth and infant involvement with child protective services. Child abuse & neglect76, 75-83.
Ryznar, E., Rosado, N., & Flaherty, E. G. (2015). Understanding forearm fractures in young children: Abuse or not abuse?. Child abuse & neglect47, 132-139.
Sawrikar, P., & Katz, I. (2017). Barriers to disclosing child sexual abuse (CSA) in ethnic minority communities: A review of the literature and implications for practice in Australia. Children and Youth Services Review83, 302-315.
Tyrka, A. R., Wyche, M. C., Kelly, M. M., Price, L. H., & Carpenter, L. L. (2009). Childhood maltreatment and adult personality disorder symptoms: influence of maltreatment type. Psychiatry research165(3), 281-287.
van der Put, C. E., Assink, M., & van Solinge, N. F. B. (2017). Predicting child maltreatment: A meta-analysis of the predictive validity of risk assessment instruments. Child abuse & neglect73, 71-88.
World Health Organization. (2018). Child abuse. Retrieved of 15 January 2018, from http://www.farhangnews.ir/content/139360.