روانشناسی یادگیری
فریبرز درتاج؛ ابراهیم مهرعلیان
چکیده
چکیده هدف از پژوهش حاضر اثربخشی مداخله امید درمانی براهمال کاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستان های پسرانه ناحیه 1 شهر قزوین بوده است، از بین دانش آموزان پسر دبیرستان های ناحیه یک شهر قزوین که تعداد دانش آموزان آن1815 نفر بود دو کلاس با ظرفیت 58 نفر با شیوه ی نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پس از پر کردن پرسشنامه اهمال کاری سولومن و راثبلوم ...
بیشتر
چکیده هدف از پژوهش حاضر اثربخشی مداخله امید درمانی براهمال کاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستان های پسرانه ناحیه 1 شهر قزوین بوده است، از بین دانش آموزان پسر دبیرستان های ناحیه یک شهر قزوین که تعداد دانش آموزان آن1815 نفر بود دو کلاس با ظرفیت 58 نفر با شیوه ی نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پس از پر کردن پرسشنامه اهمال کاری سولومن و راثبلوم (1984)، مشخص شد که 26 نفر آنها دچار اهمال کاری در سه حوزه امتحانات ، تکالیف و مقالات این پرسشنامه هستند که منجر به افت عملکرد دانش آموزان شده بود. پس از آموزش دوره امید در گروه 10 نفره آزمایش در قالب 6 جلسه و مقایسه آن با گروه کنترل با همان تعداد، داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری بررسی شدند و نتایج نشان داد که اهمال کاری دانش آموزان با ایجاد مهارت های امید وخودباوری در دانش آموزان کاهش می یابد
محمد رضائی؛ فریبرز درتاج؛ ابراهیم مهرعلیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مولفههای هوش هیجانی بار- آن و دین داری در بین نوجوانان (دانشآموزان دبیرستان) در شهرستان قزوین، ناحیه یک، اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه یک شهرستان قزوین بود؛ نمونه عبارت از 100 نفر از دانش آموزان بودند که به صورت نمونه گیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مولفههای هوش هیجانی بار- آن و دین داری در بین نوجوانان (دانشآموزان دبیرستان) در شهرستان قزوین، ناحیه یک، اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه یک شهرستان قزوین بود؛ نمونه عبارت از 100 نفر از دانش آموزان بودند که به صورت نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1997) و مقیاس دینداری خدایاری فرد، سماواتی و اکبری زرد خانه (1388). تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند مرحلهای صورت گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش هیجانی و دینداری و همچنین بین تمام زیر مؤلفههای هوش هیجانی (به جز کنترل استرس) با دینداری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که هوش هیجانی بهعنوان متغیر پیشبین، میتواند دینداری را بهعنوان متغیر ملاک بهطور معنادار و مثبت پیشبینی نماید. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که هریک از زیرمولفههای هوش هیجانی (به جز زیر مؤلفهی کنترل استرس) میتوانند دینداری را بهصورت مثبت و معنا دار پیشبینی کنند و مقایسه ضرایب بتا نیز نشان داد مهمترین عامل پیشبینیکننده برای دینداری، خلق و خوی عمومی است.