پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی بر اساس کمال‌گرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار سنجش و اندازه‌گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیش­بینی تعلل­ورزی تحصیلی بر اساس کمال­گرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی-پیش بینی است. در این پژوهش تعداد 210 دانشجوی دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 96-1395 پرسشنامه‌های تعلل­ورزی تحصیلی سولومون راث بلوم (1984) و کمال گرایی (مثبت و منفی) و راهبردهای شناختی موسویان (1383) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد رابطۀ مثبت و معناداری میان متغیرهای تعلل­ورزی تحصیلی و ابعاد کمال­گرایی (مثبت و منفی) وجود دارد؛ در حالی که رابطۀ منفی و معناداری میان ابعاد راهبردهای شناختی و تعلل­ورزی تحصیلی مشاهده شد. همچنین یافته‌ها حاکی از آن بود که به کمک کمال گرایی و راهبردهای شناختی می‌توان تعلل­ورزی تحصیلی دانشجویان را پیش­بینی کرد.

کلیدواژه‌ها


کرمی، داوود. (1388). میزان شیوع اهمال کاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی. مجله اندیشه و رفتار، شماره 13، 34-25.
سیف، علی اکبر. (1393). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
حقانی، مظفر. (1386). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی شهرستان سقز. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی.
Balkis, M. and Duru, E. (2009). Prevalence of academic procrastination behavior among pre-service teachers, and its relationship with demographics and individual preferences. Journal of Theory and Practice in Education, 5(1), 18- 32
Breems, N., & Basden, A. (2014). Understanding of computers and procrastination: A philosophical approach. Computers in Human Behavior, 31, 211-223.
Burka, J., & Yuen, L. (1983). Procrastination; why you do it and what to do about it. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley.
Burka, J. B., & Yuen, L. M. (2008). Procrastination: Why you do it, what to do about it? Reading.
Collins, K. M., Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2008). Reading ability as a predictor of academic procrastination among African American graduate students. Reading Psychology, 29(6), 493-507.
Ellis, A., & Knaus, W. J. (1979). Overcoming procrastination: How to think and act rationally in spite of life's inevitable hassles. New York: Institute for Rational Living.
Ferrari, J.R. (1992). Procrastinators and perfect behavior: an exploratory factor analysis of self-presentation, self-awareness and self-handicapping components. Journal of Research in Personality, 26, 75-84.
Ferrari, J. R. and Diaz-morales, J. F. (2007); Perceptions of self-cncept and selfpresentation by procrastinations: further evidence. The Spanish Journal of Psychology, 10, 91-96.
Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Procrastination research. In Procrastination and Task Avoidance (pp. 21-46). Springer US.
Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues.
Flett, G. L., Blankstein, K. R., Hewitt, P. L., & Koledin, S. (1992). Components of perfectionism and procrastination in college students. Social Behavior and Personality: an international journal, 20(2), 85-94.
Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive therapy and research, 14(5), 449-468.
Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15, 27-33.
Howell, A. J. and Watson, D. C. (2007). Procrastination: associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43(1), 167-178.
Johnson, D. P., & Slaney, R. B. (1996). Perfectionism: Scale development and a study of perfectionistic clients in counseling. Journal of College Student Development, 37, 29-41. Journal of Personality. 133(3), 303-314.
Knaus, W. J. (2000). Procrastination, blame, and change. Journal of social Behavior and Personality, 15(5), 153.
Milgram, N.A., & Tenne, R. (2000). Personality correlates of decisional and task avoidant procrastination. European Journal of Personality, 14,141-156.
Milgram, N.A., & Toubiana, Y. (1999). Academic anxiety, academic procrastination, and parental involvement in students and their parents. British Journal of Educational psychology, 69, 345-361.
Lay, C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personality, 20, 474–495.
Onwuegbuzie, A. J. (2000). Academic procrastinators and perfectionistic tendencies among graduate students. Journal of Social Behavior and Personality, 15(5; SPI), 103-110.
Potts, T. J. (1988). Predicting procrastination on academic tasks with self-report personality measures.
Pychyl, T. A., Morin, R. W., & Salmon, B. R. (2000). Procrastination and the planning fallacy: An examination of the study habits of university students. Journal of Social Behavior and Personality, 15(5), 135.
Schouwenburg, H. C., & Groenewoud, J. (2001). Study motivation under social temptation; effects of trait procrastination. Personality and Individual Differences, 30(2), 229-240.
Schraw, G., Wadkins, T., & Olafson, L. (2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational psychology, 99(1), 12.
Senécal, C., Koestner, R., & Vallerand, R. J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. The Journal of Social Psychology, 135(5), 607-619.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure.
Uzun Özer, B. (2010); A path analytic model of procrastination: testing cognitive, affective, and behavioral components. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95(1), 179.
Wernicke, R. A. (1999). Mediational tests of the relationship between perfectionism and procrastination (Doctoral dissertation, American University).