تحلیل کانونی رابطۀ بین امنیت در مدرسه و مشارکت فعّال در آن

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ امنیت در مدرسه با مشارکت فعّال در آن صورت پذیرفت؛ بدین­صورت که 322 نفر از کلیۀ دانش‏آموزان دبیرستان­های دولتی در شهر ری با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس‏های اصلاح­شدۀ امنیت در مدرسه اسکیبا، سیمون، پترسون و فورد (2006) و مشارکت فعّال وانگ، ویلت و اسکلتس (2011) پاسخ دادند. داده‏ها با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی و با استفاده از نرم افزارهای SPSS 18 و STATGRAPHICS 5.1 مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل کانونی سه مجموعۀ معنادار بین امنیت در مدرسه و مشارکت فعّال در آن را نشان داد.براساس مجموعۀ اول، جوِّ مدرسه و امنیت در یادگیری با یادگیری خودگردان، حس تعلق در مدرسه و استفاده از راهبردهای شناختی رابطه داشت و 43 درصد از واریانس آن‏ها را تبیین می‏کرد. براساس مجموعۀ دوم، جوِّ مدرسه، عدم رفتارهای مجرمانه و امنیت سطح بالاتر، امنیت فردی و عدم اختلاف و خشونت با یادگیری خودگردان، استفاده از راهبرد شناختی، اشتیاق به یادگیری و حس تعلق به مدرسه رابطه داشت و 10 درصد از واریانس آن را تبیین می‏کرد؛ و بر اساس مجموعۀ سوم جوِّ مدرسه، عدم رفتارهای مجرمانه و امنیت سطح بالاتر، ارتباطات در مدرسه و امنیت در یادگیری با یادگیری خودگردان، حس تعلق در مدرسه و استفاده از راهبردهای شناختی رابطه داشت و 5 درصد از واریانس آن را تبیین می‏کرد. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت در مدارسی که مؤلفه­های امنیت در مدرسه برقرار است و در سطح بالایی قرار دارد دانش­آموزان مشارکت فعّال بیشتری دارند. این نتیجه با در نظر گرفتن نظریۀ میدانی لوین، رویکرد بوم­شناختی برنر و نظریۀ انسان شناسانۀ مازلو قابل تبیین است.

کلیدواژه‌ها


برک، ل. (1384). روانشناسی رشد، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی.تهران: ارسباران.

حجازی، ا؛ طباطبایی، م.ق؛ لواسانی، م.غ و مرادی، ا. (1393). روابط معلم با دانش آموز و درگیری در مدرسه: نقش میانجی­گر نیازهای اساسی روان­شناختی.فصلنامه پژوهش­های کاربردی روان­شناختی، 5(1): 40-19.

قلاوندی، ح؛ امانی­ساری بگلو، ج و بابایی سنگلجی، م. (1391). تحلیل کانونی رابطۀ فرهنگ مدرسه با نیازهای روان­شناختی در میان دانش‏آموزان. فصلنامۀ اندیشه‏های نوین تربیتی، 8 (4): 27-9

هومن، ح. ع. (1381). تحلیل داده‏های چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات پارسا.

Akey, T. M. (2006). School Context, Student Attitudes and Behavior, and Academic Achievement: An Exploratory Analysis. MDRC.

Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Horsey, C. S. (1997). From first grade forward: Early foundations of high school dropout.Sociology of education, 87-107.

Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006).Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument.Journal of School Psychology, 44(5), 427-445.

Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996).Multifaceted impact of self‐efficacy beliefs on academic functioning.Child development, 67(3), 1206-1222.

Bowen, G. L., Richman, J. M., Brewster, A., & Bowen, N. (1998).Sense of school coherence, perceptions of danger at school, and teacher support among youth at risk of school failure.Child and adolescent social work journal, 15(4), 273-286.

Bowen, N. K., & Bowen, G. L. (1999).Effects of crime and violence in neighborhoods and schools on the school behavior and performance of adolescents.Journal of Adolescent Research, 14(3), 319-342.

Caraway, K., Tucker, C. M., Reinke, W. M., & Hall, C. (2003).Self‐efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in high school students.Psychology in the Schools, 40(4), 417-427.

Catalano, R. F., Oesterle, S., Fleming, C. B., & Hawkins, J. D. (2004). The importance of bonding to school for healthy development: Findings from the Social Development Research Group. Journal of School Health, 74(7), 252-261.

Chen, J. J. L. (2008). Grade-level differences: Relations of parental, teacher and peer support to academic engagement and achievement among Hong Kong students. School Psychology International, 29(2), 183-198.

Conner, J. O. (2009). Student engagement in an independent research project: The influence of cohort culture. Journal of Advanced Academics, 21(1), 8-38.

Doll, B., Pfohl, W., & Yoon, J. S. (Eds.).(2012). Handbook of prevention science.Routledge.

Dotterer, A. M. (2006). THE ECOLOGY OF CHILDREN AND ADOLESCENTS’ACADEMIC ADJUSTMENT.

Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.

Garbarino, J., & Abramowitz, R. H. (1992). Children and families in the social environment (2nd ed.). New York: Aldine de Gruyter.

Gorski, J. D., & Pilotto, L. (1993). Interpersonal violence among youth: A challenge for school personnel. Educational Psychology Review, 5(1), 35-61.

Graham, S., & Bellmore, A. D. (2007). Peer victimization and mental health during early adolescence. Theory into practice, 46(2), 138-146.

Henrich, C. C., Brookmeyer, K. A., & Shahar, G. (2005). Weapon violence in adolescence: Parent and school connectedness as protective factors. Journal of Adolescent Health, 37(4), 306-312.

Kirby, D. (2001). Understanding what works and what doesn't in reducing adolescent sexual risk-taking. Family planning perspectives, 33(6), 276-281.

Lamborn, S., Newmann, F., & Wehlage, G. (1992).The significance and sources of student engagement.Student engagement and achievement in American secondary schools, 11-39.

Mandernach, B. J. (2009). Effect of instructor-personalized multimedia in the online classroom.The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(3).

Mehta, S. B., Cornell, D., Fan, X., & Gregory, A. (2013).Bullying climate and school engagement in ninth‐grade students.Journal of school health, 83(1), 45-52.

Mitchell, M. M., Bradshaw, C. P., & Leaf, P. J. (2010). Student and teacher perceptions of school climate: A multilevel exploration of patterns of discrepancy. Journal of School Health, 80(6), 271-279.

Moore, K. A., & Lippman, L. H. (Eds.). (2006). What do children need to flourish?: Conceptualizing and measuring indicators of positive development (Vol. 3). Springer Science & Business Media.

Newmann, F. M. (1992). Student engagement and achievement in American secondary schools. Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY 10027 (paperback: ISBN-0-8077-3182-X, $17.95; hardcover: ISBN-0-8077-3183-8, $38)..

Niemi, A. M. (2007). What are Effective Strategies to Support Student Engagement and Learning?(Doctoral dissertation, Evergreen State College).

Nishina, A., & Juvonen, J. (2005). Daily reports of witnessing and experiencing peer harassment in middle school. Child development, 76(2), 435-450.

Schneider, B., & Csikszentmihalyi, M. (2000).Becoming Adult: How Teenagers Prepare for the World of Work.

Shernoff, D. J., Csikszentmihalyi, M., Schneider, B., & Shernoff, E. S. (2014).Student engagement in high school classrooms from the perspective of flow theory.In Applications of Flow in Human Development and Education (pp. 475-494).Springer Netherlands.

Skiba, R., Simmons, A. B., Peterson, R., & Forde, S. (2006). The SRS safe school survey: A broader perspective on school violence prevention. Handbook of school violence and school safety: From research to practice, 157-170.

Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of educational psychology, 85(4), 571.

Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G., & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational Psychology, 100, 765–781.

Sternberg, R. J., & Subotnik, R. F. (Eds.). (2006). Optimizing student success in school with the other three Rs: Reasoning, resilience, and responsibility. IAP.

Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007).Using Multivariate statistics (5th edn). Boston: pearson Education.

Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010).Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school.American Educational Research Journal, 47(3), 633-662.