• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه روان شناسی تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
شماره شماره 22
شماره شماره 21
شماره شماره 20
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
معتمدی, عبدالله, شاهنده, مریم. (1390). اثر توجه، سطوح پردازش و سبک های یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 7(22), 43-64. doi: 10.22054/jep.2012.6056
عبدالله معتمدی; مریم شاهنده. "اثر توجه، سطوح پردازش و سبک های یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار". فصلنامه روان شناسی تربیتی, 7, 22, 1390, 43-64. doi: 10.22054/jep.2012.6056
معتمدی, عبدالله, شاهنده, مریم. (1390). 'اثر توجه، سطوح پردازش و سبک های یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار', فصلنامه روان شناسی تربیتی, 7(22), pp. 43-64. doi: 10.22054/jep.2012.6056
معتمدی, عبدالله, شاهنده, مریم. اثر توجه، سطوح پردازش و سبک های یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 1390; 7(22): 43-64. doi: 10.22054/jep.2012.6056

اثر توجه، سطوح پردازش و سبک های یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار

مقاله 3، دوره 7، شماره 22، زمستان 1390، صفحه 43-64  XML اصل مقاله (237 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2012.6056
نویسندگان
عبدالله معتمدی1؛ مریم شاهنده2
1استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
2مربی دانشگاه پیام نور خوزستان
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی اثر توجه، سطوح پردازش و سبک های یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار بود. به این منظور 200 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز اهواز با روش نمونه گیری تصادفی براساس لیست اسامی دانشجویان هر رشته/ گرایش انتخاب شدند. این پژوهش نوعی مطالعه تجربی به روش طرح مربع بودن بود. که اجرای آن طی چهار مرحله به صورت انفرادی اجرا شد. در مرحله اول آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه سبک های یادگیری به چهار گروه تقسیم شدند. در مرحله دوم، برنامه رایانه ای مشتمل بر 20 واژه پر بسامد نشان داده شد و سپس در مرحله سوم گروه آزمودنی ها در شرایط توجه متمرکز یا تقسیم شده و پردازش سطحی یا معنایی، آزمون بازشناسی برای سنجش حافظه آشکار انجام شد و در مرحله چهارم نیز آزمون تکمیل کردن ریشه کلمات برای سنجش حافظه ناآشکار را تکمیل نمودند. نتایج بدست آمده نشان داد که: بالاترین عملکرد حافظه آشکار مربوط به توجه متمرکز در سطح پردازش معنایی سبک یادگیری واگرا است و کمترین عملکرد حافظۀ آشکار در گروه توجه تقسیم شده در سطح پردازش سطحی سبک یادگیری انطباق یابنده است. برخلاف حافظۀ آشکار، عملکرد حافظۀ ناآشکار از توجه و سطوح پردازش تأثیر نپذیرفته است و در سبک های مختلف متفاوت می باشد و این در حالی است که حافظۀ آشکار در شرایط توجه تقسیم شده و پردازش سطحی به کمترین میزان می رسد.
کلیدواژه ها
توجه؛ سطوح پردازش؛ سبک های یادگیری؛ حافظه آشکار؛ حافظه ناآشکار
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 347
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,080
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.