رابطه آموزش با ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران. ‏

2 استاد، سنجش و اندازه‌گیری تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.‏

3 دانشیار،گروهمدیریتوبرنامهریزیفرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات،تهران، ‏ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطه میان آموزش و ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران می باشد. گروه نمونه شامل 350 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان فرهنگی در سازمان های صدا و سیما، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی مجلس، استانداری ها و معاونت های فرهنگی دانشگاه های آزاد اسلامی در 31 استان کشور بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه هایی که توسط صاحب نظران فرهنگی بومی شده بودند، انجام پذیرفت. تحلیل داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که، میان آموزش و ارتقاء سرمایه فرهنکی در ایران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و مؤلفه های آموزش بدرستی می توانند ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران را پیش بینی نمایند. این یافته ها نقش آموزش را بعنوان یک فاکتور ارتقاء بخش سرمایه فرهنگی در برنامه ریزی های نظام آموزشی و فرهنگی برجسته تر می نماید.

کلیدواژه‌ها


اسمیت، فیلیپ. (1384).درآمدی بر نظریه­ی فرهنگی، ترجمه­ی حسن­پویان. تهران:انتشارات دفترپژوهش‌های فرهنگی
صالحی امیری،سید رضا. (1386). مفاهیم ونظریه­های فرهنگی.تهران:ققنوس.
لش، اسکات. (1383).جامعه‌شناسی پست مدرنیسم، ترجمه­ی حسن چاوشیان، تهران: نشر مرکز، ص 340.
Blaskó, Z. (2003). ’Cultural Capital and Social Reproduction’. Review of Sociology of the Hungarian Sociological Association, 9(1), 5–26.
Bourdieu, P. (1994). Raisons pratiques: sur la théorie de l’action (Vol. 331). Seuil Paris.
Bourdieu, P.& Passeron, J. C. (1990). Reproduction in education, society, and culture (Vol. 4). Sage Publications Ltd.
Bratti, M. Checchi, D.& de Blasio, G. (2008). Does the Expansion of Higher Education Increase the Equality of Educational Opportunities? Evidence from Italy. Labour, 22, 53–88. doi:10.1111/j.1467-9914.2008.00411.x
Cochrane, Phoebe. (2006). Exploring cultural capital and its importance in sustainable development. Ecological Economics, 57, 318–330. doi:10.1016/j.ecolecon.2005.04.012
Coessens, K.& Bendegem, J. P. (2008). Cultural Capital as Educational Capital—The Need For a Reflection on the Educationalisation of Cultural Taste. In P. Smeyers & M. Depaepe (Eds.), Educational Research: the Educationalization of Social Problems (pp. 79–95). Dordrecht: Springer Netherlands. Retrieved from http://www.springerlink.com/content/v467r1j08131881p/
DiMaggio,Paul.(1985)."Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Culture Participation on the Grades of U.S. High School Students"،America Sociological Review،Vol47،No.2(Apr.،1982)،pp.189201n.  http://www.jstor.org/action/showPublisher?PublisherCode=asa
Findlay, A. M. King, R. Smith, F. M. Geddes, A.& Skeldon, R. (2011). World class? An investigation of globalisation, difference and international student mobility. Transactions of the Institute of British Geographers, no–no. doi:10.1111/j.1475-5661.2011.00454.x
Georg, W. (2004). Cultural Capital and Social Inequality in the Life Course. European Sociological Review, 20, 333–344. doi:10.1093/esr/jch028
Gintis, H. (1980). The American Occupational Structure Eleven Years Later (Vol. 9). JSTOR.
Jaeger, M. M. (2009). Equal Access but Unequal Outcomes: Cultural Capital and Educational Choice in a Meritocratic Society. Social Forces, 87, 1943–1971. doi:10.1353/sof.0.0192
Kuly, Michelle. Stewart, Etoile.& Dudley, Michael. (2005). Enhancing Cultural Capital: The Arts and Community Development in Winnipeg. Article, Retrieved November 26, 2011, from http://winnspace.uwinnipeg.ca/handle/10680/314
Low, S. (2008). Investing in cultural capital: A partnership enhancing transition for equity students.
Marks, G. N. (2009). The Influence of Cultural Capital on Educational and Early Labor Market Outcomes of Young People in Australia. In K. Robson & C. Sanders (Eds.), Quantifying Theory: Pierre Bourdieu (pp. 89–103). Dordrecht: Springer Netherlands. Retrieved from http://www.springerlink.com/content/u2075693715g4078/
Marks, G. N. (2009). The Influence of Cultural Capital on Educational and Early Labour Market Outcomes of Young People in Australia. In K. Robson & C. Sanders (Eds.), Quantifying Theory: Pierre Bourdieu (pp. 89–103). Dordrecht: Springer Netherlands. Retrieved from http://www.springerlink.com/content/u2075693715g4078/
Moeller, K. (2009). Intangible and financial performance: causes and effects. Journal of Intellectual Capital, 10(2), 224–245.
Myrberg, E.& Rosén, M. (2009). Direct and indirect effects of parents’ education on reading achievement among third graders in Sweden. British Journal of Educational Psychology, 79, 695–711. doi:10.1348/000709909X453031
Ovink, S. M.& Veazey, B. D. (2010). More Than “Getting Us Through:” A Case Study in Cultural Capital Enrichment of Underrepresented Minority Undergraduates. Research in Higher Education, 52, 370–394. doi:10.1007/s11162-010-9198-8
Phillips, R.& Shockley, G. (2010). Linking Cultural Capital Conceptions to Asset-Based Community Development. Mobilizing communites: asset building as a community development strategy, 92.
Sasaki, M. (2010). Urban regeneration through cultural creativity and social inclusion: Rethinking creative city theory through a Japanese case study. Cities, 27, S3–S9.
Scherger, S.& Savage, M. (2010). Cultural transmission, educational attainment and social mobility. The Sociological Review, 58(3), 406–428. doi:10.1111/j.1467-954X.2010.01927.x
Sewell, W. H.& Hauser, R. M. (1975). Education, Occupation, and Earnings. Achievement in the Early Career.
Southgate, D. E. (2009). Determinants of Shadow Education: A Cross-National Analysis (thesis). Retrieved from file:///C:/Users/home/Desktop/payanname/3/3-19.htm
Sulis, I. Porcu, M.& Pitzalis, M. (2011). Scaling the Latent Variable Cultural Capital via Item Response Models and Latent Class Analysis. In B. Fichet, D. Piccolo, R. Verde, & M. Vichi (Eds.), Classification and Multivariate Analysis for Complex Data Structures (pp. 271–279). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. Retrieved from http://www.springerlink.com/content/h5375206957h62l3/
Tramonte, L.& Willms, J. D. (2010). Cultural capital and its effects on education outcomes☆. Economics of Education Review, 29(2), 200–213. doi:10.1016/j.econedurev.2009.06.003
Wildhagen, T. (2010b). Capitalizing on Culture: How Cultural Capital Shapes Educational Experiences and Outcomes. Sociology Compass, 4(7), 519–531. doi:10.1111/j.1751-9020.2010.00296.x
Wu, Y. (2008). Cultural Capital, the State, and Educational Inequality in China, 1949–1996. Sociological Perspectives, 51(1), 201–227. doi:10.1525/sop.2008.51.1.201
Zimdars, A. Sullivan, A.& Heath, A. F. (2009). Cultural Capital and Access to Highly Selective Education: The Case of Admission to Oxford. In K. Robson & C. Sanders (Eds.), Quantifying Theory: Pierre Bourdieu (pp. 117–128). Dordrecht: Springer Netherlands. Retrieved from http://www.springerlink.com/content/h0206x423542174w/