The effects of electronic content and workshop teaching method on learning and retention of mathematics

Author

Abstract

This study has been conducted with the objective of comparing the effects of applying educational electronic content and workshop teaching method on learning and retention of mathematics in third grade boy students of the primary schools in the city of Elborz. This survey is pseudo-experimental and includes pretest-posttest designs for three sample groups. Statistical society of the survey was third grade students of primary school; out of this society, considering the type of selection method (pseudo-experimental), three third-grade primary school classes, including 20 students each, were randomly selected. Data of this study was collected in every class through three mathematics tests (pretest, posttest and test with determined intervals to evaluate retention). To analyze the data, descriptive statistics (measures of central tendency and frequency) and deductive statistics (study of data normality, Kolmogorov-Smirnov test, Kroit Mochelli test, and quantities of epsilon for studying uniformity of co-variances and independent T-test for evaluating the hypotheses) were applied. The findings showed that using electronic content and teaching through workshop method were effective on learning and retention of mathematics by third grade primary school students and increase the level of learning and retention.

Keywords


احمدی، حسین. (1382). آموزش الکترونیکی. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
اکرمی، سید کاظم. (1380). فرهنگ اسلامی، برنامه درسی و تفکر. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
امیر تیموری، محمدحسین. (1388). استانداردهای درس‌افزارهای یادگیری الکترونیکی. تهران: مدرسه.
براون، جرج. (1383). تدریس خرد، تمرین مهارت‌های تدریس در مقیاس‌های کوچک. (علی رؤوف، مترجم). تهران: انتشارات مدرسه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1985).
بهارستان، جلیل. (1378). برنامه کارورزی یا تدریس عملی در مرکز تربیت‌معلم. تهران: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
بهرنگی، محمدرضا. (1371). مدیریت آموزشی و آموزشگاهی. تهران: مؤلف.
بهروش، محمود. جعفری، علی‌اکبر. دانشور، علی‌اصغر. (1370). روش تدریس ریاضیات ابتدایی. تهران: سهامی عام.
حسن‌زاده، حبیب‌اله؛ اسلام‌پناه، مریم وکریمی، الهام. (1392). بررسی نقش چندرسانه‌ای‌ها در آموزش و یادگیری، بازیابی شده در 18 اردیبهشت 1393 از www.arad-apm.ir
حسینی، احمد. (1390). بررسی نقش الگوهای فعال تدریس مبتنی برساخت‌گرایی بر یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان ابتدایی شهر زنجان، پایان‌نامه کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر.
رشیدی‌فر، عبدالله؛ فرزان، مسعود و فرهودی مقدم، پرویز. (1377). کتاب معلم ریاضی چهارم ابتدایی. تهران: شرکت افست.
رضایی، موسی. (1386). مدارس پیشرو کارآمد. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
رئیس دانا، فرخ‌لقا. (1381). فناوری آموزشی، زمینه‌ای برای یادگیری متعهدانه، تکنولوژی آموزشی، د 9، ش 5. 6-7.
سیف، علی‌اکبر. (1383). روانشناسی تربیتی. تهران: آگاه.
شعبانی، حسن. (۱۳۸۷). مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس). تهران: سمت.
صالحی، محمد؛ کاشانی، ندا. (1389). عوامل مؤثر در اجرای طرح هوشمند از دیدگاه مدیران دبیرستان‌های استان مازندران، بازیابی­شده در 23 فروردین 1393 از www.noormags.com/view/fa/creator/16681
صفوی، امان‌اله. (1380). آموزش ریاضی به کودکان دبستانی با روش کشورهای پیشرفته. تهران: رشد.
طاهری، رضا. (1387). بررسی رابطه بین استفاده از وسایل کمک‌آموزشی در تدریس ریاضی مقطع راهنمایی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر رباط‌کریم. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد تاکستان.
عباسی، حامد. (1395). تولید محتوای الکترونیکی پیشرفته. تهران: ناقوس.
عباسی، سیف اله؛ بادله، علیرضا. (1393). تولید محتوای الکترونیکی. تهران: دیباگران.
عطاران، محمد. (1382). فناوری اطلاعات بستر اصلاحات در آموزش‌وپرورش. تهران: مؤسسة توسعة فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
فردانش، هاشم. (1383). مبانی نظریتکنولوژیآموزشی. تهران: سمت.
کریمیان، حسین و جعفریان یسار، حمید. (1385). راهبردهای تدریس و فنون معلمی. قم: قدس.
کلهر، منوچهر. (1386). مقدمات یک جلسه تدریس اثربخش. قزوین: حدیث امروز.
کاکاوند، علیرضا. (1388). شناخت، آموزش و درمان اختلالات یادگیری. کرج: سرافراز.
گویا، زهرا. (1375). آموزش ریاضی چیست؟. رشد ریاضی، 47، 28-29.
گیج، وال، آن. (1376). مبانی علمی هنر تدریس، (ترجمه محمود مهرمحمدی). تهران: مدرسه. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1963)
محمودی، عبدالرحمان. (1377). تأثیر پیش‌سازمان‌دهنده‌ها بر یادگیری در تدریس روان‌شناسی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.
مرتضوی­زاده، حشمت اله. (1386). مدیریت کلاس درس اثربخش، موانع روش‌ها و راهکارها. قزوین: حدیث امروز.
میرزابیگی، علی. (1384). برنامه‌ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی. تهران: یسطرون.
میرصدوقی، سیدحسن. (1386). بررسی نقش خود اثربخشی معلمان و جو روانی - اجتماعی کلاسی در مدیریت فرایند یاددهی-یادگیری. تهران: تربیت.
نیساری، سودابه. (1381). کلیات روش تدریس. تهران: وزارت اطلاعات.
نیکنامی، مصطفی. (1377). مقایسة ویژگی‌های معلمان خوب و اثربخش. روان‌شناسی و علوم تربیتی، 7 و 8، 34-35.
هرگنهان، بی.آر و اُلسون، ام. اچ. (2005). مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری (1386)، ترجمة علی‌اکبر سیف. تهران: روان.
یوسفی، نصرت‌اله و اویسی، حسین. (1386). الگوهای نوین یاددهی و یادگیری. قزوین: حدیث امروز.
Al Balooshi, F., & Alkhalifa, E. M. (2112). Multi-modality as a cognitive tool,special issue: Innovations in learning technology. Journal of International Forum of Educational Technology and Society, 5 (4), 40 –55
Armitage, S., & O'Leary, R. (2003). LTSN Generic Centre E-learning Series: A Guide for Learning Technologists. Learning and Teaching Support Network.
Beacham, N. A., & Alty, J. L. (2006). An investigation into the effects that digital media can have on the learning outcomes of individuals who have dyslexia. Computers & Education, 47(1), 74-93.
bin Mohamad, R., Muninday, B., & Govindasamy, M. (2010). Testing the Effects of Interactive Courseware Template for the Learning of History among Form One Students. Online Submission, 7(10), 106-113.
Christensen, C. A., & Gerber, M. M. (1990). Effectiveness of computerized drill and practice games in teaching basic math facts. Exceptionality: A Special Education Journal, 1(3), 149-165.
Elliot, S. (2010). Multimedia in schools: A study of web-based animation effectiveness. Retirieved from http://center. uoregon. edu.
Hainey, T., Connolly, T. M., Stansfield, M., & Boyle, E. A. (2011). Evaluation of a game to teach requirements collection and analysis in software engineering at tertiary education level. Computers & Education, 56(1), 21-35.
Keppel, M. (2009). Optimizing instructional desing-subject Matterexpert Communication In the Designing Development of on lin and Multimedia of the ACM
Khan, T. M. (2010). The effects of multimedia learning on children with different special education needs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4341-4345.
Lerner, J. W. (1976). Children with learning disabilities: theories, diagnosis, teaching strategies. Houghton Mifflin School
Mayer, R. E. (2002). Multimedia learning. Psychology of learning and motivation, 41, 85-139.
Mayer, R. E., & Moreno, R. (1998). A split-attention effect in multimedia learning: Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of educational psychology, 90(2), 312.
Naidu, S. (2006). E-learning: A guidebook of principles, procedures and practices. Commonwealth Educational Media Centre for Asia (CEMCA).
Poon, K. W., Li-Tsang, C. W. P., Weiss, T. P. L., & Rosenblum, S. (2010). The effect of a computerized visual perception and visual-motor integration training program on improving Chinese handwriting of children with handwriting difficulties. Research in developmental disabilities, 31(6), 1552-1560.
Ranzijn, F. J. (1989). The effect of the superordinate concept and presentation form of examples on concept learning. Computers in human behavior, 5(2), 95-105.
Subhi, T. (1999). The impact of LOGO on gifted children's achievement and creativity. Journal of Computer Assisted Learning, 15(2), 98-108.
Sweller, J.Chandler, P. (1994)."Cognitive load theory and the format of instruction".Cognition and insturaction.vol8 (4).293-332.
Thornton, C. A., Langrall, C. W., & Jones, G. A. (1997). Mathematics instruction for elementary students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30(2), 142-150.