روانشناسی یادگیری
فرشته هاشمی؛ فریبرز درتاج؛ نور علی فرخی؛ بیتا نصرالهی
چکیده
در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر کاهش تعللورزی، و استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی بود که با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانشآموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامههای ...
بیشتر
در این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر کاهش تعللورزی، و استرس تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ هشتم منطقۀ 1 تهران پرداخته شده است. طرح پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی بود که با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. با استفاده از یک غربالگری اولیه، 120 دانشآموز پایۀ هشتم از طریق پرسشنامههای اهمالکاری تاکمن، و استرس تحصیلی زاژاکووا و همکاران، ارزیابی شدند. از این تعداد، 48 دانشآموز که بر اساس اکتساب نمرات بالا دارای تعللورزی بالا در نظر گرفته شدند، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه 1، و 44 دانشآموز که نمرۀ استرس بالا به دست آورده بودند، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه 2 جایگزین شدند. گروههای آزمایشی طی 8 جلسه تحت تأثیر آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. درحالیکه، در این مدت، گروههای گواه این آموزشها را دریافت نکردند. هر دو گروه تعللورزی بالا، در پیشآزمون، و پسآزمون با استفاده از پرسشنامۀ تاکمن، و گروههای استرس بالا نیز در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامۀ زاژاکووا و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس ترکیبی ساده تحلیل شد. یافتهها، بیانگر وجود تفاوت معنادار (05/0 p<) میان گروههای آزمایش و گواه 1 در میزان تعللورزی تحصیلی دانشآموزان در سطح پیشآزمون و پسآزمون بود. همچنین، آموزش ذهنآگاهی نمرات استرس تحصیلی را بهطور معنیداری در گروه آزمایشی استرس بالا کاهش داد.
سعید غیاثی ندوشن؛ کامران مالکپور لپری؛ فاطمه رضوی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین جو پردیس دانشگاهی با خوشبینی علمی و استرس تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه علامهطباطبایی در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7851 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین جو پردیس دانشگاهی با خوشبینی علمی و استرس تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه علامهطباطبایی در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7851 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول مورگان تعداد 381 نفر (77 نفر مرد، 116 نفر زن) بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه (جو پردیس دانشگاهی، استرس تحصیلی و خوشبینی علمی) استفاده شد. برای تعیین صحت روایی این ابزارها از نظرات متخصصین و خبرگان در این زمینه استفاده گردید و برای اطمینان از پایایی پرسشنامهها از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج بهدست آمده بهترتیب برای هر پرسشنامه 87/0، 81/0 و 86/0 گزارش شد. برای تحلیل داهها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی آمارههایی از قبیل میانگین، انحراف معیار و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف جهت نرمال بودن و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطۀ بین متغیرها و تعمیم نتایج نمونه به جامعه و از نرم افزار SPSS استفاده شد. طبق یافتههای تحقیق بین جو پردیس دانشگاهی با استرس تحصیلی رابطه منفی معناداری و با خوشبینی علمی رابطهی مثبت معنا داری وجود داشت؛ یعنی هر چقدر که جو همدلانهتر باشد استرس تحصیلی کمتر و خوشبینی علمی بیشتری در بین دانشجویان مشاهده میشود.